• NES på Full-HD LCD

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#119101  by Tawny

va?
jag vill ha det som det var förr.. annars kör jag via emulator och ställer in alla möjliga slags bild-enhancers...
 #119110  by elektronhjarnan

Menar du det rätt av?

Hade du använt en liten svartvit 12" TV för att spela på idag också, om du hade gjort det när du var liten? ;)
 #119114  by Tawny

nja tveksamt..
om jag hade tillg¨ng till en så liten (om jag haft en som barn) hade jag nog gjort det..

men angående RF så hör det ju till lite att det ska vara lite brusigt o.s.v.
 #119121  by elektronhjarnan

Jag har alltid velat ha så bra kvalitet som möjligt i alla fall. Min barndom var en blandad historia, jag spelade en hel del C64-spel på bildskärm med S-videokoppling (väldigt bra kvalitet på C64:ns S-videosignal är det också, nästan RGB-klass) och en hel del via RF på just en liten svartvit 12-tummare. Det var ju inte så svårt att komma fram till vilket som såg bäst ut. Åh just det, en annan C64-ägande kompis hade en förvisso stor men skabbig TV vars geometri var helt skev så bilden blev timglasformad. Det gav lite extra utmaning åt spelen.

NES var väl alltid RF hemma hos de kompisar som hade en sådan. Men om jag ska tillbaka till den stämningen så måste jag också börja röka inomhus, skaffa en orangefärgad manchestersoffa och ett par katter vars kattlåda står i hallen och då och då skickar iväg en puff av otäcka odörer bort mot TV-hörnan. Det har jag ingen lust med direkt. ;)

Nej, ge mig det bästa jag kan få. Barndomen önskar jag mig icke åter. :)
 #119129  by Tawny

elektronhjarnan wrote:Men om jag ska tillbaka till den stämningen så måste jag också börja röka inomhus, skaffa en orangefärgad manchestersoffa och ett par katter vars kattlåda står i hallen och då och då skickar iväg en puff av otäcka odörer bort mot TV-hörnan.
min lägenhet! :yes: :lol:
 #119131  by chris_vain

varför tror alla att det e grötigt o rövbild bara för det e Rf, kan verkligen inte hålla med om det.
Har aldrig haft problem att det är varken grötigt eller nåt med det :-?
 #119172  by Kreese

chris_vain wrote:varför tror alla att det e grötigt o rövbild bara för det e Rf, kan verkligen inte hålla med om det.
Det är rätt stor skillnad, lär ju bli ännu större skillnad på en LCD!
 #119212  by chris_vain

Kreese wrote:
chris_vain wrote:varför tror alla att det e grötigt o rövbild bara för det e Rf, kan verkligen inte hålla med om det.
Det är rätt stor skillnad, lär ju bli ännu större skillnad på en LCD!
Har inte märkt så fasligt mycket skillnad, man sitter ju inte 2cm från skärmen o kollar o granskar det heller.
 #119372  by WERY

Ja alltså avstånd från TVn är ju oxå en förutsättning för att få det o se snyggt ut. Som det står skrivet i vissa manualer att man ska sitta så långt ifrån man kan för att se bäst.

Man ska spela på en 28" eller 32"are för att få bra bild. Att spela på mindre TVar än så suger fett
 #119374  by elektronhjarnan

Om det inte ser bra ut på några decimeters håll så är det dålig bild.

Bilden i sig blir ju "bättre" på en liten skärm (mindre pixlar), men upplevelsen blir bättre på stora skärmar. Fast det finns väl en gräns, jag vet inte om NES-spel gör sig riktigt genom projektor t ex. Eller det kanske är kul?
 #119563  by nissling

Jag kör hellre med RGB-kabel på min tjocka 28" Nokia-teve än farfars 50" HD-tv ifrån Philips med RGB-kabel. Bilden ska inet bli för stor. Precis som WERY säger ska det vara typ 28"-32" för att det ska bli bra. Som sagt är RF sämst och RGB bäst.
 #119745  by WERY

Det finns ett jävligt bra sätt o jämföra RF med scart på ett NES. Koppla in både RF och scart i neset och installera det på tunern samtidigt som scarten är inkopplad i TVn.

Sätt på ett spel och kolla på RF kanalen innan du byter över till AV. Byt fram o tillbaka o kolla på bilden så ser man hur den ändras. Den är mkt skarpare på AV och ljudet är renare

Alla som använder RF ombeds att göra detta testet som jag gjorde när jag började samla nes. Eller så fimpar ni bara RF kabeln och litar fullt ut på mina goda vitsord \:D/
 #119777  by Phredreeke

Kör du RF-kabel får du mer brusig bild. LCD-tvn kommer då antagligen smeta ut bilden för att kompensera. Eftersläpningar och utsmetad bild pga brusreducering är inte retrokänsla enligt mej...

Nissling: RGB-kabel är bäst (iaf om vi snackar SDTV-signaler), men dessvärre skickar inte ett vanligt NES ut RGB-signal. Det bästa du kan få på NES är komposit (den gula kontakten på sidan av enheten)
 #119780  by nissling

Fast om man kör fransk Nes då? Funtar på att skaffa en bara för att få bättre bild.
 #119859  by Bonomaul

elektronhjarnan wrote:Franska NES-konsoler har bara RGB på papperet. Grafikprocessorn i NES arbetar med kompositvideo internt, så det blir aldrig bättre kvalitet än så. Det enda är att de franska konsolerna splittar kompositsignalen i R, G och B innan den skickas till TV:n - med en vanlig (icke-fransk) NES görs det av TV:n i stället, eftersom TV-apparaterna bara förstår RGB internt.Så det kvittar i praktiken.
 #120216  by WERY

Image
 #120230  by elektronhjarnan

Ja, om man har en RP2C03B, ja. Den PPU:n hittar du inte i ett vanligt NES utan den måste man knycka från en PlayChoice 10-enhet (arkad/demosystem).

Den vanliga NES-PPU:n heter RP2C02 i NTSC-version och RP2C07 för PAL. Så då är du tillbaka på ruta ett i alla fall.
 #120306  by elektronhjarnan

Google är min vän. Jag har kollat upp det där tidigare eftersom jag mycket gärna skulle vilja ha en NES med RGB ut, men det är i praktiken omöjligt. Även om jag hade de lödkunskaper som krävs (vilket jag inte har) skulle jag aldrig kunna leva med att slakta en ovanlig arkadmaskin eller demo-mojäng bara för att få RGB-signal från konsolen.
 #122904  by Copy_con

Det värsta med LCD-TV är att alla jag testat lider av input lag. På många TV-apparater är mariospelen ospelbara, i alla fall om du gillar "blixtsnabba kontroller" :)

Instagram #sndb.se