• Pris på en Famicom disk enhet?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#181864  by segis

Igår var jag hos det enda stället där jag vet som det finns nes spel på och samtidigt som jag var där var det en kille som hade en famicom disk enhet.
Försäljaren hade ingen aning om vad det var så jag tänkte hjälpa han lite om vad det kan vara värt

eller rättare sagt hoppas jag att någon av er har någon aning vad priset på såna enheter ligger?
Har inte den blekaste om det
Tyvärr så saknas det sladdar och strömadapter och så var det någon stor blå pryl som man sätter på toppen på famicomen
som jag absolut inte har den blekaste om vad den gör.
Det var ett par spel på diskar dessutom :) kan ta reda på vilka titlar det var sen :D
 #181875  by MXS

En lös maskin utan kablar ger ju inte lika mkt som en med kablar såklart.
Endast Famicom Disk maskinen skulle jag säga 250-400 kr beroende på skicket. Med kablar 400+ och uppåt beroendet på skick. Komplett med box och frigolit 600-1000 kr beroende på skick.

Spelen varierar ju högst mkt beroende på vilka titlar det är och skicket på dem.
Generellt så kan man säga att de "västerländskt bekanta"-spelen betingar mer än "only-japan-releasade"-spel. Så spel som t ex svarta serien och Mario, Zelda, Metroid och Castlevania-serierna ger bättre pengar.

Sen beror det på om det är lösa disketter eller spelen är kompletta med fodral/manual. Och om det är piratspel eller originalspel.

Originalspel har Nintendo instanstat i disketten och är antingen gula eller blå.
Piratdisktterna är oftast grå.
 #181877  by segis

Det var ett gäng blåa disketter faktiskt, har jag för mig iaf :P
Funderar på att åka ner dit på måndag och ta lite bilder med min kamera, så får alla se vad det är för något som har dykt upp mer :)
 #181880  by segis

Jag har ingen aning vad den där stora blåa enheten var dock, är det något man ska ha på famicomen för att köra disketterna?
är ganska säker att jag såg ca 6 olika spel
 #181898  by Pinge

den stora blå är säkerligen en gamedoctor eller liknande... exakt vad dom gör med et famicom minns jag inte... :)
 #181903  by MXS

Stor blå?
Ja antingen är det nån typ av gamedoctor/diskettstation som Pinge skriver.
Eller så har du blandat ihop färgerna blå och svart? För adaptern som du kopplar ihop Famicom konsolen med Famicom Disk Systemet påminner lite om en gamedoctor i utseendet men är som sagt svart, du ser den till vänster på bilden.

Image
 #181960  by Pinge

:lol:
 #182129  by segis

Är nog svart nu när jag tänker efter :'D
Ska nog höra om jag får köpa den av han :D
synd att man inte har något famicom eller famicom klon bara :'P
 #182142  by segis

Jag tror faktiskt den kan passa, bara den har samma form så bör den funka.
Är ganska osäker på det, får ta och åka och titta lite mer på enheten :)
 #182144  by Gsmhacker

Tawny wrote:den passar säkert inte på en klon

hur menar du nu `? den saken man stoppar i famicomen är ju precis som en kassett
 #182316  by Pinge

tror han menar att den säkert inte funkar...
 #183207  by MXS

MXS wrote:Stor blå?
Ja antingen är det nån typ av gamedoctor/diskettstation som Pinge skriver.
Eller så har du blandat ihop färgerna blå och svart? För adaptern som du kopplar ihop Famicom konsolen med Famicom Disk Systemet påminner lite om en gamedoctor i utseendet men är som sagt svart, du ser den till vänster på bilden.

Image
hehe :) eftersom inte VG Museum tillät bildlänkning s prövar jag med den här bilden istället. Fast på den här bilden ligger adaptern till höger.. :)

Image
 #183388  by nissling

Visste inte om att en komplett FDS i kartong var värd så mycket som MXS skrev. Sålde ju en helt komplett med alla kablar, kartong, manual och fem spel för 500 kr till NNN1 på Tradera för ett år sen.
Last edited by nissling on 24 Aug 2009, 17:47, edited 2 times in total.
 #183406  by MXS

nissling wrote:Visste inte om att en komplett FDS i kartong var värd så mycket som MXS skrev. Sålde ju en helt komplett med alla kablar, kartong, manual och fem spel för 500 kr till NNN1 på Tradera för ett år sen.
De priserna jag skrev är ju inte ristade i sten, men jag tror du fick ganska underbetalt om du fick 500 kr för en boxad med spel. Nu vet jag ju inte hur skicket var på din box, men du borde nog snarare fått mellan 650-800 kr. Men men, auktioner är ju en berg-och-dalbana.
 #183407  by nissling

Ja egentligen så var det rätt billigt, men lägger man ut saker på Tradera så får man skylla sig själv ifall det går för billigt. Man får ju glädja sig med att det finns en nöjd köpare. ^^
 #183540  by segis

Faxandu wrote:Vilken affär var detta? :?
Gestrike antikariatet i sandviken ^^ han köper in och säljer böcker/spel/filmer/serietidningar
Brukar fara till han för att byta bort lite diverse filmer mot nes spel xD
och sry, alla roliga titlar är borta \:D/
 #183574  by segis

Jag ska försöka fixa famicom disken för ca 400kr, har ju planerat att åka till japan och där kostar dom typ 240kr ^^
 #183615  by segis

Om du ska köpa den så hoppas jag att han är dyr på den haha XD
såg en boxad FDS för 500kr på blocket så jag hoppas att han inte är dyr ^^
 #183656  by Pinge

BelfegorC4 wrote:Orka strula med en FDS :/
Ställa in allt med millimeter precision och sen går remmen av. Bara problem med FDS.
har man väl lärt sig att ställa in en så är det inga större problem! (men fan vad jag svor innan jag lyckades :yes: )
 #183670  by Pinge

ja, det är att föredra! A/V FTW..

Instagram #sndb.se