Precis som ovanstående talare säger så är det en form av digital konsol som gör att du kan spela dina TV-spel på datorn. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men någon skapar ett program som t.ex. NESticle (som väl är den mest kända NES-emulatorn skulle jag tro). Sen finns det (i varje fall vad jag tror att det är) någon form av maskin som man kör in sitt NES-spel i som "rippar" själva spelet till datorn.
Den filen som blir av det (t.ex. The Legend of Zelda.nes) kan du sedan spela upp i emulatorn så att du kan spela spelen där.
Fördelen med det är att du kan testa olika spel innan du köper dem för att se om det är något att ha, nackdelen är att allt vad känsla heter försvinner totalt. Det är inte samma sak att spela NES-spel framför en dator som att sitta framför TV'n med en NES-kontroll i handen..
Dock spelar inte jag på dator. Jag har en NES-emulator + lite ROM's (spel) på min PSP som jag spelar på. Ganska skoj ibland eftersom PSP'n är bärbar, så att man kan bära med sig sina spel och spela. I övrigt är jag inte speciellt positivt inställd till emulerade spel.
Hemskt vilken utläggning det blev

Kolla in min och min kompis spelblogg:
http://spelhornanblogg.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;