• Hur fixar man tröga connecters?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#304631  by segis

Tjena!

Jag har 2 st connecters som är sjukt tröga, går knappt att trycka i spelet även om skalet är av, så jag undrar om det finns något bra sätt att få så att spelen går ner i connectern mycket lättare, dom funkar annars riktigt bra men det är att man knappt får ut spelen när man väl får i dom.

All hjälp uppskattas :)

PS: tänkte även tacka dom som tipsa mig om label-off :) funka perfa ^^
 #304638  by Ufouria

Label-off :good:

Skaffa gammal originalconnector, rengör och stoppa in i konsolerna.

Är inte alla nya connectors tröga och hemska?
 #304649  by segis

Jo nya connecters är vidriga tycker jag :( inte samma känsla, 2 av mina nya NES jag köpte hade otroligt tröga connecters, så om man kunde få dom lite lättare på något sätt skulle det vara kanoners :)

Vill ha dom här fixade i första hand annars bli det väl att köpa ett gäng ^^
 #304652  by Mippy

Är de nya connectorerna som säljs original från den gamla tiden bara att de inte har använts eller är de tillverkade idag?
 #304653  by nes_nerd_no_1

Själv brukar jag bara koka mina "dåliga" connectorer, i c:a en halvtimme- 45 minuter.
Då försvinner mycket av smutsen som ev. kan finnas där, samt att metallen drar ihop sig så att de lättare kan "läsa" spelet.
Helt sjukt, men det funkar faktiskt!
 #304654  by segis

Ska man ha något speciellt i vattnet eller bara koka som vanligt? :)
 #304657  by segis

Kanoners :D testar det om ett tag ^^ rapporterar hur det går :)
Brukar du torka dom i ugnen sen? ^^
 #304729  by WERY

segis: Det kan på att det som kan böjas kan töjas. Du får helt enkelt använda din enhet en del så kommer det och släppa loss lite. När jag började samla NES så hade min enhet en sprillans ny connector som satt åt rejält om spelen. MEn nu är den inte så trög längre trots att den funkar mkt bra ändå
 #304841  by smid

Jag har aldrig vågat koka connectorn när jag plockat ur den. Lägger man den bara på botten av kastrullen? :D
 #304843  by Ufouria

Ja och fyller på med vatten. Som att koka ägg. :D

Jag har haft diskmedel i vattnet och kokat ca en kvart. Sedan fyllt på med nytt rent vatten utan diskmedel (efter att ha sköljt av den) och kokat igen.
 #304850  by Pinge

en del säger att man ska koka i tvättmedel... spelar nog mindre roll... tror inte man ska böja pinnarna dock... om det är ngt som sliter på kassetterna så är det tröga connectorer...
 #356381  by Smart Cat

Köpte ett spelpaket för ett tag sedan med en konsol i och den connectorn erbjuder inget motstånd alls.
Spelen sjunker bara mjukt in i connectorn utan det minsta motstånd.
Handkontrollerna har spänstiga knappar som svarar på minsta tryck så man undrar ju hur mycket den är använd.
 #356429  by Ufouria

De kanske har spelat många SS spel i konsolen som gjort connectorn slapp. SS spelen (ej SMB) har oftast tjockare kretskort som går in i konsolen och spänner ut connectorn.
 #358854  by Pinge

ett spel kan ha suttit i under många år och förslappat den
 #358891  by Mango

Tror så var fallet med min konsol jag köpte i september. Det satt ett Volleyball i, och jag tror det suttit i riktigt länge. Connectorn är ganska slapp, men den är väldigt bra också! Annat är det med mitt amerikanska NES där man nästan får ta spjärn med båda benen på konsolen för att kunna dra ut kassetterna :lol:
 #358899  by Ufouria

:lol:
Kanske sitter det en ny connector i din amerikanska? Är så många amerikanska konsoler som har utbytt connector, iaf när man kikar på ebay.

Instagram #sndb.se