• Vilket är det snyggaste NES spelet?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#143335  by Copy_con

Vilket/vilka NES-spel tycker ni är de snyggaste, mest välgjorda grafiskt sett?

Av de jag spelat tycker jag dessa är de snyggaste (med reservation för spel jag inte kommer på för tillfället):

Little Nemo: Dream Master

Image

Kirbys Adventure

Image

Magician

Image

Super Mario Bros 3

Image

Sedan finns det mängder med andra spel som ser fantastiska ut, men dessa är de första som jag tänker på.

Vilka är de snyggaste spelen enligt er?
 #143340  by elektronhjarnan

Rent tekniskt är Battletoads grymt snyggt även om jag tycker att karaktärsdesignen är anskrämlig.

På något mer helhetsmässigt plan så... vet jag inte. Men SMB3 är väldigt fint i och för sig, det är så rent och stiliserat. Det gör sig jäkligt mycket bättre i emulator dock, så man får se de rena klara färgfälten utan en massa kompositkladd. :)

Jag har förvisso inte spelat NES-versionen av Parodius, men av bilder och videoklipp att döma så verkar den stå sig förvånansvärt bra jämfört med 16-bitsversionerna.
 #143435  by Chefren

Aldrig hör talas om det där magician men det såg ju förjävla snyggt ut för att vara NES!
 #143458  by elektronhjarnan

Det hade jag knappt hört talas om heller... väldigt intetsägande titel. Utvecklat av Eurocom, jag kunde väl tänka mig att det var ett europeiskt spel. Den där stilen brukade varken japanska eller amerikanska grafiker köra med.
 #143503  by OldSchoolPlayer

^Nej det är ju aningen svårt tycker jag med :lol:

För övrigt är nog Super Mario Bros 3 en favorit hos mig när det gäller grafiken.
 #143682  by Pinge

men framförallt kass! :D
 #143721  by Ufouria

Förutom Little Nemo och Battletoads som redan nämnts så har väl Duck Tales riktigt bra grafik?

Minns inte hur bra grafiken var i Batman Return of the Joker men jag kommer ihåg att det var svårt att se ibland vad som var bakrund och vart man kunde gå utan att t ex ramla ner i ett hål. :s
 #143745  by WERY

Det är solklart Abadox som har skitsnygg grafik, den snyggare man har sett. Kan hålla med denna snubben som gjort en recension om hela spelet men kolla i "Graphics" för närmare inblick i vad han säger om grafiken. Jag håller nog med där till 100%
 #144116  by wart

Hmm svårt att säga... Super Mario Bros 3 är förstås riktigt snyggt.. Det är något väldigt tidlöst med det spelets grafik..

Annars så tycker jag att Mega Man-spelen (särskillt de senare i serien 5an och 6an) är oerhört snygga:

MM5:

Image
 #144178  by Lakanman

Lion King och Aladdin :FU

Naj men ja hmm Snake Rattle and Roll är väll rätt okej?
 #144206  by Sol

Men de senare MM-spelen började väl lagga lite mer med flimmer, slowdowns o skit för att de var så grafiktunga, så vill jag minnas det iaf.
 #144703  by Andreas No 1

Min topp 10-lista av snyggaste spel:
1: SMB 3, ganska solklar vinnare faktiskt!
2: Mike Tyson´s Punch Out!! Riktigt välgjort och snyggt
3: Castlevania 3, snyggast i den spelserien
4: Kirby´s Adventure, en ny favorit
5: Track & Field II
6: Shadow Warriors
7: Duck Tales, stilrent
8: Adventure Island II
9: Battletoads
10: Bucky O Hare
 #144831  by Andreas No 1

Tawny: Haha, njae... Även om jag älskar spelet så var det ju i NES barndom så grafiken var väl inte ultimat, men vad gör det när spelet är ett av de absolut bästa? :good:
 #144999  by nissling

Zelda 2 ser lite för färgtrist ut för min del. Mycket grönt. Ettan är snyggare faktiskt. Men snyggaste Nes-spelet kan jag inte välja eftersom de allra finaste är lika fina. Magican verkar dock vara det absolut snyggaste, trots allt.

Instagram #sndb.se