• Glappande NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#197291  by rocc

Har kopplat in ett gammal lånenes på tvn här men det krånglar lite och nu undrar jag vad jag tänkas göra åt problemet för lösningen jag nu håller på med (slår på nintendot med knytnäven tills det fungerar) känns kanske inte hållbar i det långa loppet.

Alla spelen fungerar då de är suddade och fina och nintendot har fungerat felfritt fram tills att jag grävde fram det nu. Problemen är

exempel 1: Att spelet fungerar utan problem men fortsätter "blinka" och således blinkar bort från
exempel 2: Prickiga över hela skärmen även om spelen fungerar bra
exempel 3: Det fungerar inte alls

Så någonstans finns det glapp uppenbarligen men kan detta lösas med vanlig skruvmejsel om jag börjar öppna o vela?

Tacksam för svar =)

mvh rocc
 #197337  by Goomba

Det är väl connectorn som spökar.
Jag hade ett NES för länge sen som bara stod jag vet inte hur länge. Men grejen med den konsollen var att den hade stått hela tiden med en kasett i som spännde upp själva connectorgrejen och även samlade på sig massa skit.
Jag tror att det bara är att göra ren connectorn eller byta den. Om jag fattar ditt problem rätt :-k
Innan jag böt min connector på mitt nuvarande NES så kunde jag spela och sen helt plötsligt började bilden spöka. Komma fram lite "pixel fel" eller vad man kan kalla det och sen om man rörde själva kasetten så låste sig skiten.
 #197340  by tjibynn

har det förvarats på nåt fuktigt ställe..typ källare eller dyl?
 #197346  by macjohan

När connectorn är dålig så brukar det hjälpa att trycka kasetten lite i sidled...istället för att hålla på och blåsa och trycka in och ut.

Så putta lite i sidled och reset'a, bör funka. Annars byt connector
144kr med frakt på tradera typ..
 #197347  by tjibynn

blåsa i kassetten e ju en bra idè :roll:

rengör istället prylarna.... :good:
 #197353  by Goomba

själv så tycker jag att det inte är så effektivt att blåsa ^^ Det är bättre att andas ut på kretsdelen. Ni vet som när man ska rita på glas när det är kallt.
Så den får i sig lite fukt. :)
 #197356  by Goomba

Skulle jag också rekomendera. Den kommer bli som ny :good:
Kom bara ihåg att göra ren dina kasetter innan du stoppar in de i konsollen. Annars lär den bli skitig igen efter ett tag. \:D/
 #197581  by Stonkish

Som alla andra nämt så är jag ganska säker på att det är connectorn som krånglar. Kontrollera även att kontaktytan på spelen är rena också. Doppa en bomulls-tops i lite Isopropylalkohol (finns på apoteket) och gör rent kontaktytan på spelen och connectorn. I annat fall får du göra ett connectorbyte. Ska finnas information här på formet om hur man gör rent och byter connector. Ny 72-pins connector finns på Tradera i överflöd och går på en hundring ungefär.
 #197625  by Goomba

Du kan använda sudd på kontaktytan på kasetterna. Det är helt suveränt.
Miljövänligt och effektivt \:D/
 #197629  by Pinge

och efter ta elektronikrengöring! :yes:
 #197681  by rocc

Spelen fungerar glasklart då de redan är rengjorda med suddgummi =)

Jag har haft konsoler där problemet ligger i att connectorn är helskräpig men just i detta fallet så känns det inte likadant då kassetternas position i själva konsolen inte påverkar utan snarare någon glappkontakt längre in... Men jag kan säkerligen ha fel. Det som är med denna konsolen är att den fungerat helt felfritt fram tills den började larva sig...

Men under skrivandets gång så känner jag att kokning av connectorn kan vara på sin plats trots allt :)

Tack för alla svara mina goa gubbar.
 #197857  by Goomba

Kokt connector är den godaste som finns ](*,)

Nej men koka är suveränt. Fick ett recept för länge sen som jag brukade använda mig utav och jag kan banne mig inte komma ihåg hur det var. Men det var med tvättmedel och grejer. Man skulle torka den i ugn osv. Riktigt skoj att hålla på med. Lite roligare än att koka makaroner. :DOG
 #197977  by rocc

Så då var connectorn kokad o så men neset beter sig precis som jag beskrev i första tråden. Finns det något annat fel som man kan göra något åt än de som drabbar connectorn?
 #197994  by Pinge

Regionsmoddade nes har en förmåga att vara driftsäkrare tror jag! :yes:

cut the leg....... CUT THE LEG!!!!
 #198035  by andersb80

Jag bytte min connector mot en ny som jag köpte på tradera. Det blev bättre och chansen att spelen startar har ökat. Men det är inte helt bra ändå så mycket beror nog på spelen. Däremot har jag lärt mig tricket att vricka på spelet i sidled medan spelet sitter i med strömmen på. Sedan tycker man bara på reset och spelet fungerar. Funkar alltid, tänk om man visste det tricket under ens "blåsa sig blå i ansiktet" tid! :)
 #198101  by rocc

BelfegorC4 wrote:Skulle säga att connectorn är boven till det mesta :yes:
Hehe men inte i detta fallet för jag skriver i ett lyckorus :D Jävlar va grymt neset blev efter att jag karvat bort den där biten som videon visade! (pilljobb men ändå :P)

Rekommenderas till alla och borde nästan bli intaget i FAQtråden för reperation! Alla mina spel fungerar nu utan några som helst grafikska fel! Satan va gött =)

Ni som trots allt känner en nostalgisk känsla gentemot "blink blink blink" bör inte göra ingreppet i videon för neset verkar inte kunna blinka efter det. Eh, vem behöver blink blink med fungerade spel!

http://www.youtube.com/watch?v=x16Oecw49GA (tjejen är het också vilket är en bonus)
 #198104  by rocc

Tawny wrote:det gör ju nes:et regionsfrit också, i den faq:en står det
Jo men jag var ju ute efter reparering så jag kollade inte det FAQet. Så det är regionsfritt nu också... Det innebär att jag kan lira spel från USA då eller hur fungerar det?

Instagram #sndb.se