• Resetta NES med handkontrollen.

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#251782  by e5frog

Hittade en kul blogg och såg detta som jag länge önskat att jag hade, när man
testat spel på multi-kassetter och nu med PowerPak:
http://133fsb.wordpress.com/2009/09/05/ ... t-for-nes/

Så jag bestämde mig för att klämma ihop en som funkar med PowerPak:en - behövde
då ändra 555-timerns "tau" dvs produkten av kondensator och resistor
(eller egentligen R*C*ln(3), ln(3) är cirka 1,1) i tidskretsen då denna nu var
på 110ms - vilket inte duger då PP behöver strax över 2s för att komma tillbaks
till menyn. Så jag valde 220kohm som är ett standardvärde, 10µF kondensator
vilket skulle ge cirka 2,5s reset-puls.

Kretsen blev så här när det var monterat:
Image

Blev ju inte så tokigt, tänkte sedan att jag skulle montera den under plåten och
inte som skaparen av projektet gjort, vid sidan av, här tänkte jag att det blir
bra, finns tillräckligt med plats över där. Bara att rulla in i plast och fästa med
dubbelhäftande skum-tejp.
Image

Så var det bara att koppla in och testa:
Image

Funkade fin-fint, bara att hålla inne Select, Start, A och B samtidigt för en
reset så man kom tillbaks till menyn...

Lödade även dit den 47k ohms resistor som rekommenderas för att få allt FDS-ljud
om man kör fds-filer med PowerPak:en - blev kalas - även om det inte går så
snabbt som det ska så blir det ju mer ljud efter att ha monterat resistorn än före.

Före:
http://www.youtube.com/watch?v=1sowfHjY2UE

Efter:
http://www.youtube.com/watch?v=MwTyAnAX75I

Notera, dörr-ljud, dra-upp-ljud, kast-ljud, döds-ljud etc...

Så då var det bara att plasta in och fästa:
Image

Där var den på plats, tillbaks till spelandet, "Electrician" på fds-fil, den översatta versionen blev det...
Image

Så - problemfritt - nej nej.

Spelade Doki Doki Panic i lugn och ro när yngsta dottern tar andra kontrollen - lugnt,
det kan ju inte hända så mycket - plötsligt resettar konsollen och efter att ha
testat vad det var som hände visade det sig att ett tryck på knapp A på kontroll 2
resulterar i att alla utgångar på avkodningskretsen nollas - nolla ut på alla innebär
i realiteten att man skulle tryckt in alla kontakter på kontrollen samtidigt (nu är ju
det inte möjligt, med styrkorset) - och eftersom kretsen bara väntar på samtidigt
tryck av fyra knappar och inte kollar något annat - så blir det reset. Samma fenomen
fick jag när jag startade RC Pro Am II - PowerPak:en hittar på något skumt, om
det är med klockan eller vad den gör tog jag inte reda på men 74HC595:an blir nollställd.

Så - efter en promenad med hunden kom jag på det - det var som något ur Professor Balthazar
http://1000ord.blogspot.com/2007_08_01_ ... 2091664090

Jag kopplade in en av riktningarna på styrkorset till den NAND-grind som är trigg-villkor
för 555-timern. Jag kunde kopplat om så att det fortfarande blev reset med samma
knappar men det var enklare att klippa en kabel och löda dit en ny, direkt från '595:an
till NAND-grinden.

Reset sker nu istället när vänster riktning inte är aktiv (inte nertryckt) och man trycker
ner Start+A+B - tyckte det räckte, det är inga knappar man råkar komma åt samtidigt
och det är lättare att trycka ner. PowerPak:ens nollställande av alla utgångar resulterar
nu i ingenting alls - allt funkar nu precis som det var tänkt - skönt!

Så här funkar det:
http://www.youtube.com/watch?v=ZrOZLc8Kp2A

Förmodligen går det att lösa enkelt med bara en PIC-krets, men jag valde den enklaste
vägen och gjorde likadant - det funkade ju och sen slapp jag lägga tid på
programmering av PIC:en - men det hade bara krävts en krets i så fall...
 #251837  by Chefren

Snyggt!
Synd att jag aldrig skulle kunna greja det där själv bara :(
Undrar om båda moddarna (reset och ljud) ens går att göra på en top loader...?
 #251924  by Pinge

själv satte man en knapp till i handkontrollen som är kopplad till reset! :)
Easy way out passar mig bra! (tyvärr så är det ju låst till just denna enda kontroll då)
 #251986  by e5frog

Tyckte det var ett smidigt och icke-förstörande sätt att slippa resetta på konsollen, modden går att montera loss igen och ingen åverkan på höljen eller dylikt krävs. Sitter man långt från TV:n med enheten nära denna och har kopplat upp sin NES Satellite för att slippa ha barn som hoppar twist mellan kablarna så är denna reset smidig tycker jag. Även när man sitter i mörkret med projektorskärm kan det vara smidigt. Mest var det väl för att kika igenom olika spel med PowerPak:en och se vad som funkar och inte funkar så man kan ta bort icke-fungerande grejor från CF-kortet.

Reset går garanterat att göra på en toploader, den har väl handkontrolls kontakter och resetknapp/CIC-krets? Ljud-modden vet jag inte, toploadern har kanske inte expansionskontakt? Fast det går kanske att ordna den anslutningen på annat sätt - har faktiskt inte kollat vilka kretsar man kopplar ihop. Ska man köra fds-spel alls så är det väl en NTSC konsoll som gäller.
Köpte 5st igår från Tradera för 599kr (gratis frakt) så jag borde väl få hem åtminstone en fungerande med posten innan vecka är slut. Resten blir väl till att laga om de inte funkar, har köpare på två av de kvarvarande fyra.
 #252049  by Chefren

CIC-Krets vet jag inte vad det är. Expansionsporten togs bort har jag för mig men kan också ha fel :-k

Instagram #sndb.se