• El-adapter från Biltema fråga

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#85346  by jalla

Jag anskaffade mig 2 stk. el-adapter från Biltema, den här typen:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92956

På pluggarna så är det blid av nått sånt har:

-(o+

-o)+

Är det någon som vet vicken av dom här "sidorna" (eller vad jag skall säga) som man skall anväda till NES? Och den samma frågan angående till SNES också (jag gissar dock på att det är den samma "sidan" som NES använder) :)
Last edited by jalla on 19 Aug 2008, 00:30, edited 1 time in total.

#85364  by Lakanman

Spelar ingen roll. Men på Sega spelar det roll.

#85369  by jalla

Lakanman wrote:Spelar ingen roll. Men på Sega spelar det roll.
Så det spelar ingen roll vicken väg dom pluggarna är när vi snackar om S och SNES? Det låter bra tycker jag! :) Jag får inte testat just nu, men jag skall testa så snabbt jag kan. Tack för hjälpen! :)

#85405  by Anders

På Neon spelar det också roll, tänk på det! Fel polaritet skadar ditt AES.

#85564  by jalla

Anders wrote:På Neon spelar det också roll, tänk på det! Fel polaritet skadar ditt AES.
Ja, det samma är det med Twin Famicom, men där står det bak på konsollen vicken sidan polariteterna skall vara. Det står inte det på et vanligt NES, så jag måtte fråga vicken väg man skulle sätta pluggen på strömadapteren :) Tack för tipset isåfall! :) Jag använder förresten en Sega Mega Drive strömadapter på min Neo Geo AES. Det har funkar fint för mig isåfall :)

Jag testade förresten strömadapteren tidigare och det funkade fint. Tack igen för hjälpen! :)
 #127067  by Ufouria

Behöver en strömadapter till NES och undrar om denna fungerar?
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... nr=040002a
Räcker 500 mA?

Ser likadan ut som den som jalla länkade till men på den står det 1000 mA.
Finns inget biltema jag kan komma till så jag måste köpa på Teknikmagasinet eller Clas Ohlson.
 #127199  by Ufouria

Kjell & Co kommer jag åt oxå.
De var inte billiga precis (159:-) men det går nog inte att få tag på billigare.
 #127245  by elektronhjarnan

Ju mer ström den ska kunna leverera, desto dyrare blir det... men jag tycker inte att det är särskilt dyrt. Man kan ju ha den till lite av varje sedan. Varje hem borde ha en universaladapter.
 #127247  by Hundägaren

Sanna wrote:Behöver en strömadapter till NES och undrar om denna fungerar?
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... nr=040002a
Räcker 500 mA?

Ser likadan ut som den som jalla länkade till men på den står det 1000 mA.
Finns inget biltema jag kan komma till så jag måste köpa på Teknikmagasinet eller Clas Ohlson.
Jalla länkar iofs till 2 adaptrar 8)

Art nr Pris
38-112 79,90 kr
38-111 59,90 kr

Och enligt manualerna ger 112 1100mA vid 9 V och 111 600mA vid 9 V.

Den mindre 111 funkar dock perfekt till ett NES. Jag har både använt själv och sålt massa NES med just den modellen.
Jag har nog tom ett gäng nya kvar liggandes här sen sista bunkringen så du kan få en av mig om du vill Sanna. Om jag bara hittar en bland allt bråte här så :)
Hojta till om det är intressant så får jag kolla lite.
 #127348  by Snutteliten

Sanna: Tänk på att det blir mkt i frakt då de é rätt tunga.
 #127365  by Hundägaren

Tsss, vad tar ni mig för? Jag skrev ju att Sanna får en av mig om jag hittar en 8)

Sanna jag ska kolla under kvällen om jag hittar några så får du en mot fraktkostnaden och den är nog inte 55 för dessa är mkt lättare än originaladaptrarna. Om inte annat har jag nog en packe Postens gröna liggandes så frakten ska nog inte bli så dyr ;)

Återkommer senare.
 #127386  by Snutteliten

Blir ju klart mkt billigare med Postens gröna. :)
De räcker väl till 500g???
 #127388  by nes_nerd_no_1

55 spänn för en adapter! Billigare än så lär man ju inte kunna hitta (om man inte letar ett par månader på Sveriges alla loppisar & grovsoprum... :roll:).
 #127409  by Ufouria

Det är ju suveränt med Postens gröna för tunga saker som inte är allt för stora. :)
Undrar om även en original adapter får plats i en sådan?
 #127425  by Snutteliten

Då blir det ju ba 28 kr i frakt då. Som en S kostar.
Mkt billigare än Nerdens 55:- o int behövde hon leta i flera månader heller. :badgrin:
 #127439  by Hundägaren

Nu har jag kollat och hittade en adapter så skicka ett PM med adressen din Sanna.
Tyvärr får jag inte tag på en S påse, har 2 mil till affären och det tänker jag inte åka för att köpa en :) , men jag har vanliga vadderade och frimärken hemma.
 #127534  by nes_nerd_no_1

Snutteliten wrote: Mkt billigare än Nerdens 55:- :
Oops! Där har jag visst låtit en köpare betalat överpris en gång i tiden! Sorry om du läser detta... :$

Instagram #sndb.se