• Om modning

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#198552  by rocc

Jag blev väldigt nyfiken om det här med modning av NESet så det hade varit kul med lite information och diskussion om det. Först undrar jag om den ledaren jag böjde bort för att moda nesets enda "funktion" är att regionskoda det? För det känns som en jävligt dum grej då det även gör kassetterna betydligt mer svårlästa. Känns som att om de hade funnit någon annan väg att regionskoda nintendot och dess kassetter så hade vi sluppit så dåligt läsande connectors.

Sen undrar jag hur modning rent praktiskt fungerar. Vad för information sänds var och vad händer om regionerna inte matchar.
 #198593  by Phredreeke

Lockout-chippet genererar en dataström, och jämför den från chippet i kassetten. Matchar de inte så resettar chippet konsolen.

Lockout-chippet har två funktioner.

1. Som du redan nämnt, regionsskydd.
2. Förhindra att företag gör egna NES-spel utan att betala Nintendos licensavgifter.

Regionsskydd skulle enkelt kunna programmerats in i själva spelet istället, så gjorde SEGA med megadrive-spelen. Däremot så skulle det inte förhindra företag att göra spel utan licens.

Eller så var det tänkt, Color Dreams lyckades komma runt lockout-chippet genom att överbelasta chippet i konsolen. Andra olicensierade utvecklare antingen köpte CDs design eller utvecklade en egen.
 #198676  by Sol

Hur försämras det? Menar du NES jämfört med Famicom? Connectorn ligger ner på NES:et, alla andra står den upp på (MD, N64, Famicom etc.), min teori är att det är det som gör NES-spelen svårstartade. Eller menade du nåt helt annat?
 #198684  by Pinge

tror han menar att om lockout chippet inte är bortkopplat så är det större risk att spelen inte startar
 #198688  by rocc

Alltså innan jag ändrade det där så krånglade spelen i 70 procent av fallen, ofta med en felaktig märklig grafik eller blinkande trots att man såg titelskärmen klart och tydligt.

Nu efter modningen fungerar spelen i 100 procent av fallen (om jag ser till att lägga rätt dom från början, alltså trycka de så långt åt vänster i facket jag kan)

Med moddning så känns det som att den inte kan felläsa, utan krånglar spelet till hög grad så kommer det bli en blå skärm. Ingen flimrade skärm, inga grafikfel, ingen omstartning

(Notera att jag inte ens kände till att jag gjorde det regionsfritt när jag ändrade det, utan jag såg en video på youtube som sa hur man fick neset att läsa betydligt mycket bättre. När jag hade gjort det så blev jag väldigt fundersam över varför en sådan sak fanns med från början)

Instagram #sndb.se