Jag fick inte speciellt många spel av mina föräldrar. Dom tyckte att jag kunde läsa en bok eller leka ute med mina vänner i området. Riktigt tur för mig att min pappa verkligen fastnade framför NES och gick att tjata på för att få nya spel. Mitt första spel fick jag julen 1990, min nu mera bruna favorit fyller därför 20 år på fredag.
Jag ska försöka lista spelen och berätta lite runt dem.
SMB1 - Jag tror att detta va det första spelet vi köpte och det spelades såklart väldigt mycket i brist på annat.
SMB2 - Jag vill minnas att jag hade detta, eller så lånade jag det väldigt mycket. Jag tyckte att det va kul, men inte lika bra som 1an och 3an som jag hade sedan tidigare. Dessutom blev jag besviken på slutet då Mario bara drömt allt, förstod inte riktigt varför man inte räddade prinsessan osv...
SMB3 - Köptes nytt, spelades mest och klarades otaliga gånger. Jag kastade dock kartongen när vi flyttade 1999, kommer ihåg det som igår när jag tänkte att den inte va värd något ändå.
Soccer - Detta köpte eller lånade jag av någon kompis, om jag lånade det så lämnade jag iaf aldrig tillbaka det. Soccer spelades också väldigt mycket, förstår inte hur man kan tala illa om det.
Probotector - Detta lånade jag först väldigt mycket och sedan köpte jag det av en kompis och spelade nästan lika mycket som SMB3. Jag fick det för 50kr då NES va på väg att bli omodernt. Ett riktigt kap tycker jag då spelet håller än idag.
Jack Nicklaus' Greatest 18 Holes of Major Championship Golf - Köptes nytt av min pappa, detta och SMB3 va i princip det enda han spelade. Jag brukade spela med honom ibland för att vara snäll. Jag gillade dock aldrig spelet och va helt värdelös på det, precision och liknande va inte så hett när man va 7-8 år.
Flintstones - Detta köpte jag av en kompis med kartong och allt. Jag spelade det inte speciellt ofta då jag tyckte att minispelen med basket va så sjukt tråkiga, dessutom va inte fysiken lika bra som i SMB3. Kartongen har jag kvar än idag, vet inte riktigt varför denna fick följa med i flytten.
Power Blade - Detta köpte jag också av en kompis, även det med kartong. Spelet spelades nästan aldrig, vet inte riktigt varför då jag uppskattar det nu på "äldre" dagar. Även denna kartong fick följa med i flytten vilket gör mig glad, ju fler som skonas desto bättre.
Blades of Steel och Ice Hockey - Jag ställer dessa under samma då jag spelade båda lika mycket. Det första köptes nytt och det andra av en kompis, orginalkartongen slängdes dock i flytten. Båda spelades ganska mycket när kompisar kom över, i princip aldrig själv. Jag tror att dessa spel slet mest på mina stackars kontroller.
Turtles 2 - Detta köptes nytt men tyvärr är även den kartongen kastad av en tråkig anledning jag nämnde innan. Jag älskade Turtles och därför även spelet, på äldre dagar har jag dock insett hur enformigt det är. På den tiden älskade jag dock att hoppa runt och sparka fotsoldater på olika banor. Det bäst va när en granne visade mig hur jag kunde välja bana och spela banan där man åker skateboard hur många gånger som helst, himmelriket!
Little Nemo - Detta spel tyckte jag va ruskigt häftigt. Grafiken va så troligt snygg med stora svampar som man kunde gå på och djur vars förmågor man kunde ta till sig genom att ge dom godis. Spelet blev dock väldigt svårt väldigt snabbt och jag klarade det aldrig som liten, men jag älskade det iaf!
Vad jag kan komma på nu så hade jag inga fler spel. Jag hade en äldre granne som jag lärde mig alla fusk och liknande från, hans pappa kom från USA på frekventa besök och hade då med sig Nintendo Power. Jag va inte så bra på engelska då och kollade mest på bilderna, han kunde det dock flytande och lärde mig att hitta flöjter osv. Hemma hos honom spelade vi även väldigt mycket MTPO och Pro Wrestling, jag va alltid den rosa gubben vill jag minnas. Det känns som att jag är en av få som inte har haft Zelda som liten, kanske därför jag inte fastnat så mycket som vuxen heller. En annan granne spelade det dygnet runt men det lockade mig aldrig att få runt och slå sönder buskar