• Snake Rattle n roll (en sak som inte lämnar mig någon ro)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#214575  by Vigdul

Enligt alla källor - Nintendo Magasinet, Martins bok "8 Bitar På 80-talet", Bergsalas Produktionsbroschyrer etc - så släpptes Snake Rattle n Roll 1991, den 27 mars närmare bestämt.

Nu är det så att jag har tydliga minnen av att jag köpte det tidigare (och nu menar jag inte via import, utan ett helt vanligt SCN-exemplar med svenska i manualen). Hur kan jag vara så säker på detta?

För att jag gjorde mig av med mitt NES i mitten 1990 (det sista spel jag köpte var Castlevania II), till förmån för ett Sega Mega Drive.

Jag har tydliga minnen av hur jag och min kompis Danne kom ut från Sec Nintendo Center på S:t Eriksgatan med varsitt exemplar av Snake Rattle n Roll i händerna, och jag minns hur nytt spelet kändes när jag stoppade in det i mitt Nintendo eftersom det var gjort 1989 och det nu bara var 1990 (i vanliga fall brukade det vara ett par tre år mellan att spelet var gjort och när det kom till Sverige).

Är mitt minne helt uppfuckat :koopa: eller kan det ha varit något sorts förexemplar som jag och min polare Danne kommit över?
 #214638  by Vigdul

Det var vad jag trodde från början, men eftersom det finns på så många ställen så tvivlar jag. Kanske kan det dock vara så att alla källor är tagna från en källa, som är felaktig. Men jag tvivlar. Spelet recenserades ju i NM 1991.
 #214959  by Vigdul

Men hur kan jag minnas fel??? Jag hade ju spelet då det begav sig (köpte det på sec nintendo center, som jag är övertygad om inte sysslade med någon sorts import), men jag hade inget NES när spelet släpptes i sverige... Detta stör mig så in i helvete!
 #215156  by Vigdul

Det konstiga är att alla andra minnen stämmer. Jag kan omöjligt hittat på att jag haft det spelet. Jag menar, jag VET att jag hade det.
 #215166  by Pinge

Vigdul wrote: För att jag gjorde mig av med mitt NES i mitten 1990 (det sista spel jag köpte var Castlevania II), till förmån för ett Sega Mega Drive.
Svensk release: 1991-03-27
Amerikansk release: 1990-07

även om det nu varit ett amerikaskt så kan du inte ha sålt nes:et i mitten av 1990...
 #215177  by Pinge

knappt det heller om han sålde i mitten av 1990 (maj-juni-juli).. omhan inte köpte spelet och sålde samma månad
 #215583  by Vigdul

pinge80 wrote:
Vigdul wrote: För att jag gjorde mig av med mitt NES i mitten 1990 (det sista spel jag köpte var Castlevania II), till förmån för ett Sega Mega Drive.
Svensk release: 1991-03-27
Amerikansk release: 1990-07

även om det nu varit ett amerikaskt så kan du inte ha sålt nes:et i mitten av 1990...
Jag vet inte vad exakt vad jag menade med mitten av 1990, minns inte exakt när jag sålde det. Det enda jag vet säkert att det sista spelet jag köpte på den kronologiska releaselistan i martins bok (bortsett snake) var castlevania II. Jag kan mycket väl ha köpt ett spel och gjort mig av med hela NESen veckan efter, saker och ting gick snabbt på den tiden!

Okej, nu ska jag komma med ett avslöjande, något jag undvek att nämna i första inlägget. När SMB3 släpptes i Sverige så köpte jag faktiskt ett NES igen, men den gången – och detta är jag övertygad om – skaffade jag bara två spel (SMB3 samt en famicom cart med castlevania III med tillhörande converter), innan jag gjorde mig av med det igen. Vid det här laget hade jag haft en sega mega drive och hade för tillfället en super famicom, så det fanns ingen anledning för mig att skaffa ett "sketet" spel som snake rattle n roll.

För övrigt minns jag så tydligt just det här med att snake var gjort 1989 och det kändes så fräscht eftersom det bara var 1990 när jag köpte det.
 #215584  by Pinge

men du minns fel! så enkelt är det! eller så har du drömt alltihop! :yes:

Du lär ju knappast köpt en prototyp :roll:

Instagram #sndb.se