• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#324711  by smid

Jag har glömt vad det är för bild som ska ligga i första inlägget, kan Dr Mario svara på det? :(
 #327682  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!

I FAQ-delen står det att en karta av papper ska följa med i spelet Metal Gear, liknande den i Legend of Zelda.
Zelda-kartor har jag sett flera av under åren, men aldrig någon till Metal Gear. Hur ser en sådan ut?
 #327969  by Pinge

jag vet att jag förut sett kompletta spanska med karta... vid minst ett tillfälle....
kan iofs också varit felkompletterade
 #327983  by Ufouria

Okej, då följde säkert kartan med de spanska spelen.

Undrar om kartan följde med alla de amerikanska spelen. Tänkte eftersom Section Z kartan bara kom med den senare utgåvan.
 #328820  by Kveldulver

Jag tycker att det är mystiskt att Popeye kom så tidigt till NES. Var det en väldigt populär serie i Japan runt -83 efter som att det blev ett spel?
 #328856  by 3gengamern

Kveldulver: Karl-Alfred är så vitt jag vet en helt och hållet amerikansk seriefigur.
Med tv-spelet "Popeye" blev det väl lite samma sak som med första "The Goonies" som bara gavs ut i Japan, trots att spelet byggde på en amerikansk film.
 #328867  by Kveldulver

Ja, det gör ju det hela ännu konstigare. :-k Spelet är ju producerat av Shigeru Miyamoto. På den tiden var väl Japan rätt så reserverade emot annan kultur än sin egen. Eller har jag helt fel? I alla fall det intrycket jag har fått :)
Sålde Popeye bra i Japan?
 #328873  by instinqt

Han gjorde ju även ett spel om en lätt överviktig italiensk rörmokare som käkar svamp och dödar sköldpaddor och andra försvarslösa djur. Hur reserverad kan man vara då? :lol:
 #328882  by instinqt

Fast det är till stor del USAs förtjänst att Japan kom igång efter WW2. De gav dem mycket stöd både ekonomiskt och tekniskt, så jag vet inte om de verkligen hade så svårt för dem. För en "stolt nation" som Japan tror jag det är svårare att acceptera ekonomisk och teknisk hjälp från en ärkerival än att acceptera deras populärkultur i rent kapitalistiska syften. Fast jag är inte så insatt i kulturen i Japan heller, så mitt resonemang kan vara fel på så många sätt :)
 #328883  by Simon_ifrån_Delsbo

För att styrka hela Popeye-grejen kan jag off-topic berätta att många amerikanska tecknade serier (Bland annat från Hanna-Barbera) visades i Japan på 60-70-talet och de var väldigt populära där. Att Popeye lyckades bli populärt där kanske inte är någon slump, då andra kända tecknade serier som Tom & Jerry och Looney Tunes redan var populära i Japan när Popeye-spelet gjordes.
 #335054  by vr6an

Hej!

Var hittar jag information om vilken dokumentation som kom med Action Set. Tror mej veta att följande instruktionsböcker ingick:)

*Manual Konsol
*Manual Zapper
*Manual Duckhunt/Super Mario Bros

Förutom det så innehöll min kartong:
* Reklam katalog 1992
*Garanti Sedel Bergsala
*Reklam SCN-GP-2

/Vr6an
 #335119  by vr6an

Hej!

Nått jag undrat över är vad det stansade nummret betyder på baksidan av spel kassetten "Caution ettiketten" T.ex Rockin Kats "08",Castlevania II Simons Quest "11" 8-[ Förhoppningsvis inte riktnummret till Stockholm/Norrköping :) Kan det vara tillverknings månad ?

/Vr6an
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 111

Instagram #sndb.se