• Spela Famicom spel med adapter...?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#113994  by Kreese

En kille som köpte Mike Tysons Punch-Out!! av mig till Famicom, har svårt att få i gång det. Andra spel han har funkar i den adapter han använder. (Vet inte vilken det är)

Nu undrar jag om Punch-Out till Famicom funkar med adapter? Är det kanske så att det inte går eftersom det använder MMC2 mappers (det enda spelet som har det).

rogerxy du har ingen adapter och möjlighet att testa ditt ex. i ett NES?

#114001  by nes_nerd_no_1

Hur ser kassetten ut? Rent fysiskt alltså...

#114008  by Kreese

Image
Denna kassett är det. Jag citerar köparen lite:
jag kör på ett moddat europeiskt nes. vore bra att veta om det funkar med converter eller inte, det är ju inte säkert.
om så är fallet får det stå att glänsa i samlingen tills jag införskaffat ett famicom någon gång i framtiden när jag blir rik =)

men jag hoppas på att kunna lira detta utmärkta spel snart, de flesta spel har jag som samlarobjekt, men detta är ett sådant som man verkligen vill spela ^^
Vore nice om man kunde ge honom ett svar om det SKA funka eller inte. Kan ju handla om rengöring av carten också.

#114018  by nes_nerd_no_1

Skumt... Det borde ju fungera!
Har aldrig hört om att någon FC-cart inte ska funka med adapter förrut (någon annan som har? :?).
Men de där adaptrarna är ju inte så pålitliga alla gånger, så det kan ju vara den som strular!
Eller så vore en rengöring (av både cart & adapter) på sin plats... :)

#115177  by BarbieOnWeed

Av allt jag har läst så ska det inte vara spelet eller vilken mapper den använder. Är nog så att det är skit på kontaktytan.
Vissa spel till famicom funkar inte så bra på en pal-enhet.

Edit: testade den japanska versionen i Nestopia
i pal-läge, funkar utan problem.

#115902  by Vigdul

Nej, dom där adapterna är inte alltid att lita på. Jag har en adapter och några famicom-carts, och åtminstonne 2 stycken får jag inte igång. Jag är ganska säker på att det har med adaptern att göra och inte kassetterna.

Instagram #sndb.se