• Japanska kasetter

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#783  by Ragowit

Hur är det med dem?

Är deras "varningstext" på baksidan alltid på japanska?
För mitt Rockman 3 så är nämligen den texten på engelska. Kanske är någon lömsk kopia jag har. ;)
 #170327  by Ufouria

Nu kommer jag med en urbota dum fråga... :$

Funkar det att spela alla (eller de flesta) Famicom spel på en NES om man har den lilla konvertern (typ Honey Bee)?
 #170329  by Pinge

ragowit: vet inte
sanna: dom flesta ska nog funka, iaf om enheten e moddad
 #170336  by Ufouria

:good:

Om man sätter på konvertern/adaptern på famicomspelet och spelar i ett amerikanskt NES då.
Är det bättre än att spela i PAL NES?

Famicom är NTSC kassetter eller?

Kul att du svarade på Ragowits inlägg som skrevs för över 3 år sedan. :DOG
Det var en riktigt antik tråd jag hittade. Såg det först nu.
 #170338  by Pinge

:lol: :lol:

det e ju tillochmed över 4 år sedan!
 #170340  by Ufouria

Ja 4 år blir det. :$ :lol:
Hjärnan går verkligen trögt i värmen!
 #170373  by Ufouria

Tack!
Skönt då slipper man skaffa sig ett Famicom men kan ändå spela Famicom spel.
Tänkte att det borde finnas en del sjysta spel som endast släpptes i Japan. De vill man ju spela. :yes:
 #172778  by WERY

Sanna wrote:Om man sätter på konvertern/adaptern på famicomspelet och spelar i ett amerikanskt NES då. Är det bättre än att spela i PAL NES?
Det är solklart bättre att spela i ett USA NES då det är NTSC. Man kan jämföra det med att spela amerikanska spel på en moddad PAL-B nes där vissa grafikbuggar osv uppkommer och spelar man med convertern på neset blir det likandant. Om du då istället kör på ett USA nes så försvinner dessa, gäller på USA och Japan spel.
Sanna wrote:Famicom är NTSC kassetter eller?
Absolut. Men jag tror det finns nån PAL version av famicom i Asien. Sedan ska det finnas en famicom som är PAL och tar NES kassetter på ovansidan istället för framifrån
Sanna wrote:Kul att du svarade på Ragowits inlägg som skrevs för över 3 år sedan.
Det var en riktigt antik tråd jag hittade. Såg det först nu.
Det händer lätt att man inte kollar på datumet när man skriver. Har själv gjort så på VG när vissa personer bumpat gamla trådar och sedan har man märkt när man kollat på dom första inläggen att tråden är från 2005 :DOG
 #173108  by Faxandu

När vi ändå snackar grafikbuggar, funkar "alla" PAL-spel på en moddad USA-enhet? Isåfall är ju ett USA-NES det ultimata.
 #173135  by WERY

Det är inte det ultimata skulle jag vilja påstå då PAL spel som är lika snabba som sina USA motsvarigheter blir för snabba på en USA nes. Det är ingen bugg men det är heller inte meningen. Jag tror man skulle pröva PAL versionerna av spelen som finns listade i FAQ avdelningen i tråden "NTSC spel som inte funkar på moddat NES"
 #173143  by Kreese

Det är smartare att skaffa ett "AV Famicom" + en adapter som klarar Amerikanska spel...

På såvis kan man utnyttja ev. extra chip i Famicom spelen. Samt även koppla in en Famicom Disk System (vilket iofs går i ett Am. NES också med lite pill).
 #175784  by Ufouria

Ragowit wrote:Är deras "varningstext" på baksidan alltid på japanska?
Ja, alltid japansk text på baksidan av äkta Famicom spel, pirater är det nog engelsk text på.

Då har jag en fråga...
Åt vilket håll ska man föra ihop en converter och Famicom kassett och sedan hur ska den in i konsolen?
Om jag har "baksidan" på convertern nedåt och famicom kassettens baksidan nedåt går det inte att starta spelet i ett svenskt NES. Om jag vänder på famicom kassetten så att framsidan är nedåt så startar inte heller spelet men titelbilden blinkar. På något av famicom spelen så blinkar t ex årtalet "1988" när famicom plus convertern är i svensksålda konsolen.
 #175787  by tjibynn

hoppas det syns på denna bild..

Image

//Tjibynn
 #175789  by Ufouria

Tack, då ska alltså framsidan av famicom kassetten vara nedåt. Anade nästan det för det var då det hände något.
Men jag får blinkande bild. Funkar det bara på amerikanskt NES eller moddat NES? Om det även funkar på omoddat SCN NES så har jag säkert smutsiga famicom kassetter (trots att jag rengjort dem noga) eller glapp mellan converter och kassett.
 #175790  by tjibynn

jag vet inte om min bergsalaenhet e moddad (har aldrig behövt öppna den)..men i den funkar spelen alltid och framför allt med den convertern du köpte..
jag kollade givetvis status på den innan jag skickade den.. ;)

hoppas du får igång spelen

//Tjibynn
 #175791  by Ufouria

Den convertern var väldigt rengjord och fin så det är inget fel på den. Jag kanske skulle plocka fram mitt amerikanska NES och prova där. Blinkande bild är väl tecken på att man har t ex ett NTSC spel i en PAL konsol?

Edit: Yes, så är det! :D Stoppade in en amerikansk kassett i mitt NES och titelbilden bara stod och blinkade precis som det gör när famicom+converten är i NESet.
 #175792  by tjibynn

kan vara så..

min enhet kanske e moddad trots allt...?
 #175793  by Ufouria

Ja, din enhet är nog med största sannolikhet moddad. :)
 #175794  by Ufouria

Yipiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! :D
Funkar på mitt amerikanska NES. Tog förövrigt 12 sekunder att plocka fram den och koppla in. Kändes som ett stort företag. :DOG
 #175797  by tjibynn

ha ha....grymt!!

då känns det som jag inte behöver öppna min enhet då.. :/

BTW... har du många jap-spel sanna?
 #175805  by Pinge

hon har säkert bara ngt obskyrt Rockman spel :D
 #175815  by tjibynn

hmm...tror du det?

jag har ett par rockman oxå.. ;)
 #175816  by Pinge

jag har bara en Rockman pirat med alla 6 spel samt SMB2j kassett
 #175817  by tjibynn

de ja!!

sammanlagt har jag nog ett stycke över 100 famicom-carts..
 #175822  by Ufouria

Har bara tre famicom spel än så länge. Rockman 2 och 3 samt Wily & Light no Rockborad - That's Paradise. :D
Tycker boxarna på famicom spelen är så sjukt mycket snyggare än de europeiska boxarna. Kanske skulle börja samla på Famicom spel istället.
 #175827  by tjibynn

ja de japanska boxarna e riktigt snygga/tuffa..
 #175829  by Ufouria

Ja, det är säkert en massa bra spel som släpptes enbart i Japan som man ännu inte provat.
Trist bara att köpa Famicom spel på eBay för de är rätt dyra och ska man sedan i framtiden sälja spelen på tradera får man tillbaks mindre än hälften. :/ Samma sak egentligen med amerikanska spel som har noll värde (med vissa undantag) på svenska marknaden.
 #175831  by Pinge

Sanna: skaffa ett Powerpak så kan du testa alla spelen och sen bestämma dig för vilka du vill införskaffa! :yes:

Instagram #sndb.se