• Hellrun i Super Mario Bros 2: The Lost Levels

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#143017  by WERY

Jag läste en recension på cowa om Lost Levels som elektronhjärnan gjort. I en kommentar såg jag att om man varvade spelet 8 ggr så skulle man komma till AD världarna som finns i Allstarverran. Då spelet släpptes på diskett kunde man spara varje varv och ta ett om dagen. Min tanke var att disketter är lättskrivna och billiga att tillverka o sälja. Carts är dyrare att tillverka o sälja samt utan sparfunktion om batteriminne saknas och i detta fall finns inget lösenord heller

Det slog mig snabbt att jag måste göra detta och det på en dag, i en sittning och helt ärligt utan några fusk. Jag skulle bli den första i Europa som fixar detta. Jag är ju bäst i Sverige så det var en förutsättning att vara bäst i resten va kontinenten och då jag varvat SMB1 en 4-5 ggr med fusk tidigare så borde det inte vara något problem att varva SMB2 8 ggr ärligt. Men att sitta en heldag skulle förmodligen vara rent helvetiskt så därav Hellrun.

Jag skulle logga lite olika uppgifter samt ta en bild efter varje varv och det var vad jag gjorde. Här är berättelsen:

Första varvet

Det gick ganska dåligt på flera ställen. Dog mer än vanligt i börja av spelet och diverse tabbar råkade man på oxå.
1th Death = 3-1 (Värld-Bana)
Maximum Life Rate = 20 (högsta antalet liv på en och samma gång)
Total Score = 1 753 150 (slutpoäng) (sämsta)
Image

Andra varvet

Det gick marginellt bättre och jag höll mig mer på min standardnivå som jag brukar ha när jag spelar om man förutsätter att inga nya rekord görs. Tog en bild på en snygg undanmanöver i 7-4 där jag lyckades hoppa alledes emellan hammarna som Bowser kastade och sedan krocka med väggen för att slutligen falla ner på utlösningsyxan.
Image
1th Death = 4-4
Maximum Life Rate = 20
Total Score = 2 359 350
Image

Tredje varvet

Gick sämre på flera olika plan. Lite av en blandning mellan varv 1 och 2 om man ser på helheten.
1th Death = 4-4
Maximum Life Rate = 17
Total Score = 2 143 950
Image

Fjärde varvet

Ytterligare en blandning i resultaten från tidigare varv och ännu en snygg undanmanöver på 7-4.
Image
1th Death = 2-4
Maximum Life Rate = 18
Total Score = 2 618 800
Image

Femte varvet

Den snabbaste döden på hela dagen och annars så gott som identisk med föregående varv. Jag hade iaf blomman i 5-4 så jag lät min bror filma när Luigi ställer sig i vad som praktiskt taget är en skyttegrav. Här kan man stå om man inte vill bli träffad samtidigt som man skjuter.
http://www.youtube.com/watch?v=kPmnGapRcRE
1th Death = 2-2 (sämsta)
Maximum Life Rate = 18
Total Score = 2 414 100
Image

Sjätte varvet

Inget av dom bättre varven. Resultaten får tala för sig själva
1th Death = 3-1
Maximum Life Rate = 15 (sämsta)
Total Score = 2 286 400
Image

Sjunde varvet

Har nu sen en stund tillbaka börjat längta efter att det ska ta slut så man får klara spelet nån gång. Detta blev ett sånt där medelbra som jag brukar göra för det mesta.
1th Death = 4-4
Maximum Life Rate = 20
Total Score = 2 629 250
Image

Åttonde varvet

Absolut detta bästa jag gjort någonsin. Slog flera av mina rekord från tidigare vad gäller allt. Hade förut ett rekord där jag klarat mig till 6-2 utan att dö. Hade ett mål att klara 8-4 med över 20 liv samt helst utan att dö alls. Det lyckades nästan, och så fick jag nytt poäng rekord. Bra på alla sätt. Men gubbjäveln slant av nån anledning på bana 8-3 så jag dog då. Jag tog en bild på 9-4 efter att jag gått i mål. När jag tagit bilden pausade jag av igen och då smällde några raketer plötsligt så jag fick mer poäng när jag plåtade loggan.
Image
1th Death = 8-3 (Bästa)
Maximum Life Rate = 25 (Bästa)
Total Score = 3 113 100 (Bästa)
Image

Nionde varvet

Va fan är AD världarna då? Skulle dom inte komma nu eller finns dom bara i Alltars versionen? Jag var nu ganska trött på att spela men tänkte att jag lika gärna kunde ta ett varv till för säkerhetskull. Så det gjorde jag o resultatet blev det vanliga
1th Death = 2-4
Maximum Life Rate = 18
Total Score = 2 336 050
Image

Vad kunde vara fel? Tydligen fanns inte AD världarna i originalet. Jag la tabellen åt sidan som jag haft under hela kvällen för att logga alla världen av intresse. Skriver inte upp alla här då det inte är intressant för er andra. Jag gjorde ett sista försök men då slarvspelade jag istället och utan att logga något. Fick troligtvis mina sämsta resultat under hela kvällen men inget spår av AD-världarna. Dom finns helt enkelt inte om man inte kommer till dom efter 8 varv som man skulle ha gjort. Tog ändå en bild och startade sedan spelet igen för ett elfte varv men det var samma sak som tidigare, dvs ingen skillnad utan man bara började i värld 1 igen med samma upp lägg.
Image

Jag var besviken över att dom inte fanns men samtidigt lite nöjd över att jag slagit alla mina rekord sen tidigare i varv 8, det bästa varvet någonsin. Det blir mkt att överträffa den dagen jag slår det. Men jag är iaf första Europén som klarar allt detta på en dag, kanske tillomed före alla andra världsdelar, vem vet?
 #143096  by Pinge

Wery: det kanske funkar i originalet, du har ju en piratcart! :good:
 #143209  by Pinge

Just det glömde jag!

En helvetes bra prestation Wery! :-w

Du förtjänar titlen Pirat-Kung! :badgrin:
 #143224  by WERY

Versionen är helt identisk med den på diskett. Det enda som skiljer dom åt är det yttre mediet, inget annat.

Om ni hade rätt så skulle man inte kunna fortsätta efter 8 stjärnor utan då skulle spelet bara ta slut. Piratkung vill jag inte ha som titel men jag vill gärna ha The Duce som titel. Det har jag på snes.egetforum
 #143228  by Pinge

och det enda som skiljer en Pirat från en vanlig Man är att han har en lapp för ögat, ett träben och en pappegoja = Inte samma sak!
 #143243  by BelfegorC4

Pirat-Kung titeln håller på att skapas :badgrin:
Men Wery, du skriver att FDS versionen går att spara i? Detta finns inte i repro varianten? Då är spelet inte en direkt dump utan dom har mixtrat med den.

Grattis till alla dom varven =D

Wery: Antar att du redan testade detta va?
"If you manage to beat the regular game eight times, you can hold down the A button when you press start to access Worlds A-D, four bonus worlds of mayhem"
Med A knappen?

edit: Youtube film som visar A-D världarna på en FDS emulator. TAS video
http://www.youtube.com/watch?v=AEd6vLYqHO0
 #143259  by WERY

Och samtidigt så fuskar han med rör. Skulle vara intressant att se någon göra en speedrun utan fusk och utan TAS
 #143292  by WERY

Att han spelar FDS versionen ursäktar inte att han fuskar sig framåt i spelet. Överför man rom'en till en cart så följer allt med, man kan inte hindra en viss del av spelet från att oxå finnas. Det blir ett nytt försök där jag testar att trycka A+Start så får vi se om det funkar.

Det kunde varit mer intressant i den filmen dock om spelaren visade att 8 varv verkligen hade gjorts. Istället börjar spelet bara när det står A-1

Men jag ska pröva så får vi se och det blir en sittning precis som vanligt och utan fusk. Tack o lov för att värld 9 bekräftar att rören är fusk \:D/
 #143338  by elektronhjarnan

Det sparar väl bara en liten variabel till disketten efter varje varv, antar jag... man kan inte spara manuellt. Det finns ingen "riktig" sparfunktion på det sätt som All-Stars-versionen till SNES har, utan det är väl ungefär som att titelskärmen i Mario Kart 64 ändras när man klarat alla cuper vare sig man vill eller inte.

Men den lilla sparfunktionen finns uppenbarligen inte med på reprocarten så det verkar snett att påstå att det skulle vara exakt samma spel. Det saknas ju en feature som ska finnas där.

Edit: Vem tar på sig att kolla om det finns A till D-världar i All Night Nippon Super Mario Bros. då? Det ligger ju också på diskett och jäklar i mig om det inte finns en liten stjärna på titelskärmen där också:

Image

Det har jag klarat, ett varv. Jag tänkte inte ens tanken på att köra det sju till. Men... något bör det ju vara där. Antingen samma som i SMB2, eller... nydesignade? (Men det tror jag knappast då nästan alla andra nivåer är direktlyfta från antingen SMB1 eller SMB2).

Edit2: Det fanns det visst, sa Google. Men jag hittade inte något om hur de är utformade.
 #143463  by WERY

BelfegorC4 wrote:
WERY wrote:Överför man rom'en till en cart så följer allt med
Så när du försöker spara så krashar spelet? ;)

Man sparar inte utan man får en stjärna efter varje varv men när man stänger av så nollställs primärminnet på enheten och då försvinner dom. PÅ FDS verran så sparas stjärnorna så man kan fortsätta nästa dag. Det skulle säkert gå om man hade nån form av batteriminne kanske men i detta fallet gör det inte det och det är inte säkert att det hade gått då spelet måste spara per automatik.

Allt finns med men då mediet inte är anpassat för att spara på då det saknar sekundär minne så försvinner allt efter att man stängt av. Tanken med Hellrun i detta spelet är att klara allt ärligt i en sittning. Att spara spelet och fortsätta nästa dag är ingen som helst match utan det kan vem som helst göra. Men inte att ta allt på en dag, det verkar bara jag än så länge ha kunnat. Men jag ska göra ett nytt Hellrun. Funkar inte den där kombon efter varv 8 så tror jag på att man tagit bort saker i det spelet men annars nej.
 #143772  by elektronhjarnan

Har du spelat det? Det är rent ohyggligt. Fruktansvärt taskigt spel. Sjukt jävla elakt, det går inte att jämföra med ettan.

Jag orkade inte med ett varv ens och då är jag envis som få och gillar svåra spel annars. Jag försökte ett par gånger och DET tog ungefär en dag per gång. Nio varv på samma dag är i klass med Ironman triathlon. :)
 #143834  by elektronhjarnan

Minst. GnG är inte SÅ ondskefullt, tycker jag. Det är i alla fall linjärt och rakt-på-sak. SMB2 har en massa jävelskap för sig, det finns warpar som tar en flera världar tillbaka och sjuka gåtor där man man ska knacka fram en massa osynliga block som är skitsvåra att komma åt... för att inte tala om ett gäng labyrinter i borgarna, som nivå 7-4 i SMB fast mycket taskigare. Ibland måste man hoppa helt i blindo, pixelperfekt, för att lyckas landa precis på kanten av ett ensamt block som bara svävar fritt ute i luften.

Testa det vet jag. Då har du att göra ett tag. :)
 #143866  by nissling

Jag har bara spelat Smb 2 via All-stars, var inget för mig. Men jag gillar inte All-stars samlingen i sig. Jag vill ha originalen. Inte för att de är snyggare, för det är de inte. Utan för att den gamla grafiken, Nes kontrollen och givetvis musiken, har sin charm som Snes saknar.
 #143916  by WERY

elektronhjarnan wrote:Ibland måste man hoppa helt i blindo, pixelperfekt, för att lyckas landa precis på kanten av ett ensamt block som bara svävar fritt ute i luften.
Du tänker på det där när man ska hoppa rakt ut mot en ensam chokladbit ovanför ett stup. Vad annat kan man säga än Mmm Marabou! ;)
elektronhjarnan wrote:All-Stars-versionen är mycket lättare också... för där får man börja om på samma nivå vid game over, i SMB2 får man börja från början av världen. Och så kan man förstås spara.
Den är egentligen svårare eftersom gubbarna är smalare och för att när man ska hoppa över ett stup och det finns ett tegelstenstak över som man krossar så studsar man tillbaka och ramlar oftast i stupet. Men i originalet så fortsätter man framåt efter hoppet och krossandet.

Sedan har vi det där med att man kan spara spelet efter varje bana och det gör spelet svårare för man får ingen disciplin och man lär sig inte spelet och då dör man kanske 20 ggr per bana innan man kommer vidare. Hade dom gjort spelet så att man var tvungen o klara till bana 4-4 för annars sabbas spelet så skulle det vara lättare för då tränar man sig mer. Jag satt o spelade ett 20-tal liv på flera av banorna i spelet i Allstars verran men nu när jag är mästare på spelet så beror det för det mesta på en knapp som dom flesta inte använder mitt i spelet, nämligen Reset :yes:

Finner inte ord för hur skärpt man blir av det och för att inte tala om hur bra man blir när man övar in hela spelet gång på gång man trycker Reset bara för att kämpa för att klara sig förbi 4-4 utan att dö ett enda liv. Bestraffning is the shit. Kolla bara på landet där spelet släpptes. Hur tror ni dom lärde sig spelet? :badgrin:
 #144040  by Pinge

jag tror mer på frezy_man´s taktik för att träna.... att inte trycka på reste, för då blir man bara bra på dom tidiga banorna i spelet! :)
 #144129  by Pinge

roger: jag har ju en famicom pirat smb2j som du anmält intresse av att köpa om jag inte minns fel, men då har jag det inte själv

Instagram #sndb.se