• "chippade" NES kassetten sticker upp.

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#315932  by Tamagon

Jag har en fundering kring det här med chippade nes, tog sönder en redan trasig NTSC-konsoll (gav inget ljud) bara för att prova och mkt riktigt det går att lira de flesta spel på den nu.. Det jag funderar på är vad det är som gör att man inte ska ha kassetten nertryckt i den längre. Det stör mig att den inte är nertryckt och jag blir arg. :evil:
 #315991  by instinqt

Förstår inte riktigt...

Men om du inte KAN trycka ned kassetten har du monterat kassettsläden fel. Släden har en "hake" längst fram som man måste haka fast i moderkortet, annars kommer den böja sig när man monterar enheten, vilket leder till att man oftast inte får ned kassetterna.
 #316006  by Gsmhacker

instinqt wrote:Förstår inte riktigt...

Men om du inte KAN trycka ned kassetten har du monterat kassettsläden fel. Släden har en "hake" längst fram som man måste haka fast i moderkortet, annars kommer den böja sig när man monterar enheten, vilket leder till att man oftast inte får ned kassetterna.

Du är ju som gjord för jobbet :good: jag får också mina bara att funka i upprätt läge :nogood:
 #316008  by Tamagon

Alttså det är själva grejjen att NESet jag moddat fungerar spela både ntsc och pal på nu men om man trycker ner spelet verkar det inte fungera som Sanna säger. Varför blir det så? går det fixa så att NESet fungerade som förut altså att det går trycka ned spelet och det går fortfarande lira NTSC och PAL? Det känns som konsollen är trasig nu fast den fungerar,,. ahhh det är svårt att förklara.
 #316011  by Gsmhacker

det du menar är att spelen startar direkt du behöver inte trycka ner spelet

men om du trycker ner spelet funkar det inte alls
 #316012  by MrDomarn

Det problemet har jag bara fått när jag pillat på fjäderbladen på connectorn och gjort det på fel sätt. Då kan jag ibland få "felet"/effekten att spelen måste vara i upp-läget. Detta brukar lösa sig om man rengör connectorn noga o pillar fjäderbladen dit de ska vara.

Kanske är det ett annat problem som du har eightbit, men jag undrar hur det skulle kunna hänga ihop. Det enda man gör när man trycker ner kassetten är ju att ändra hur connectorn ligger an mot spelets kontaktbleck. (om jag inte missat nåt grovt)

Har du testat med en helt ny connector?
 #316019  by smid

Första gången jag moddade en konsol så kunde jag inte trycka ner spelet för att jag skruvat för hårt, är det problemet? Fattar inte riktigt...
 #316033  by Tamagon

Det är det som är problemet ja :) men altså det går sätta dit spelet och allt och det går trycka ner själva släden men om man trycker ner den så verkar det inte fungera. Däremot om man låter den vara i "uppeläge" så att säga fungerar det. Jag vill att det ska fungera fast jag trycker ner spelet. Catfish? O.o

Ska undersöka närmare vad jag kan ha gjort för galet när jag får lust, tack för hjälpen :)
 #316125  by Skogur

smid: Det blev så för mig med så jag skruvade upp lite skruvar, spelet klickar inte ner lika lätt som innan men ändå utan några svårigheter så jag är nöjd :)
 #316128  by smid

Det är bara att skruva upp lite ytterligare, jämför med en orörd konsol. Orkar man inte styra upp dom så får man väl kapa spärrpluppen och köra utan chassi :)
 #316219  by instinqt

Ni två har ivf missat att sätta kassettsläden rätt på moderkortet. På framsidan har den ett litet överhäng som ska hakas fast i moderkortet. Hakar man inte den delen rätt blir det problem när man skruvar ihop enheten (kassettsläden böjer sig i framkant och låsmekanismen slutar fungera när man dragit åt skruvarna).

Instagram #sndb.se