• walkthrough's/guider

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#128609  by Tawny

det vore roligt om folk kunde göra lite video-guider..

de behöver liskom inte vara perfekta, eller s.k. speedruns.. bara som en videoguide så man vet var man hittar allt i ett spel..

jag har precis gjort en för shadowgate, och jag kan lätt göra en för zelda2, men jag undar om fler kan tänka sig att göra andra?

och sen en liten undran hur vi ska hosta de.. kanske vi kan ha de på nesdb:s server.. om vi har plats vill säga..
annars finns det ju många andra ställen att ladda upp videor på :)

en kul ide är ju om folk kunde röst-kommentera allt som händer i spelet o.s.v... själv ska jag nog göra en sån på zelda2 nån dag.. :)
så kunde vi ha såna guider på titelsidan för varje spel i databasen.. och OFC ska det länkas till och promota nesdb.se :)
 #128610  by Tawny

förresten.. hur gör man ett ljudspår till? en video för spelet är ju lätt att göra, men hur lägger man in kommentarer? eller rättare sagt ett kommentatorspår..
 #128621  by Ludu

Ja det enda som behövs är en mick och att du spelar in en ljudfil (wav. för bästa kvalité) medan du tittar på videon för timing, dock utan ljud eller med hörlurar för rundgång är inte supertrevligt. Sen lägger du in ljudspåret ovanför videon i vilket videoredigeringsprogram som helst (de flesta borde åtminstone ha Windows Movie Maker) precis som när man lägger in musik till sitt klipp.

Anledningen till detta och att inte spela in live medan man spelar är dels att man kan vara koncentrerad på en sak och dessutom reglera volymen mellan spelljudet och kommentarerna. Om allt är live och spelet överröstar kommentarerna är det bara att börja om från början :/

Just nu väntar jag på att få Adobe Premiere Pro men vet inte om jag skulle ha jättemycket tid att göra såna hjälpvideor (har en del andra projekt på g). OM det skulle bli aktuellt, är det svenska eller engelska kommentarer som önskas?
 #128746  by Snutteliten

Skapa ett NESdb konto på tuben o släng upp de där o sen länka härifrån??? :mario:
 #128755  by Snutteliten

Iofs, men det é ju ba o kapa dom i flera.
Använt mig av walkthroug´s på tuben o aldrig stört mig på att de int é hela.
Finns det nå annan sida som man kan släng upp de på då? Som man kan ha hela??
 #129223  by WERY

Jaså ska vi ha sånt här nu? Jävligt bra att fimpa Pro's Corner då :roll:
 #129256  by nes_nerd_no_1

WERY wrote:Jaså ska vi ha sånt här nu? Jävligt bra att fimpa Pro's Corner då :roll:
So? Vi har ju kvar tips & trix, eller hur? :roll:
 #129267  by WERY

Jo men med min fråga så undrade jag varför man inte använder pro's corner till dessa guider. Först startas den och användandet blir lågt, mappen fimpas och nu dras det igång igen med guider och walktroughs...

Ja jag tycker det är konstigt att man gör så...
 #129355  by nes_nerd_no_1

Om nu någon gör en walkthrough så kan denna alltid postes i Tips & Trix.
Pros Corner var en sån onödig avdelning, vilket även märktes på aktiviteten...
 #129506  by Tawny

nestopia, men den verkar ha nån gräns på hur lång filmen kan vara.. försökte med zelda 2 men då kom inte allt med
 #129556  by Tawny

kanske, men den spelar in nestopiavideon till slut, men sen när den ska konvertera till avi kommer inte hela med..
 #129665  by Tawny

en fråga..
tycker ni jag ska hämta/visa alla saker i zelda 2, eller bara klara det på lättaste sättet?
 #130510  by Filurkatten

Jag skall se vad jag kan göra. :)
Någon form utav guide till något spel borde jag kunna klara av. :P

Instagram #sndb.se