• Life Force eller Gradius?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket gillar du bäst av dessa?

Life Force
17
43%
Gradius
18
45%
Gillar inte något
5
13%

#107222  by elektronhjarnan

Inte rätt av men har inte alla Mac-ägare mjukvara för att kunna köra PC-program ändå numera? :wink:

Du kan testa openMSX annars, den är nästan lika bra: http://openmsx.sourceforge.net/

NES-versionen av Life Force klarade jag första gången jag spelade den, Gradius är mycket svårare. Tycker jag i alla fall.

#108960  by Vigdul

Det känns helt stört att Gradius leder över Life Force. Gradius är ju visserligen ett bra spel, men inte på långa vägar lika bra som Life Force. Det är som att jämföra Mario Bros. med Super Mario Bros.

#108965  by Bonomaul

Lika sjukt som att zelda leder över Zelda II i omröstningen.. :)

#108982  by Mabec

Lifeforce har fasen så mycket bättre musik... om vi jämför NES-spelen.

#108998  by Vigdul

Det är lika bra att konstatera det en gång för alla: marjoteten av nesdb-folket har helt enkel rutten smak!

#109004  by Filurkatten

'Men nu har Life Force en röst till. ;)

#109007  by elektronhjarnan

Vigdul wrote:Det känns helt stört att Gradius leder över Life Force. Gradius är ju visserligen ett bra spel, men inte på långa vägar lika bra som Life Force. Det är som att jämföra Mario Bros. med Super Mario Bros.
Life Force är ju så eländigt lätt. Lätt = automatiskt dåligt när det gäller shoot-'em-ups.

#109023  by Vigdul

Jo, det är spelets stora svaga punkt. Men på SAMTLIGA andra punkter vinner det över Gradius. Även om det är lite väl lätt så betyder det inte att det inte är en ren njutning att spela. Varje centimeter av spelet är ju omsorgsfullt designat. Meteorregnet (eller vad det nu är för nåt) akompanjerat av musiken på början av sista banan är en av dom vackraste stunderna på nes.

För att få lite mer utmaning brukar jag ha lite regler när jag spelar numera. Endast ett liv är tillåtet, och man får inte ta några power ups annat en två stycken speed up.

#109088  by Vampire

Rösten på Salamander.
Det är helt enkelt bättre :wink:
Salamander och green beret men även gradius är de spel av konami som jag samlar allt från, olika spelformat broshyrer och bla bla..

#109103  by Vigdul

Vampire wrote:Rösten på Salamander.
Det är helt enkelt bättre :wink:
Salamander och green beret men även gradius är de spel av konami som jag samlar allt från, olika spelformat broshyrer och bla bla..
Kan du inte fota och lägga upp salamander/ gradius-prylarna på den här tråden!

#109222  by nes_nerd_no_1

Ja! Det vore ju hur grymt som helst (sa killen som avskyr spelserien ;))

#109226  by Vampire

Jag ska se om jag får tid över till det
Jag är rätt lat av mig när det gäller att lista och fota spel
Drar mig tom för att fota grejor som jag säljer :roll:

#109331  by Bonomaul

Jo det är sjukt tråkigt och jobbigt, håller jag helt med om. Usch och fy

#109407  by J. Lilja

elektronhjärnan: Kul med en MSX-nörd till! :D Jag hade skapat en dedikerad tråd tidigare, men den försvann i en krasch. Nu är jag förstås lite OT, men har du spelat Maze of Galious?

#109503  by elektronhjarnan

Nej, faktiskt inte, men det kan nog bero på att jag inte alls är någon renodlad MSX-nörd. Jag köpte MSX-maskinerna ungefär samtidigt som mitt första NES, senare halvan av 90-talet alltså. Så det är inget jag har någon nostalgisk barndomsrelation till, men jag gillar MSX-formatet av någon oklar anledning. Det bara känns rätt på något sätt.

Men nu har du avslöjat dig som obotlig MSX-nörd, för det första de drar upp är ofelbart Maze of Galious. 8)

!!!

#109698  by Sol

Enkelt: Life Force e mö bätter!

2 player och det är väl både horisontellt & vertikalt om jag inte minns fel?! :D

#112844  by duckerdude

Gradius ska de va ;) Jag tycker dock spelet är rätt svårt! Men musiken är skön ;)

#114607  by RetroMask

Jag gillar båda spelen men jag får nog lägga Life Force som favorit, det är så trevligt med 2 spelare.

#114610  by instinqt

Gradius, för det kan jag klara med ögonen förbundna utan ?-powerup. Dessutom har jag spelat det sen jag var 3-4 år så det ligger mig varmt om hjärtat rent nostalgimässigt. Det är dock läskigt lätt om man använder ?-powerupen.

Sen går det faktiskt att warpa fler än en gång, om det inte nämnts tidigare (såg att en warp nämndes tidigare av Vigdul).

Vet att jag aldrig upplevt den första (jag har aldrig försökt :) ) men de andra två har jag upplevt mer än en gång och stört mig på eftersom de stör high score-jakt så in i...

Snott från random hemsida:

• In level 1, when the thousands digit of your score is even, destroy 4 hatches
• Destroy Xaerous Core at end of level 2 within 2 seconds of its core turning blue
• Destroy 10 stone heads in level 3

#115122  by nes_nerd_no_1

Verkligen uber-härlig musik! :)

Instagram #sndb.se