• Använder ni antennsladd eller RGB kabel till erat NES?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Använder ni antennsladd eller RGBsladd till att koppla NESet till tvn.

Antennsladd
5
26%
RGBsladd
14
74%
 #24295  by rocc

Har under hela min uppväxt använt antennsladd till
Neset helt enkelt för att man inte fick med någon RGB
sladd och att antennutgången helt enkelt var standard.

Köpte hur som helst ett nytt NES nu för några månader
sen där inte antennsladden fungerade och testade då
att använda RGBsladd istället genom utgången på sidan
om NESet. Skillnaden var ju slående :-D bättre bild än
så får du inte plus att det är bra mycket enklare att
sätta igång nintendot på andra tvapparater med tanke
på att man slipper sökning etc.

Så hur många använder RGB och hur många använder antennkabeln.
Vad är fördelarna med antenn? Vad är fördelarna med RGB?

Hoppas på intensiv diskussion ;)

#24297  by Bonomaul

Till NES använder jag RF-kabel.. kommer inte på tal att använda något annat.
Scart är enbart jobbigt då de tar upp en plats som behövs till annat, RF kan man ju ha i hela tiden.
RGB är ett tänkbart alternativ, men hur retro är det på en skala?! :)

#24298  by Widar

Jag har både RF och Scart. RF till det amerikanska och Scart till den Franska.

Mvh

#24301  by rocc

Oj

Kanske dumt att dra igång en omröstning när man inte
har helkoll på alternativen :-D
Det jag egentligen menade var vilken utgång just du
använder... Antenn eller ja den andre som jag kallar
RGB ;) vilket säkert inte stämmer..

#24306  by Widar

rocc wrote:Oj

Kanske dumt att dra igång en omröstning när man inte
har helkoll på alternativen :-D
Det jag egentligen menade var vilken utgång just du
använder... Antenn eller ja den andre som jag kallar
RGB ;) vilket säkert inte stämmer..
Menar du RCA-kontakterna när du säger RGB?

Det är Scart-utgång på min franska, ingen antenn alls.

mvh

#24309  by rocc

eh.. ja det jag menar är att det finnst två utgångar på Neset..
nämligen en för antennsladd och två utgångar för ljudkabel o bildkabel
som ligger vid sidan. Vilket används mest.

#24312  by Sörbom

Använder bara Rgb, kan ju ha inkopplat så mycket samtidigt då. Har en sån häringa scart-växel som man kan koppla i flera stycken.
Så nu är mitt vanliga nes, mitt amerikanska nes, mitt GC, mitt Wii, Snes och N-64 ikopplat. Å väldigt lätt kan jag koppla i PS2 och Dreamcastet mä..

#24331  by AndiOne

Känns som att de verkligen är att häda att kalla komposit för RGB :)

Men ja kör iaf komposit in i förstärkaren och sedan vidare med
HDMI in i projektorn :)

La min röst på RGB eftersom ja endå förstod va du mena ;)

#24332  by Widar

Jag använder ju inte alls RF till mitt amerikanska.. Jag krånglade till det jag med, jag använder komposit på den amerikanska och Scart på den franska. Så ska det vara. :)

#24338  by WERY

Förr när det var inne så använde jag RF och nu när det är samlar inne med nes så blir det de former av scart jag kan ha så RGB blev mitt alternativ. Tycker det är bättre med scart då bilden blir skarpare och inte så suddig som på RF. Ljudet är tjockare på RF och vissa pipiga ljud kan låta härligare. Ljudet på scarten är renare och hörs bara i en högtalare då det är mono. Med rätt inställningar klonar man ljudet (dual 2) så att det hörs i båda högtalarna. Ska man använda en stereo till så är scart givet för ljud ut i större högtalare. Man hör där skillnaden mellan den rena scart ljudet och det smutsiga brusande RF ljudet.

#24341  by Nystroem

RGB ftw, baby!

#24358  by BelfegorC4

Såklart man använder den sladd som fanns med orginal ;) Antenn for the win

#24510  by skogga

Komposit för min del, är redan nog mycket RF när Sega maskinerna är inkopplade... jobigt med alla dessa kanalsökningar och switchar man måste koppla om hela tiden.
 #192981  by andersb80

Kan någon förklara detta? De två outputs (vit och röd) som finns förutom antennoutputen kallas vad? rgb, scart, rf eller komposit? vad är skllnaden på alla dessa?

Om man kopplar en vanlig vit och röd audiokabel till NES, hur gör man då när man ska koppla till tv´n som har röd och vit ingång för ljud och gul för bild. Audiodelen från NES måste väl i så fall fördela sig i två delar för att gå in i tv´n?
 #192999  by elektronhjarnan

RGB är den bästa bildsignal du kan få från i alla fall en äldre (pre-HDTV-) konsol. De flesta någorlunda nya konsoler stöder RGB. RGB-signalen är en "rå" analog bildsignal som inte konverteras någonstans längs vägen, vilket ger skarp bild, rena färger och absolut minimalt med brus.

NES är dock tillräckligt gammal att inte fixa RGB; det bästa den presterar är kompositvideo. Vilket man får från den gula RCA-kontakten på sidan. Komposit ger inte i närheten så bra bild som RGB, men det är å andra sidan ljusår bättre än RF.

RF är det du får ur kontakten på baksidan av ett NES ("antennutgången"). Där är bild- och ljudsignalerna först ihopmosad till en enda sörja som sedan måste "plockas isär" igen av TV:n. Även om det egentligen är helt olika principer kan du jämföra med till exempel JPEG- eller MPEG-komprimering; man tappar kvalitet vid varje omvandling av signalen. Det blir brusigt, suddigt och flimrigt, och färgerna försämras. Ljudet blir också brusigt och dåligt.

Så från ett vanligt NES har du alltså kompositvideo (gula RCA-kontakten) och monoljud (röda RCA-kontakten). Du kan använda vilken RCA-kabel som helst för att ta in signalerna i TV:n, det gäller bara att plugga rätt. Färgerna på själva kabeln kvittar fullständigt, håll reda på var du petar in den bara. Videosignalen går förstås från gul på konsolen till gul på TV:n. Ljudet (från röd utgång på NES) ska du däremot koppla till vänster ljudingång på TV eller förstärkare (det vill säga vit ingång).

Om din TV eller förstärkare nu är av tillräckligt hög kvalitet ska den känna av automatiskt att den bara får in signal på vänster sida och då gå över i mono-läge. Om det inte funkar (så att du bara får ljud i vänster kanal) så skaffar du en splitter-kabel, till exempel på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53268387

...och tar in samma ljudsignal i både vänster och höger ljudkanal.

Fast allra helst ska du förstås inte dra in ljudet till TV:n alls utan till en separat ljudanläggning, men det är en annan sak. Principen är annars densamma där.

Edit: Det kan också finnas en manuell inställning för monoljud. Många äldre förstärkare har det, och vissa TV-apparater också eftersom man i somliga länder använder de olika ljudkanalerna för att sända olika språk. Kolla i TV:ns manual innan du köper kabel, om den inte slår över till mono automatiskt.
Last edited by elektronhjarnan on 22 Sep 2009, 16:24, edited 1 time in total.
 #193000  by andersb80

Tack för en klockren förklaring! :good: Du borde jobba som pedagog om du inte redan gör det!

Det ska bli spännande att testa hur stor skillnad det blir imot rf som jag alltid använt :yes:
 #193469  by elektronhjarnan

Den franska har också kompositvideo, det är bara splittat till RGB i kontakten i stället för i TV:n. NES har kompositvideo internt, det blir aldrig bättre än så - om du inte plockar grafikprocessorn från PlayChoice-arkad-varianten av NES. Vilket man inte bör göra i min mening, det känns onödigt att slakta gamla arkadgrejer. PlayChoice-chippet är inte 100% kompatibelt med vanliga NES heller, vissa grafiska effekter blir fel.

Så de franska konsolerna är ett villospår. Du får samma bildkvalitet med ett icke-franskt NES och kompositvideo.
 #193481  by Captain Nintendo

Jeg bruker rød og gul compositt, funker greit :)
 #193619  by Phredreeke

Stör mej som tusan på att folk säger RGB när de menar RCA-kontakter. :evil:
elektronhjarnan wrote:Så de franska konsolerna är ett villospår. Du får samma bildkvalitet med ett icke-franskt NES och kompositvideo.
Inte nödvändigtvis. PAL-dekodern i franska NES är från 80-talet. Har du en TV med kamfilter vore det inte helt otroligt om du fick bättre bild med TVns kamfilter och PAL-dekoder.
 #193804  by Cloaked Alien

Phredreeke wrote:Stör mej som tusan på att folk säger RGB när de menar RCA-kontakter. :evil:
Håller med, jag har själv gjort likadan för inte allt för många år sen. Men jag har lärt mig någotsånär iaf =)

Komposit < s-video < rgb < komponent

NES: Har bara komposit
SNES: Har komposit och RGB (med rätt sorts kabel, jag experimenterar för närvarande med att få det att lira på min LCD). Tror man kan få s-video ur den också.
N64: Har bara komposit (NTSC-versionerna är lätta att RGB-modda, PAL får man skicka till tyskland så löder de in en massa specialchip för nästan en tusenlapp). Vet inte riktigt hur det är med s-video ur den

.. typ något sånt.

Jag kör självklart med komposit från mitt NES! Jag vill ha så bra bild som möjligt, jag är grymt sugen på att skaffa mig en XRGB2:a som kan ta komposit/RGB och skala det till hd-upplösning med bättre kvalité än de flesta tv-apparater klarar av =)
 #193806  by elektronhjarnan

Både SNES och N64 klarar S-Video. Men det är ju bara på N64 det är intressant. Bildkvaliteten på S-Video-signalen är dock urusel, komposit ser faktiskt bättre ut på många sätt även om den också är kass.

Skitkonsol, jag kan inte fatta hur man så sent som i slutet av 90-talet kunde sälja något som inte klarar RGB. Grafiken är ju ludd-suddig nog som den är, RGB hade gjort väldigt mycket för trevnaden med N64.
 #193810  by Goomba

Har alltid använd mig utav den originella antennsladden. Tycker den är lite mysig till skillnad emot den som jag har till MD som är ful som stryk. :badgrin:

Instagram #sndb.se