• Handkontroller (Framtida FAQ)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#32144  by Bonomaul

Nu kära barn ska vi reda ut allt som involverar handkontroller.

NES-004 vs. 004-E. Hur ligger det till där, vad funkar var osv?

Amerkanska kontroller, funkar de på en Europeisk enhet oberoende av serienummer osv?

Fungerar "Dog-Bone" kontrollerna i ett vanligt NES, europeiskt eller amerikanskt?

Känn er uppmanade att spåna fritt.
Last edited by Bonomaul on 03 Sep 2007, 23:46, edited 1 time in total.

#32147  by BelfegorC4

NES-004 Funkar inte i en tyskenhet :(

#32181  by Tawny

jag har 004 E till min holländska enhet och 004 till min svenska, och de fungerar inte i varandras konsoler.
dessutom fungerar inte mina 004 i min four score, som jag misstänker är tysk, för 004E funkar i den.
samt min svenska advantage, den funkar också i four score:n

#32183  by Filurkatten

Den trådlösa Acclaim kontrollen fungerar till svenska och tyska konstoller.

#32193  by Kreese

Bra initiativ! Jag har ingen som helst koll på detta ämnet och det är läge att vi klarar upp det rejält! :)

Jag har visst en salig blandning här hemma: två 004 och en 004e hittades vid första försöket...

Jag är nästan 100 på att alla funkar på min Bergsala enhet... Återkommer!

#32197  by Filurkatten

Om jag minns rätt så fungerar Zinger joysticken på tyska NES och Amerikanska.

#32201  by duga

Skandinavien fick väl NES relativt tidigt i Europa? Nån mer allmän modell på hk:n jämfört med -E-modellerna som kom senare. Eller?

Releasedatum för Europa vore kul att se. 1986-09-01 för Sverige om jag inte minns fel.

#32269  by WERY

Dom fick nes Juni 1987 nånting. Mina kontroller funkar på alla mina nes vad jag vet. Nu kanske jag bara har Svenska o amerikanska men dom funkar på varandra vice versa

#32280  by Matte2000

WERY wrote:Dom fick nes Juni 1987 nånting. Mina kontroller funkar på alla mina nes vad jag vet. Nu kanske jag bara har Svenska o amerikanska men dom funkar på varandra vice versa
Ja, amerikanska kontroller funkar utan problem på mitt svenska nes och vice versa.

#32285  by Tawny

haha fan vad nintendo har klyddat till det!

lockout chip och 004 och 004e och måste modda konsoler och mög :)

#32308  by duga

WERY wrote:Dom fick nes Juni 1987 nånting. Mina kontroller funkar på alla mina nes vad jag vet. Nu kanske jag bara har Svenska o amerikanska men dom funkar på varandra vice versa
Det är det jag menar, att SCN-kontrollers är mer lika amerikanska/japanska än vad övriga europeiska kontrollers är.

#32309  by Ufouria

Spanska kontroller fungerar väl iaf inte på en Svensk konsoll? Nästan 100% säker på det.

#32324  by Tawny

duga wrote:
Det är det jag menar, att SCN-kontrollers är mer lika amerikanska/japanska än vad övriga europeiska kontrollers är.
japanska? lite svårt att preja in en neskontroll i ett famicom ;)

#32330  by duga

Nu pratar jag om elektroniken, inte om kontakterna. :roll:

#32341  by Kreese

Ska vi försöka reda ut detta lite och sammanställa det?

NES-004 och NES-004E är det de enda varianterna i Europa?

Vad står det på de Amerikanska?

1. Ta ett SCN NES och testa samtliga 3 kontroller.
2. Ta ett Amerikanskt och testa alla 3 kontroller.
3. Ta ett annat Europiskt NES och testa alla 3 varianter...

Då borde väl alla kombinationer vara testade? Ja sen kan man utöka punkt 3 och testa tyska, franska, engelska, holländska, italienska, spanska mfl. NES... Själv har jag bara två svenska NES, men ett Amerikanskt/Kanadensiskt på ingång. Jag har 004 och 004E kontroller.

Värt att tillägga är väl att testen bör utföras på omoddade enheter om det ska vara nån mening, eller ja man kan göra på både moddade och omoddade, men då måste man skriva om de är det eller inte.

#32400  by Hundägaren

004 funkar bara till SCNgrejer, iaf maskin och 4-Score. Hur det är med Satellite vet jag inte men jag utgår från att det är samma där.

004E funkar iaf till SCN, HOL, NOE och FRA, det har jag testat under åren.

Man ser skillnaden när man öppnar maskin och HK. På alla EUR jag öppnat sitter det ett litet kretskort på HKportarna som inte finns på SCNvarianten.

På 004Es kretskort finns det fler komponenter än 004. Vill minnas att det är ett eller två motstånd.
004Ekortet är dessutom märkt med ett E så det går lätt att skilja dem när man gör rent bägge sorter samtidigt :wink:

Ungefär samma sak som det är med strömadaptrarna. Våra vanliga svarta pluggar passar bara i våra SCN medans EURs blåa plugg passar i alla Europautgåvor inkl SCN.

#33708  by Ufouria

Svenska handkontroller (NES-004) fungerar på mitt amerikanska NES.

#33713  by BelfegorC4

Min svenska zapper funkar på den tyska NES:et

#34008  by sputnikk

Jag har en tid oroat mig för det faktum att jag använder en tysk konsol, och som bekant funkar inte svenska (NES-004) kontroller till den. Jag har dock kommit på ett sätt att få dem att funka - Plugga bara in en Four Score, då går det att köra svenska kontroller på en tysk burk!
Sweet.

#34058  by Pengu

nu verkar det klarnat med handkontroller då 004E fungerar på alla.

men hur är det nes 4-score???

Har 8 ver 1.1 men vet inte vilka de fungerar med.

Orkar inte hålla på i evigheter, så någon hjälp mig.

#34288  by Kreese

Följande är idag testat och funkar:

NES-004
NES-004E

Image
NES-039 (Dogbone)

Alla dessa funkar på en Svensk enhet samt på en Amerikansk NES 2 (Toploadern).

#37764  by Bonomaul

Kom upp en fråga på ett annat forum, och jag tyckte den var tillräckligt intressant för att bli citerad här:

"Jag har fått tag i en nes basenhet med modell nummer NESE-001 och när jag köpte handkontroller modell NES-004 så funkar inte handkontrollerna på min basenhet.Testade på en kompis basenhet och där funkade dom fint.Efter sökande på internet såg jag att om man har NESE-001 så måste man ha NES-004E handkontroller.Såg också att man kunde modda sina NES-004 till Nes-004E och jag har bra kunskaper i el och lödning så det ska jag nog klara av men jag undrar om någon vet någon guide eller kan beskriva hur man gör detta?"

Är det någon som har ett svar på detta?

#37773  by BelfegorC4

Jag är mer intresserad över moddningen av handkontrollerna :O

#37774  by Filurkatten

http://www.nintendo8bit.no/produktinfo/ ... roller.php

Verkar som de kan modda dem eller något liknande, är inte så jätte haj på språket och speciellt inte under inverkan utav alkohol, men dra iväg ett mail till dem och fråga hur de bär sig åt vettja.

#37778  by Bonomaul

BelfegorC4 wrote:Jag är mer intresserad över moddningen av handkontrollerna :O
Det var ju det som var frågan ju.. :)

Vore intressant att lära sig, har aldrig ens härt talas om det faktiskt.
Om man öppnar en 004 och en 004E och jämför kanske man kan se någon slags skillnad?

#37779  by Filurkatten

Det gör man, ganska stor skillnad om jag minns rätt.

Kan vara att jag tänker på annat nu men jag tror att det sitter någon form av chip sak på någon utav versionerna.

Kan kolla upp detta nu.

Skyller på alkohol..

EDIT

004 har ett chip-sak. Glömde dock skriva upp nummret...

Skall nu bara rota fram en 004E kontroll, tror mig veta vart jag har dem i alla fall.

EDIT igen

Nu ger jag upp, min teori sprack men vill minnas att det stod olika nummer på IC grejen men skrev aldrig upp och kollade.

Ja, ja. Nu ger jag upp och går och somnar.
Fylla och projekt där det gäller att hålla koll konstaterar jag en gång för alla att de inte håller. Sorry för off topic..
God natt.

#37780  by BelfegorC4

NesDB håller andan tills Filurkatten vaknar =D
Har tyvärr inga NES004E kontroller annars hade jag fortsatt projektet med att fota chip och annat.

#37782  by Hundägaren

Hehe jag har redan skrivit om skillnaden mellan 004 och 004E i denna tråd :)
004E har ett extra motstånd på sitt kretskort så moddningen måste vara att löda dit ett sånt på en vanlig 004. Om de inte bara har en uppsjö av 004E kretskort liggandes från kasserade HK som de monterar in i 004 skal :D
Får se om jag har tid i veckan att kolla upp detta noggrannare men jag har hursomhelst ingen EURmaskin här att testa dem på så det känns lite ovärt.

MVH H Ä

#37783  by Bonomaul

Hundägaren wrote:Hehe jag har redan skrivit om skillnaden mellan 004 och 004E i denna tråd :)
Ja minsann, det hade du ju. :)
Då återstår bara att exakt ta reda på skillnaden genom empirisk forskning då.

#37785  by BelfegorC4

Frågan är ju om det inte är lättare att kolla basenheterna på olikheter.
Borde vara precis som kontrollerna.
Istället för att modda en massa handkontroller så kanske det räcker med konsolen. Inte den klassiska moddningen ;) om någon skulle få för sig det.

Instagram #sndb.se