• The Legend of Zelda

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#103  by Kreese

Antingen fattade jag fel när jag var liten eller så är det så här. Den blåa ringen gör dig ju tåligare mot attacker mot fiender. Samma sak med den röda ringen.

Men är det verkligen så att den blåa är kraftfullare?

Någon som vet / minns?

#104  by björn.t

jag har klarat zelda en gång för länge sedan men har vist glömt allt :(

#105  by Loopus

Den röda ringen halverar dina skador... den blå halverar igen - dvs ger en fjärdedels skada mot att ha ingen ring alls.

/Loopus

#107  by Kreese

The blue ring halves the damage inflicted by the enemy, and the red ring reduces damage by one quarter.

Så här står det tydligen i manualen. Detta innebär att om jag skulle förlora fyra hjärtan av ett monster utan ring, så förlorar jag endast 2 hjärtan om jag har blåa ringen och förlorar 3 hjärtan om jag har röda?

Hehe blir visst knasigt som jag skriver det, men den blåa skyddar alltså dubbelt så bra? Konstigt att den röda är så mycket svårare att få då...

:?

#108  by pcx

Det är väl i stort sett standard i Zelda-världen att något som är blått är starkare/bättre/svårare än något som är rött... utom rupierna då, undantaget som bekräftar regeln :)
 #187058  by SuperGamer

Rött är bättre än blått i Zelda 3 i flera fall, odiskutabelt när det gäller bumerangen och dräkten. Jag vill också hävda att Firerod är mer användbar än Icerod (den är t.ex. mycket snabbare), medan det är mer ovisst i fråga om Cane of Somaria (den röda) och Cane of Byrna (den blåa). Somaria är praktisk om man behöver ett block, men som vapen är Byrna rätt överlägsen. Den megafeta bomben är dock röd.
 #187100  by Gixen

Det gör det isåfall.
Den blå går att köpa när som helst i spelet, medans den röda finns i sista palatset.
 #187104  by Vigdul

Tryckfels-Nisse har alltså varit framme igen, som klantarna på Bergsala brukar uttrycka saken.
 #187107  by wazztand

Om jag minns rätt så reducerar den röda ringen skadan till en fjärdedel?
Har t o m för mig att Link säger det själv i en serie i Nintendomagasinet..
 #187109  by Pinge

jag tror att den blåa halverar och att den röda reducerar ytterliggare en fjärdedel.. alltså att dom utgår ifrån att man köpt den blå!
 #187112  by Gixen

Halv skada med den blåa, och ytterligare halvering på den röda. Så från ingenting till den röda så tål du 4ggr så mycket stryk.
 #188378  by Smart Cat

wazztand wrote:Om jag minns rätt så reducerar den röda ringen skadan till en fjärdedel?
Har t o m för mig att Link säger det själv i en serie i Nintendomagasinet..
Absolut!
Image
I Nintendomagasinet dubbelnumret nr 6-7/91

Och om Link själv säger det så måste det vara sant.
 #188406  by wazztand

Fast då mindes jag ju fel.. han säger ju "med en fjärdedel" .. inte "till en fjärdedel". Säger han alltså fel då?
 #188408  by Smart Cat

Det måste han ju göra eftersom det inte finns någon ring som reducerar skador "med en fjärdedel", det är ju hälften eller 3/4-delar som gäller.
Visserligen är ju 3/4-delar 1/4-del mer än 1/2 men så tror jag inte att han tänker.
 #271780  by WarioMaster

Lånar din tråd Kreese

Har börjat köra detta underbara spel igen.

Men en sak som jag inte förstår. Dom "poäng" man får under namnet ändras sälla. Jag fortsatte på ett som jag körde för kanske 2 år sen. Hade 7 "poäng". Gjorde slott 7 och 8a men ändå står det 7. Vad behövs för att det ska ändras?
 #271784  by WarioMaster

Okej där ser man.

Nja bra och bra vet jag inte. Fuskar en del: nesmaps.com :$
Last edited by WarioMaster on 13 Apr 2010, 12:59, edited 1 time in total.
 #271786  by smid

Smart Cat wrote:Vilken cliffhanger. :D
Taskigt :(

Instagram #sndb.se