• Hjälp mig att hitta resterande minusvärldar i SMB!!!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#215003  by nes_nerd_no_1

När jag & Katten stod utanför Bergsala & konverserade så berättade han att han hade läst i en gammal amerikansk Nintendotidning att det tydligen ska finnas fyra stycken minusvärldar i Super Mario Bros, men att ingen vet vart dessa ska finnas! :o

Jag har alltid varit fascinerad av banan med betäckning -1 i Super Mario Bros, och jag har säkert, utan att överdriva, tagit mig till den världen flera hundra gånger!
Det har dock aldrig fallit mig in att leta efter fler minusvärldar, men nu har mitt sökande börjat.

Dock så går mitt sökande inte så bra, och jag har hittills bara hittat ett potentiellt ställe att försöka på, och det var på warpen som är i slutet på bana 4-2.

Dock så hände det inget när man gick ner i röret som kom, utan man warpades bara till bana 5-1. :(

Image
Image

Kan någon här som är kunnig inom Super Mario Bros (jag tittar på dig Pinge ;)) komma med förslag på vart det skulle vara möjligt att hitta de resterande minusvärldarna, för jag känner mig ganska tom på idéer just nu...

Snälla, HJÄLP MIG!
 #215008  by nes_nerd_no_1

Möjligt att det bara är en myt, men är det inte det så vore det ju så FETT att lyckas hitta dit! :)
Den första minusvärlden kan man ju komma till med händerna bakbundna & ögonen utpetade, men vart kan (om de nu ens existerar) resterande finnas?
Någon som har ett eller två förslag? O:)
 #215009  by BelfegorC4

Under tiden medan du väntar på att pinge ska hitta dom tre resterande världarna så säger en hemsida att om du drar igenom -1 världen 8ggr så warpas du direkt till värld 8-4 =)

You are now in world (SPACE)-1. Character 36 in SMB's font (after 0-9A-Z) is an empty tile, used for the space character. If you duck down a pipe before SMB throws up the warp zone menu, it reads the space from the screen and interprets that as the level number. World 36-1 just happened to point to a water level with a map the same as that of 2-2. According to Pseudo_Intellectual, this level eventually ends after eight or so laps and takes you to 8-4 at the end, but I've never managed to pull that off

EDIT: Hittade en tråd åt dig bland google´s 5 första träffar
http://digg.com/gaming_news/The_Ultimat ... orld_Guide

Actually this could be pretty new to many people including those of us that did it 20 years ago. Thanks to emulation we now have access tot he Japanese Famicom Disc System version of the game and the minus world in that game kicks ass. It's a full 3 levels instead of the single repeating water world in the US game. Also our European and Australian friends will have never seen the minus world cuz Nintendo fixed the bug in all the PAL copy's of the game.(dock jävligt mycket bullshit då minus världen finns i Europa versionen av spelet

Image
Image
Image
Image
Image
Image
 #215038  by nes_nerd_no_1

Va? Det måste jag testa nu på en gång!
Trodde faktiskt att jag hade gjort det tidigare, men tydligen inte... :?

Återkommer strax, eller som ni nördar uttrycker er; BRB! :D

EDIT: Nähäpp... Klarade banan 11 gånger, men inte fasen hände något för det... :(

Så om någon vet något potentiellt ställe för att hitta minusvärldar så får ni gärna basunera ut det i denna tråd! O:)

EDIT2: Åh fan! Ska testa FDS-versionen nu på en gång! :D

EDIT3(*Puh!*): Åh fasiken! Det fanns ju faktiskt tre stycken minusvärldar på FDS-verran, som alla kom efter varandra! :P

Image
Image
Image
Image

Aj fasen! Man skulle visst inte ta den övre vägen på den här delen av banan... :roll:
Image

Och där tar det hela slut! Efter detta kommer man tillbaka till startskärmen.
Image

Så då finns det alltså totalt fyra stycken olika minusvärldar! Tre stycken på FDS-versionen, och en på EUR/US-versionerna!

Då var den gåtan löst, och det var ju skönt! Nu behöver jag inte fundera mer på den saken! ;)

Instagram #sndb.se