• fixa solblekt konsoll??

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#182666  by Rubbade Runar

Du ska använda Väteperoxid + UV ljus. (solljus på balkong funkar bra)

Väteperoxid kan du köpa i färgaffär, använd skyddsglasögon dock då det är frätande som tusan.

Antingen gör du ett bad, där du sänker ner delarna du vill bleka. Jag har också hört folk som använt typ tapetklister? Vet ej dock säkert. Men en balja med väteperoxid på balkongen borde göra biffen.

Tänk på att den röda färgen på luckan ryker rätt fort :)
 #182670  by luukas_74

ok...ska testa detta när jag får lite tid över...men det är inte så frätande att det förstör plasten?..har du testat detta själv?
 #182673  by Rubbade Runar

har testat det och det fungerade sådär för mig. Men jag hade dock inte så bra ljus. Det bästa är väl egentligen en riktad UV lampa, lampan ska visa ljus mellan ett specifikt frekvensområde för att vara optimal, minns inte detta nu men kan kolla upp det.

Frätande är väl egentligen ett dåligt ordval, men väteperoxiden dödar celler så om man får det i ögonen är det direkt obra.

Du behöver inte oroa dej att plasten tar speciellt mycket skada.

Testa först med typ 20% väteperoxid och 80 % vatten i baljan. Eller kanske till och med 10 / 90 till att börja med. Sen kan du öka koncentrationen väteperoxid om det inte bleker tillräckligt bra.

Tänk på att det är mest ljuset som gör jobbet!
 #182674  by luukas_74

ok,ska försöka hinna med att köpa hem det där & vänta på en solig dag helt enkelt...:) tackar för tipset :good:

Instagram #sndb.se