• Konsollen vägrar starta

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#118665  by Tiimmey

Tjenare, har fått ett problem med min NES konsoll nu när jag grävt fram den, första gången blinkade tvn svart och vit, så doppade jag en tops i sprit och drog på spelet och även på pinsen inne i maskinen, efter detta blinkade inte tvn längre, den var grå hela tiden.. Någon som har nån aning om vad som kan göras för att jag ska få igång konsollen igen?
Tack på förhand, Tiimmey!
 #118667  by Snutteliten

Skriva en presentation kanske hjälper. ;)
 #118676  by Tawny

pinsen kan ju ha blivit lite glappa.. om du vågar kan du skruva isär den och böja in pinsen (i maskinen), eller bara rucka och lirka lite och hoppas spelet hamnar i rätt läge..
 #118679  by Tiimmey

Får väl försöka lirka lite, och möjligtvis sedan kolla pinsen, får se om det hjälper

Edit: Nu blinkar det svart och grått igen, och ska den röda lampan blinka när man sätter på det? (Så länge sedan jag hade detta igång)
 #118690  by Gixen

Testa att tryck ner spelet precis innanför kanten, brukar funka när allt annat failar.
Och nej, det ska inte blinka.
Med största sannolikhet är det kontaktytorna i kassetterna som är skitiga.
 #118694  by Tiimmey

"Rensade" spelet igår med en tops så det är gjort, men denna metoden funkade inte heller ](*,)
Fortfarande grå och svart skärm, kan det vara så att konsollen är helkass, eller finns risken att det fungerar med en "connector"?
 #118822  by Frezy_man

Antagligen e det kass connector eller skitiga spel.

byt connector. allt du behøver e 130 SEK, en FAQ(eller inte), en liten stjærnmejsel och 20 minuters jobb. :good:
 #118900  by Tawny

du kan få köpa en ny connector av mig för 50 spänn plus frakt, men jag kan itne garantera att den funkar

(det gäller er andra också, har typ 10 stycken)
 #118974  by Snutteliten

Han har int testat dom o då kan han ju int vart säker på att de verkligen funka även om de é nya. ;)
 #119015  by elektronhjarnan

Tawny wrote:pinsen kan ju ha blivit lite glappa.. om du vågar kan du skruva isär den och böja in pinsen (i maskinen)
Min NES var helrutten så jag testade det där och det funkar skitbra, faktiskt. Har inte haft något glapp sedan jag böjde till pinnarna i connectorn. Det är ju harmlöst att testa, det värsta som kan hända är att det ändå inte funkar och då får man köpa en ny connector hur som helst.

Här finns en liten guide med bilder: http://www.mmmonkey.co.uk/console/ninte ... inking.htm
 #119031  by Tawny

jag köpte ett gäng på tradera där säljaren skrev att "två funkar,de andra har jag inte orkat testa" och eftersom jag själv inte heller orka testa så säljer jag de "as is" men om de inte funkar s¨å får ni pengarna tillbaka (färutom frakten)..

och de var nya, enligt säljaren. och vad jag kan se så ser de nya ut.
tre av de är dock lite fula och fungerar förmodligen inte, men de får belf gratis :)

Instagram #sndb.se