Nu har jag hittat upphavet till GPS spelen
Jag köpte någon GPS spel från en i Spanien och jag fråga om han visste upphavet till dom. Och det gjorde han 
Dom blev släppt på slutet av NES tiden. T.ex Spaco (spanska importören) måtte importera minst 5000 exemplarer av et spel för att det skulle få ESP kod. Sedan det var slutet på NES tiden så skulle det vara svårt att sälja 5000 exemplarer av et gammalt spel, eller nytt för den saks skuld.
Nintendo gjorde då en universal code, ja du gissade rätt, nämlig GPS koden
Som ni säkert känner till så är GPS spel 100% engelska. Så iställe för att printa kartong och manual på et lokalt språk så gjorde dom allt på engelska, sen kunne importören lägga i et manual på sitt språk. Mitt exemplar av Mario & Yoshi GPS har båda GPS manualet som är 100% engelsk samt det franska/holländska manualet. Det finns också klistermärken på baksidan av någon spel, ser inte helt fint ut, men smart sätt att spara pengar på.
Så med andra ord, GPS koden var en universal kod som blev släppt på slutet av NES tiden. Vad GPS står för är fortfarande okännd.
Om 100 år får jag kanske en staty av mig med texten "this man found the origin of the GPS code" haha
Men nice att äntlige veta vart den är ifrån 

Dom blev släppt på slutet av NES tiden. T.ex Spaco (spanska importören) måtte importera minst 5000 exemplarer av et spel för att det skulle få ESP kod. Sedan det var slutet på NES tiden så skulle det vara svårt att sälja 5000 exemplarer av et gammalt spel, eller nytt för den saks skuld.
Nintendo gjorde då en universal code, ja du gissade rätt, nämlig GPS koden

Så med andra ord, GPS koden var en universal kod som blev släppt på slutet av NES tiden. Vad GPS står för är fortfarande okännd.
Om 100 år får jag kanske en staty av mig med texten "this man found the origin of the GPS code" haha