• Vilket NES spel har bäst musikintro?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#251847  by Chefren

Gillar också metroid introt som fan!
SMB2 valsen ger en alltid ett leende på läpparna också! :)
 #251945  by Erik.L

får man en förklaring i boken varför han har en låda med radiactivt avfall på gården och vem som har lämnat stridsvagnen i den dära grottan? :)
 #251947  by Ufouria

Det radioaktiva avfallet får man en förklaring till har jag för mig. :-k
I boken är inte stridsvagnen lämnad ensam utan förare i grottan.
Ska ta och läsa igen en vacker dag.
 #253097  by Ufouria

Här är det bara NES intron. Finns en tråd för bäst musikintro övriga spel (ej NES). :)
viewtopic.php?f=21&t=8370

Ändrade rubriken på denna tråd så man ser att det är NES vi pratar om.
 #253137  by synt4x

Mr. Gimmicks intro är också riktigt bra. Faktum är att hela det soundtracket är ganska mysigt :>
Som vanligt med Sunsoft.
Edit: Kan väl passa på att fråga, har SCN versionen lika bra musik som Famicom versionen? Om spelet har ett ljudchip i sig så har jag för mig att det bara fungerar på Famicom, för NES saknar de två kanalerna på connectorn som behövs för custom ljudchips. Eller?
Men de kanske har löst det på något annat sätt? Vet ju att t.ex. Journey to Silius låter identiskt även på PAL NES, men ljudet i Mr Gimmick videon här ovanför är nog mer avancerat än det i JTS iofs.
 #298037  by smid

Jag tycker att Turtles 2 har bland de bästa, Turtles theme gör sig riktigt bra på NES.

Kommer säkert att komma på något bättrare...
 #298047  by WERY

synt4x wrote:Kan väl passa på att fråga, har SCN versionen lika bra musik som Famicom versionen? Om spelet har ett ljudchip i sig så har jag för mig att det bara fungerar på Famicom, för NES saknar de två kanalerna på connectorn som behövs för custom ljudchips. Eller?
Du kan modda NES så den tar VRC6 ljud men då får du löda en resistor mellan 2 punkter på expansionsporten och det skall vara en amerikansk NES om du vill att musiken och spelet ska gå i rätt hastighet och fungera korrekt
 #298217  by Hullofella

Många av de bästa har väl redan nämnts (Track and Field 2 ger mig gåshud). Vad som är intro är lite av en definitionsfråga, men här kommer några:

Double Dragon

Double Dragon 2 (hehe)

Skate or Die

Super Mario Bros 2 när man väljer gubbe :)

Double Dribble när man väljer lag är riktigt fin.

Mina personliga favoriter är nog Metroid, Batman och Link.
 #298761  by Lakanman

Sanna wrote:Gillar även Pro-Am II introt!

http://www.youtube.com/watch?v=c8G4kOBq ... re=related

Edit: Men inget intro slår Blaster Master! Överlägset bäst enligt mig.
Game Over låten är fin som snus i RC Pro-Am 2

http://www.youtube.com/watch?v=_WU0KfRc ... re=related
 #299012  by Andreas No 1

Instagram #sndb.se