• AV moddnings tråden

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#266088  by mikoto

Jag tänkte vi kunde starta en sådan här tråd, så kan jag skriva av mina tokigheter i den och om något vettigt kommer fram finns det "arkiverat" på ett bättre sätt än ströinlägg i andra trådar och liknande :-)

Europeiska och Amerikanska NES frontloader modellerna har RCA jack för komposit video. Men det har inte Amerikanska top-loader modellen eller Japanska Famicomen. Det gör att det är svårt för oss i Europa att få in bilden på våra TV aparater samt gör även att bilden överförs på ett sämre vis vilket ger lägre bildkvalitet. Ljudet blir med sämre egentligen men jag personligen anser att "skadan" märks mer på bilden än ljudet. Jag har(eller ja, hade) två Famicoms varav den ena jag utförde en AV mod på. Jag använde informationen på den här sidan för att bygga den:

http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav2.html

Jag använder samma komponenter och schemat men monterade det på ett kretskort istället för att löda på grejerna direkt på famicom kortet, det kändes som en stabilare lösning :-) Jag provade dock först att ansluta konsolen till min TV utan förstärkaren, för att se att den fungerade bara. Det gjorde den men jag noterade vertikala linjer i bilden på vissa färger. Blått har svaga linjer i sig, på vissa TV aparater syns det inte, andra syns det mer på. Är man inte så kritisk och kräsen som jag kanske man aldrig ser det öht :-)

Utan förstärkaren var bilden i princip svart-vit dock, extremt svaga färger. Efter förstärkaren(som även impendansanpassar signalen om man undrar) så blev färgerna bra men linjerna i blå färger var kvar. Inte värre än innan, inte sämre heller. Positiva var att det inte var förstärkarens fel och att modden inte försämrade signalen, men jag undrade ändå vad det berodde på. Jag har grävt mer i efterhand och tittat runt, då jag märkte att problemet är knappt existerande på de flesta NES enheter.

Efter att grävt runt i främst den här tråden på nesdev: http://nesdev.parodius.com/bbs/viewtopi ... sc&start=0 så har jag kommit fram till en sak:

Linjerna beror på att maskinen är felkonstruerad :-)

Det är mao Nintendos fel att de är där ;-) Att inte alla varianter av NES har de beror på att de fixade problemet efter ett tag. Problemet beror på att videosignalen går för nära många data-linjer och liknande i maskinen och plockar upp störningar från de, de influerar sedan bilden. Dock verkar de i princip bara vara synliga mot vissa blå färger, himmeln i Super Mario Bros är den färgen det syns bäst på.

Jag hade länge Super Mario Bros som enda referens och var rädd att det var fel på maskinen jag hade :-) Nu vet jag att SMB är det spelet som visar problemet bäst och därmed är i princip ett extremfall. Jag har provat med Devilman också som jag har nu och linjerna syns i princip inte till alls i det spelet. Hur illa problemet ter sig beror på spelet. Hur bra man ser problemet beror på hur bra man tittar efter det och hur mycket man eventuellt bryr sig om det :-)

Lösningen på problemet verkar vara att helt enkelt lyfta bort pinne 21 som är videoutgången på PPUn och separera den från famicom kretskortet med bra skärmning, då ska tydligen nästan alla störningar försvinna. Troligtvis behöver man bygga till en del nya grejer dock då det inte går ansluta den videoutgången direkt till en TV. Jag har en extra Famicom att experimentera på, lyckas/orkar jag postar jag nog resultat här så kanske någon annan kan få glädje av det.

Är man inte så bedrövad av det problemet så är förstärkningen till AV modden kvar bara :-)

Jag har två japanska Famicom sidor med var sin förstärkarkrets här, en enklare och en tyngre.

1 - http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav2.html

Testad av mig, enkel att bygga och med hyffsat gott resultat. Verkar vara den vanligaste kretsen på nätet.

Det finns även en till av samma snubbe. Den är likadan men har bilder för en annan revision av japanska Famicom maskinen:

2 - http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav.html

Jag har en till japansk sida med en annan förstärkare, den kräver mer komponenter och är därmed även större, men den gör troligtvis även ett bättre jobb. Viletim på gamesx forumen rekommenderar att man byter den sista 10 uF kondensatorn mot en hundra istället, han är vis så man ska nog lyssna på honom.

3 - http://www002.upp.so-net.ne.jp/jsrc/densi/fcav2.html

En medlem på gamesx forumen har även en alternativ mod utan förstärkare i den här tråden, jag har inte testat den dock men den kan vara intresant. Den avlivar dock antennutgången på maskinen om man gillar den.

4 - http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=4055.0

Har man en Top-loader NES så har vi en till mod här för den, den är ganska lik ovanstående AV moddar(en NPN transistor och lite komponenter) för Famicom men har Top-loader bilder här istället och visar bra punkter i Top-loader modellen istället vilket nog kan vara bekvämt.

5 - http://www.gamesx.com/rgbadd/nes2avmod.htm

6 - http://jpx72.detailne.sk/modd_files/fc/avmod.htm

Ny mod gjord av engelsktalande snubbe.

Hoppas någon kan ha glädje av det jag skrivit :-) Någon gång. Det är ingen som inte har teknikfetisch som jag som kan berätta om de tycker problemet med Famicom videons "linjer" är tillräckligt illa att det är värt att operera på maskinen eller om de inte ens märkt av de? Jag vet ju vad jag tycker givetvis ;-)
Last edited by mikoto on 03 May 2010, 21:09, edited 1 time in total.
 #266206  by WERY

En mkt bra tråd detta. Den kommer till nytta när jag skaffat en Famicom och ska modda den för AV :good:
 #266213  by Ufouria

Japp, sånt här är intressant även om jag inte skulle greja att modda själv.
 #266258  by Pinge

mikotot är en stor resurs när det kommer till hårdvara /moddning verkar det som! Kul med såna medlemmar! :)
 #266304  by Smart Cat

Om det är en allmän åsikt att det här är en bra tråd kanske vi skulle flytta den till FAQ-avdelningen.
 #266329  by Chefren

Riktigt bra! Var fanns du för ett par år sedan när jag febrilt letade hjälp med av-moddning av top loader? ;)
 #266613  by mikoto

Woho, jag hade inget att göra så jag tog tag i det här idag. Kan ge ett glädjande besked att jag gjort framsteg :-)

Image

Jag lyssnade på Moosman i NESdev tråden jag länka till i första inlägget, han skrev:
To reduce the lines, lift Pin 21 from the PPU or disconnect the line from pin 21 to 2sc...transistor and solder the Video-Amp directly to the PPU. However, you always have some vertikal lines on some games (e.g. Bird Week), so please solder an 220uF electrolyt capacitor between PPU Pin 40 and GND. You also have to take the 5V for the Video Amp from PPU Pin 40 (...and 220uf capacitor) and not from an other 5V place from the PCB.
Så jag kombinera det med informationen för en förstärkare på den modden jag gjorde på min förra famicom: http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav2.html

Så för att förklara med egna ord:

Först så tog och separerade ben 21 på PPUn från Famicom kretskortet, jag lyfte den med en skruvmejsel samtidigt som jag värmde med lödpennan. Inte så svårt men har man inte lödit mycket innan kan det nog vara lurigt...

Detta gjordes för att separera videolinjen från att ta upp massa störningar på kortet. Sedan satte jag en 220 uF kondensator mellan ben 15 och 40 på PPUn, altså mellan 5V och jord.

Båda dessa två steg är nödvändiga, jag prova bara lyfta ben 21 först och det gav stor skillnad men kondensatorn hjälpte ytterligare.

Sedan drog jag 5v, videosignalen och jord från PPUn till förstärkarkretsen jag byggt med hjälp av ritningen på den japanska sidan.

Bilden är mycket bättre nu, på min plasma ser det fortfaran inte så vackert ut, det är linjer i bilden ännu men de går stå ut med nu. Dock tror jag den TVn är lite för kräsen, man behöver nog en finare förstärkare för att det ska se bra ut på den.

På min 14" och 20" bildrörsaparat var det en helt annan historia dock. Det är en underbar skillnad nu jämfört med innan. Det finns knappt ett spår av linjerna, jag tror de flesta skulle vara genomnöjda med den bild jag har nu.

Jag vet att det vore roligt med jämförelsebilder men min kamera sätter tyvärr begränsningar för att kunna ta vettiga sådana bilder så jag kan inte erbjuda det tyvärr.

Ska försöka sammanfatta det jag gjort med lite bättre ord och några diagram när jag orkar så kan andra med använda informationen på ett enklare sätt :-)
 #266622  by Tawny

Smart Cat wrote:Om det är en allmän åsikt att det här är en bra tråd kanske vi skulle flytta den till FAQ-avdelningen.
varför? allt ska väl ändå hamna i en stor hög på VG? ;)
 #266861  by mikoto

Nu har jag gjort en egen sammanfattning av vad jag har gjort, försöker hålla den enkel och tydlig. Har ritat mina egna diagram till den, jag skrev texten i diagramen på engelska, för det blir lättare att dela med till andra då:

1. Pinout över PPU chippet, notera att texten på den kan ha annan ändelse, men i numreringen ska stämma med i princip alla NES och Famicom PPUer som finns. Jag har märkt ut numren på hörnen på chippen, jag har även skrivit funktionerna ovanför de pinnarna som är intresanta för modden.

Image

2. Bilden kan inte dras direkt från PPU pinne 21(videon) till en TV, den måste behandlas först. Här är en enkel förstärkarkrets som fungerar, den är inte bäst, men den gör det den ska med hyffsat resultat och är lätt att bygga.

Image

3. Modden.

* Ta och lyft pinne 21(video) från kretskortet.

* Löd dit en kondensator på 220uF mellan pinne 40(+5v) och någon av jord pinnarna. 14 valde jag. Sätt plussidan på kondensatorn mot pinne 40(+5v) och minus mot pinne 14(jord). Notera att kondensatorn bör monteras på undersidan av kretskortet, annars slår den emot eject mekaniken på maskinen. Hur många V på kondensatorn är inte så viktigt, jag tog 16. Jag tror inte man bör gå under 5v så ta gärna 10 eller över så är ni på den säkra sidan.

* Koppla in video, +5v och jord till förstärkarkretsen. Ta alla dessa från PPUn, jord kan ni iofs ta vart som helst på Famicom kortet men 5V och videon ska komma från PPUn.

Image

* Koppla förstärkarkretsen till ett RCA jack eller annan kontakt av val.

Nu borde ni vara klara :-)

Är det något som är oklart eller dåligt? Vill ni väldigt gärna ha bilderna på svenska istället borde det gå ändra. Jag kanske borde visa vart man kan hitta ljudet med, det behöver ju inte ändras på något vis utan bara löda en sladd från rätt ställe på kortet till en kontakt av val.

edit. Här är källan för PPU pinout om någon undrar. http://nesdev.parodius.com/nes_ppu.txt
Last edited by mikoto on 01 Apr 2010, 22:32, edited 1 time in total.
 #266863  by Tawny

mikoto wrote:Är det något som är oklart
ja jag förstår inte ett dyft, men å andra sidan riktar du dig kanske till folk som kan mer om elektronik än att trycka på on-knappen ;)
 #266865  by mikoto

Nej, jag är tveksam till om du tillhör min målgrupp :-)

edit. Jag gjorde två enkla skisser för vart man kan hitta ljud och några fler jordpunkter om man inte vill ta jord från PPUn.

1. Det sitter fyra punkter och två större nedanför RF modulatorn i Famicomen, såhär såg båda mina maskiner ut. På en av de fyra pinnarna sitter ljud och på de stora pinnarna nedanför finns jord. Bara ta och se glad ut :-)

Image

Källa: http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav2.html

2. Det här är lättare, det står tom GND och SOU direkt på kretskortet, men jag märkte ut på bilden iaf. Har inte provat själv men kan inte begripa varför det inte skulle fungera :-)

Image

Källa: http://www.h3.dion.ne.jp/~kuboken/famicom/famav.html samt http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=4055
Last edited by mikoto on 01 Apr 2010, 23:11, edited 1 time in total.
 #266909  by e5frog

Är det så mycket fladder på 5V på PPU:n att man måste ha en extra kondensator där? Eller det kanske blir det pga förstärkarkretsen? Då skadar det väl inte med högre värde på den heller (µF). Högre spänningstolerans är aldrig heller fel, men de brukar bli större ju mer spänning de tål. Det brukar väl vara minst 10V kondensatorer i 5V elektronik tror jag, man kan ju kika på eventuella andra kondensatorer på kortet och välja samma om man känner sig osäker. Sådana som "bara" tål 5V ska man undvika - om man skulle råka ha sådana.
 #266913  by mikoto

Jag vet faktiskt inte riktigt varför då Moosmann som jag snodde infon ifrån sällan säger mer än som behövs :-) Men jag skulle nog säga att 5V är "fladdrig" på de flesta ställen i maskinen.

Du har nog bättre koll på kondensatorer än jag har. Men jag vet att man kan aldrig ha för många volt på kondensatorer, problemet är som sagt att många volt ger stor storlek :-) Och ja, högre värde skadar nog inte heller. Men det verkar räcka ganska gott med 220µF.
 #266925  by WERY

Mkt intressant detta. Får man se till o spara så man kan göra modden sen. Du skulle ju kunna visa lite med Ljudmodden så man ser hur den utförs. Även den där då man delar på musiken och ljudet till varsin kanal eller hur det nu var
 #266941  by mikoto

Jag har redan postat två diagram ovanför där man kan plocka upp ljudet.

"stereo-modden" är jag personligen inte så förtjust i, men jag tror jag vet hur den fungerar ungf. Men den finns det väl en hel del NES sidor och så redan som tar upp hur man gör?
 #266981  by WERY

Jo det gör det nog så jag får kika på det. Har en del planer för hur jag ska använda den modden på bästa sätt så därför intresserar jag mig för den
 #266999  by mikoto

Stereo modden går ju ut på att man utnyttjar att CPUn i Famicom/NES skickar ut två ljudsignaler. En med de två pulsvågorna och en med resten. Så teorin är ju att man får halva musiken i höger kanal och andra halvan i vänster.

Men det låter ju inget vidare anser jag iaf :-) Intresant på sin höjd men det är ju inte riktigt stereo, ännu mindre för att spelen inte gjordes för att utnyttja detta på något vis. Sedan ska tydligen vissa spel låta väldigt jobbigt när man gör det det här viset. Gör man modden bör man ändå mixa båda kanalerna till viss del anser jag. Bara att man har viss separation.

Den här sidan verkade ha bra info annars om man var intreserad: http://www.disgruntleddesigner.com/chri ... tereo.html
 #389866  by Stan64

Enligt ett par källor till mig ska AV-modden inte sköta sig exemplariskt i alla spel. Och många av de länkade ska också vara de "sämre metoderna" av vad jag läst.

Ett par andra källor har sagt att du kan ta RGB-kretsen från de arkader som är baserade på samma hårdvara och modifiera in för bästa bild.

Den här hemsidan säljer specialgjorda PCB med kretsar för att få ut så bra bild som möjligt ur sin Famicom:
http://homepage3.nifty.com/F-LABO/ProductsList.html

På deras BBS säger han att man kan köpa de kit han säljer utifrån om man så önskar, men att manualerna är på japanska. Har skickat en följdfråga om man kan skicka in sin Famicom till honom helt enkelt. =D

Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har läst på mest om Famicom och inte moddade NES.
 #389906  by WERY

Jag kan inte japanska så jag får fråga;
Han har alltså gjort egna kort som ger ut RGB på en Famicom? Om så är fallet så kan det fungera på ett USA NES också...
 #390343  by Stan64

Ja, helt rätt. Jag har svårt att förstå skillnaden mellan de olika kiten med google translate men sitter och filosoferar över det då och då.

Nästa gång jag får lite pengar över får jag ta och beställa en moddning och fråga vad ha nrekommenderar, vill troligen inte modda en av famicom då jag vill ha en med mikrofon såklart!
 #397882  by mikoto

AV modden jag beskriver här är ok, men den är inte perfekt. Jag har schemat dock till kretsen som används i NES här. Får jag tag på en Famicom igen ska jag prova den istället. I teorin borde den ge en riktigt bra bild i klass med NES maskinerna.

Skaffar du en RGB ppu och gör om dens RGB video till komposit får du en riktigt bra bild. Men då måste du ju hitta en RGB PPU. Dessa har inte tillverkats vad jag vet bortsett från för Nintendos gamla arkadspel.
 #403802  by mikoto

Så, jag arbetar sakta med det här. Så som jag ser det finns det egentligen tre delar som kan förbättras i en Famicom.

Den viktigaste är givetvis bilden, ett AV jack och modifiering av bildsignalen så att den klarar att driva en kompositingång på en vanlig TV. Jag har ett schema här för det som ska vara den bildförstärkning som används i amerikanska och europeiska konsoler. Det är inte färdigt ännu och infon lite bristfällig bitvis, det pga att schemat jag har inte har allt så bra märkt. Får referera till min PAL konsol här när jag orkat öppna den. Jag postar arbetet jag gjort ännu ifall det skulle falla i träda här hos mig...
Video schema.PNG
Video schema.PNG (4.55 KiB) Viewed 10340 times
Det är en ganska enkel krets ändå, det borde inte vara svårt att bygga även om man har liten erfarenhet. Den borde även gå trycka in i maskinen.

Ljudet är svagare från en famicom än en NES, det borde gå modda det med dock. Man kan bygga av kretsen som används i NES där med men det är lite svårare. Men jag arbetar på det med.

Till slut tror jag nog faktiskt att även ström delen kan förbättras i famicom, hur bra resultat det ger kan jag inte svara på men det kan ge förbättring. Det är värt ett försök då det är enkelt kopplat i NES iaf.
 #404713  by mikoto

Arbeta lite till igår, fick plötslig inspiration till att bygga lite och satte ihop en krets med delar jag hade hemma och info här från tråden.

Jag byggde den här kretsen:
Video schema 2.PNG
Den är då baserad på innehållet här ifrån: http://www002.upp.so-net.ne.jp/jsrc/densi/fcav2.html

Resultatet är bra men inte perfekt. Först var det dessa linjer i bilden som jag pratat om innan. Men när jag satte en kondensator mellan pinne 40 på ppun och jord så minskade dessa riktigt kraftigt, jag borde även tagit förstärkar kretsens ström därifrån. Glömde det, det kanske hade gjort ännu större skillnad.

Färgerna är bra av det jag hann testa. Vad som är negativt är två grejer.

1. Linjerna då.

2. Avikande signalstyrka överst och underst på bilden. Detta beror på vilka färger som används men tex i Super Mario Bros på en bana med himmel så är himmeln betydligt blekare överst där siffrorna står. I Dragon Quest 4s titel så är detta också märkbart fast där är det rött istället. Där är även bilden inkorrekt i nederkant där den är lite förvriden.

Annars verkar det bra sponant men det måste gå få ett bra resultat. Jag får försöka bygga Nintendos egna förstärkare från förra inlägget med. Fast den enda stora skillnaden tycker jag är att de har en spole i sin krets.

Det kan dock hända att det är Famicomens dåliga strömförsörjning som retas med mig med. Det är värt ett försök...

Skriver mer om mer händer.
 #404861  by WERY

Blir intressant att få se då jag planerar utföra AV-modden själv när jag skaffar en Famicom. Men det borde inte vara några problem då jag moddat tre andra format
 #409681  by mikoto

Jag uppdaterar här lite när något händer. Jag har provat modden med två motstånd nu som jag länka i första inlägget. Oväntat nog så gav den faktiskt en riktigt bra bild än så länge, jag måste testa vidare men har vi tur så har vi en enkel och tillräckligt väl fungerande lösning här.
 #410921  by mikoto

Jag och Kvelduver spenderade en del av kvällen här med att jämföra video kvaliteten på ett flertal olika NES konsoler. Famicom, AV Famicom, Nes och US Nes. Samt en argentisk pirat.

Gemensamt för allihopa är att de otäcka vertikala linjerna finns i alla NES konsoler! Åh vad det hade underlättat om man kunnat ha koll på det innan. Linjerna är speciellt tydliga i den blå färgen som är himmel i Super Mario Bros, de syns dock bäst när skärmen scrollar.

Dock bör påpekas att linjerna är absolut minst påtagliga på PAL enheterna. Sedan kom US-NES in på andra plats. AV Famicom var de relativt tydliga på, min AV moddade Famicom kom sedan.

Jag ska prova separera AV hanterings kretsarna från kortet och se om det förbättrar situationen.

Den Argentinska klonen har värst bild med annars givetvis, men det visste man nästan på förhand :-)
 #411379  by Kreese

mikoto wrote:Jag uppdaterar här lite när något händer. Jag har provat modden med två motstånd nu som jag länka i första inlägget. Oväntat nog så gav den faktiskt en riktigt bra bild än så länge, jag måste testa vidare men har vi tur så har vi en enkel och tillräckligt väl fungerande lösning här.
Vilken mod menar du? Jag börjar bli riktigt sugen på att pröva nu. Har ju två famicom enheter att leka med. Hur är det med ljudet? Blir det bra och funkar expansionchipen samt FDS ljudet?

När du kommit fram till den du föredrar, skriv gärna en inköpslista och tipsa gärna var man kan köpa alla komponenter.
 #411904  by mikoto

Den här modden är bra: http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=4055.0

Problemet är den är "linjerna" man får i vissa färger bara, jag håller på att prova en lösning på det, men det är inte säkert att det fungerar....

Men sett till färger och kontrast är den modden "spot on", väldigt bra resultat.

När jag byggt klart och kommer fram i klarhet med vad jag vill så postar jag givetvis det :-) Men för tillfället är inköpslistan 1st 75 ohm motstånd, ett 1000 ohm motstånd och en 220 uF 16 kondensator. :-)

Ljudet är ok, men det är lite lägre och lite mer brus än på en NES tex, tyvärr är det nog en ganska omständig mod att göra det bättre. Men jag tror det duger åt de flesta. Det är bara plocka ljudet innan det kommer in i RF modulatorn, det har FDS ljud och allt så där är inga problem :-)

Instagram #sndb.se