• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#349067  by Pinge

jag tror dem funkar här men inte tvärtom... dom har väl en "pinne" i vägguttagen som ska in i ett hål i kontakten!
 #349461  by mikoto

Haha, det visste jag inte men det stämmer visst, här är en referens :-)

Image

Fast en sådan fransk plug lär ju inte gå i en modern svensk elkontakt, för allt ska väl vara jordat nu? Man får ha den gamla sortens ojordade runda utag gör att en fransk plugg ska gå in.
 #350322  by segis

Gillar nordamerikas och Danmarks :)
dom ser ut som smilisar ^_^

*lättroad*
 #353837  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!
Läste på nätet att om man knappar in en speciell kod i Blue Shadow, så ska man kunna lyssna på soundtracket. Men när jag själv prövar så fungerar det inte.

"Select the number of players, then press A, A, A, A, B, B, B, B, A, B, A, B, A, B, A, B. If you entered the code correctly, you'll hear a tone. Now hold down the following buttons on each controller and press Start on Controller 1 to enter the sound test:
A+B on Controller 1, A+B on Controller 2"

Är det något som jag gör fel eller fungerar det bara inte på PAL?
 #354750  by cricka

Hur kommer sig detta ?

Det är olika SoQ, båda är SCN och är lika i övrigt förutom stämpligen på baksidan som är 11 på den med oval SoQ och 21 på den med rund

Image
Image
 #354753  by Ufouria

Det är olika utgåvor den med oval SoQ släpptes tidigare. Den med rund SoQ är den senaste utgåvan.

Är många spel som det är samma sak med.'

Edit: Den runda SoQ med vitt på insidan finns inte på några amerikanska kassetter. De har bara den runda med svart på insidan samt den ovala. Lite efterblivna där. :lol:
 #356125  by Mango

Hölls det tävlingar i NES (liknande NCC och NWC) i Sverige?

När och var hölls dessa tävlingar isf?
Vilka spel tävlade man i?
Vad var priserna?
Har vi rentav folk på forumet som varit med och tävlat?
Kan man läsa om detta i något nummer av Nintendomagasinet?
Bilder? :P

Många frågor blev det! Nu vill jag ha svar :twisted:

Döda mig inte om det redan finns en tråd om detta!

Edit: Om det finns tillräckligt mycket information kanske ämnet förtjänar en egen tråd?
 #356316  by Pinge

Nintendo SM 1992... då tävlade man i Smb3 samt Super off Road om jag inte minns fel... finalen spelades på Super Nes och då var det en specialkassett som användes liknande NWC carten med tre delmoment...

priserna var bl.a Snes och typ resa till disneyland bl.a
jag var med och jag dog....
man kan läsa om det i flera NM
bilder har jag inga
 #356322  by Pinge

den ägs av en snubbe här på forumet och är värderad till hisnande 20k dollar om jag inte minns fel!
 #356326  by Pinge

dollar ja! :)

och han jobbade inte på bergsala, han vann den på tradera för under 500sek
 #356428  by Ufouria

Hur kan man värdera en sak till dubbelt så mycket när det bara finns en och den som är villig att köpa den endast erbjuder hälften. Det gör som sagt inte "sense". :s Då är den ju bara värt så mycket som han bjöd.
 #356439  by Kreese

Att värdera sällsynta saker är ju därför väldigt svårt... Man måste ju ha några sålda saker att jämföra med. Har det t.ex. sålts 3 st spel på Tradera för 300 kr, 200 kr och 250 kr, så kan man ju i runda slängar värdera samma spel till ca. 250 kr.

Men sådana där otroligt sällsynta saker är ju precis som du säger bara värda det som folk är villiga att betala. Och bara om personen är redo att göra ett köp just då. En vecka senare kanske inte någon är sugen på att köpa objektet ens och då har varan plötsligt 0 kr. :)
 #356463  by Ufouria

Precis, så vid en viss tidpunkt var den där kassetten värd 10k dollar eftersom det var 1 person som var villig att ge det. Om den personen inte är villig att ge den summan idag så har kassetten fått ett nytt värde beroende på vad högst budgivare vill ge. :)
 #356485  by Pinge

Eller så styrs värdet på unika grejjer av priset säljaren e beredd att släppa det för :)
 #356495  by Ufouria

Isf är mitt MM5 värt 1 miljon. :yes: För den summan skulle jag överväga att sälja det. Då skulle jag köpa mig en större lägenhet utan att behöva ta lån och samtidigt ha pengar över för hyran några år.
 #356511  by Pinge

men MM5 är inte unikt, isf är varje enskild SMB kassett jag har unik också!
man behöver ju inte spela dummare än vad man är sanna ;)
 #356515  by Ufouria

Missade ordet unikt i din mening. Men lite så är det iaf tycker jag. T ex din SMB samling är värd (enligt dig) precis så mycket som du är villig att sälja den för. Den är ju unik på sitt sätt eftersom ingen annan har en exakt likadan SMB samling. Samma sak är ditt exemplar av Captain S. är värt så mycket som du hade satt resevationspriset på. Jag kan aldrig få det om jag inte betalar den summan du är villig att släppa det för.

Edit: Nu har vi gått lite väl OT.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 111

Instagram #sndb.se