• Vilket nes spel har bäst story?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#188116  by Pinge

Ice climber! :DOG
 #188134  by Ufouria

Mega Man! :MM
Ju mindre text/mindre story desto bättre spel (enligt mig). Läser vanligtvis inte texten i spelen. Läser gör man ju så mycket endå i "vardagslivet" och det vill jag slippa när jag spelar.
 #188148  by elektronhjarnan

Blaster Master förstås. Pojke har groda, grodan rymmer, blir muterad och gigantisk av radioaktivt avfall som råkar ligga på pojkens bakgård, hoppar ner genom ett mystiskt hål i marken (som också bara råkar vara i närheten). Pojke följer efter, hittar bepansrad bil, försöker leta efter grodan.

Annars borde det väl vara äventyrsspel som verkligen är narrativt drivna, Deja Vu till exempel som Belf säger. Där är ju handlingen helt central för spelet. Det finns väl några liknande japanska titlar också som aldrig släpptes i väst - Portopia Renzoku Satsujin Jiken var först, och sedan kom det en del spel som lät sig inspireras av det. Inte SÅ många till just NES/Famicom i och för sig. Maniac Mansion kanske förtjänar att nämnas också?
 #188163  by Pinge

Ja blaster master har lite rolig story!

Little Nemo är väl en ganska cool story också!
 #188278  by Pinge

Jepp! Gimmick e lite samma "barn-story" som Little Nemo!
 #188297  by WERY

Street Fighter 2010: The Final Fight

En tillbaka dragen super hjälte får reda på att hans bäste vän mördats av en elak skurk som stulit ett kemiskt preparat för att skapa nya super hjältar att använda i ont syfte. Ken jagar mördaren som hela tiden ligger steget före i universum
 #188302  by Vigdul

Life Force har bra story. Man befinner sig inuti ett gigantiskt rymdmonster som har slukat allt i sin väg, "inklusive tre galaxer, fyrahundra fristående planeter, två triljoner livsformer och som tilltugg en lång rad stjärnor." (citat från manualen).
 #188305  by Andreas No 1

Punch Out, Zelda II, Kid Icarus, Metroid, Castlevania, Metal Gear. Take your pick...
 #188345  by Vampire

Ninja Gaiden 1,2 och 3
 #189260  by Smart Cat

rogerxy wrote:annars är väl storyn i de flesta NES-spel ganska minimal, t.o.m. i rollspelen
MAn får ju ta det för vad det är. När NESen kom var ju tv-spelen fortfarande i barnaåren så en del "delar" var väl fortfarande under utveckling.
Faxandu wrote:Andreas No 1: Har inte Metroid en ganska kort story ändå? Iofs så får man all info man behöver, så den kan ju fortfarande vara bäst
I Metroid fyller ändå ovissheten en viss funktion, du vet ju inte riktigt vad du letar efter. Jag tycker snarare att det förstärker spelet att man inte riktigt har hela pusslet klart för sig.
 #189263  by Captain Nintendo

Star Tropics syns jeg har en kul historie, også var det veldig fett med at brevet som fulgte med spillet hadde usynlig tekst man trengte for å komme videre. Way to break the 4th wall :D
 #189289  by Pinge

Ja det var/är coolt!
Kanske skulle ta och blöta ner ett av mina brev, sugen på att testa! :)
 #189502  by Pinge

får köpa ett tyskt brev och göra det
 #189533  by Pinge

nej det är fusk! :yes:
 #191635  by Ludu

Har inte Bionic Commando en rätt intressant Nazi-story, åtminstone innan censuren :P Jamena det måste ju ha en eloge bara för att man spränger mr. H's huve i slutet :lol:

Instagram #sndb.se