• Super Mario Bros. 2 VS Doki Doki Panic

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#233894  by Stonkish

Tänkte ta upp en liten sak som jag nu fått lära mig som jag inte visste på den tiden då man lirade Super Mario Bros. 2
Visst tyckte man att spelet stack ut lite i mängden och att de var ett rätt udda Mario tills man rätt nyligen fick veta att vi aldrig spela det riktiga Super Mario Bros.2 utan en omgjord version av japanska Doki Doki Panic som släpptes till Famicom 1987. Det riktiga Super Mario Bros. 2 släpptes enbart i Japan.

Se filmen nedan och se vad eran åsikt är om detta så behöver jag inte beskriva allt här :DOG

http://www.youtube.com/watch?v=wb006lBhaw4

Personligen tycker jag det är en stor skam att Nintendo valde att göra detta. Ända sedan detta uppdagats har kritiken mot Super Mario Bros. 2 varit hård. Många hatar detta spel och kallar det tom "det sämsta mario spelet som någonsin gjorts"

Se även denna film: http://www.youtube.com/watch?v=IabYOms86lc

...då Mario 2 sågas. Personligen tycker jag det är ett roande och bra spel, men eftersom originalet har en annan titel så kan jag inte godkänna detta som ett Mario-spel.

Eller vad säger ni?
 #233901  by Pinge

det är ju inte exakt samma!

Doki Doki kan man ju t.ex inte byta karaktär mellan världarna i!
 #233965  by Smart Cat

I Doki Doki måste du klara spelet med alla 4 figurer också för att klara spelet.
+ att de figurerna inte springer snabbare för att du trycker ner B-knappen, vilket Mario gör
 #234030  by Vigdul

tycker super mario 2 är ett väldigt bra spel, men alldeles för lätt. dock tycker jag doki doki är ännu coolare, nu förstår man att man befinner sig inuti en bok (syns ju när man pausar i super mario 2) och att allting är inspirerat av tusen och en natt.
 #235408  by dafr

Kanske inte platsar under denna tråd men finns inte riktiga SMB2 på vanlig NES-kassett?
Har ett svagt minne av att jag bjöd på en sådan på tradera för ngt år sedan. var dock för snål annars hade jag haft den nu. Var etikett liknande den i svarta serien.

Ngn här som kanske har sådan?
 #235461  by Pinge

Och om allt går enligt planera så kan jag fixa såna inom en inte alltför avlägsen framtid! :)
 #235506  by dafr

Låter intressant. :-)
Med rätt etikett också?
pinge80 wrote:Och om allt går enligt planera så kan jag fixa såna inom en inte alltför avlägsen framtid! :)
 #235508  by Pinge

om allt går som planerat så! :)
 #235696  by Smart Cat

Aye-Aye Captain!

Men visst har Dafr rätt, Jag har också ett minne av SMB2 på tradera för något år sedan. (Pirat åsklart)
 #235748  by Pinge

Stämmer bra det!

Även den loggan som används på massa merchandise och liknande... typ klubbladen har väl den t.ex!
 #236296  by dafr

Kommer inte ihåg vad den gick för. men det stämmer nog att det var löjligt dyrt. men det är ju allt som är NES-relaterat så.. :roll:

Anmäler dock mitt intresse för en pirat av SMB2 med SS-etikett. Skulle se fint ut i hyllan.. :-)
 #236321  by DavidBluBB

DavidBluBB anmäler sig som intresserad! Skulle vara skit coolt med en SS SMB2! :)
 #236324  by tjibynn

vill osså ha !!
 #236332  by Pinge

Hold your horses... ska se om jag klarar av det.. först :DOG
 #254584  by Sphinx

Jag vill gärna slå ett slag här för Super Mario Bros 2, EU/USA versionen.

Jag kommer väl ihåg när det släpptes och jag var en av de första i min krets som fick det. Att det var annorlunda var det absolut ingen som tänkte på vid den tiden. Många uppföljare var annorlunda. Inte minst Zelda 2. Men vad som var säkert var att hur kul spel som helst och vid den tiden hade jag helt plötsligt många, många kompisar.

Sen ska också tilläggas att både Shigeru Miyamoto och Kōji Kondō hade mer att göra med detta spel än de hade att göra med Super Mario Bros 2 JAP versionen. Detta syns då det redan innan reskinningen hade flera likheter med Super Mario Bros. Starman och POW block t ex.

Sen har också SMB2 EU/USA skapat en enorm legacy. Inte minst för att det var första gången Mario kunde lyfta upp saker. Vilket vi tar för givet idag. Även flera olika fiender har gjort comeback, shyguys är standard och ingen kan tänka sig Yoshi's Island utan dem. Birdie har gjort ett inhopp i Mario Kart etc. Listan kan göras nästan oändlig.

Nåväl. Ville bara hoppa in och försvara ett riktigt toppspel. :)
 #254624  by Chefren

Tycker också vår version av SMB2 är bra! Zelda 2 hade det nog inte vart lika mycket gnäll på om det inte hade vart hetat just zelda.
 #254825  by Sphinx

Jag gillar faktiskt Zelda 2 också, tycker det är ett svinbra spel! Men det är verkligen annorlunda (och svårt!). :)

Instagram #sndb.se