• Comboy - Koreanskt NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#304366  by WERY

Den var ju häftig 8) Oxå najs att han har en lite DB med info om spelen samt beteckningar osv
 #304420  by Pinge

jao, det var nice, har jag aldrig hört talas om! Vore coolt att ha ngt spel
 #304421  by Ufouria

Ja verkligen! Har aldrig sett något spel till salu men jag har å andra sidan inte haft utkik.

Tydligen är de i NTSC format men fungerar inte på omoddad amerikansk konsol ändå pga av något regionschip. :s
 #304527  by WERY

Kommer ju ta ett tag att få in bilder och sånt i DBn på dom utgåvorna. NESlir från östra Asien verkar ju vara ganska sällsynta men det kan ju bero på att man använde Famicom mer där borta
 #304558  by osiris

Häftigt! sån skulle man ju ha :good:
 #304629  by segis

Får kontakta någon av mina koreanska kompisar om dom har någon sån :') såg riktigt mysiga ut :D
 #304647  by segis

Tänkte tillägga att det är Hyundai som släppte NES i korea,
Förr var Japanska märken bannade i korea så nintendo och sega släppte sina enheter via koreanska företag.
Sega fick Samsung och Nintendo Hyundai

så ni vet vad ni ska söka för att hitta lite om allt det här ^^
 #304722  by segis

edit, råka ta fel rubrik :x sorry
Last edited by segis on 17 Jul 2010, 15:50, edited 1 time in total.
 #304725  by Mippy

Någon som har sett ett sådant här då:

Image

:koopa:
 #305169  by 0LD5K00L

Fasen vad häftigt! det ända andra NES enheten jag har hört talas om var Dendy, ett o-officiellt famicom som släpptes i Ryssland:
Image
 #306384  by Cpt Tuttle

Kände också till Comboy...
Var väl Hyundai som sålde dessa?
 #317368  by segis

Jo det var Hyundai som gjorde det,
idag gjorde jag en lite lustig upptäckt :)

Hade ju köpt ett Blades of steel som var lite svårstartat och när jag skruva upp det så såg jag det här :

Image

Kanske lite svårt att se men Chippet är från Hyundai och gjort i korea :)
så nu är frågan, var det hyundai som tryckte upp spelen till både korea och sverige? eller bara vissa
spelet är SCN som jag har :)
Öppnade även mitt chip and dale men inget hyundai där
 #317391  by Ufouria

Häftigt!
Det har jag inte kollat när jag öppnat mina kassetter. Hyundai har jag ett svagt minne av att jag sett på de där svarta spindlarna men Korea tror jag inte att jag sett att det stått.
 #317423  by segis

Ren slump att man såg det där :) så någon kontakt har iaf hyundai med nintendo, heltklart :)
Skickat medelande till en tjej jag känner i korea om comboy, har man tur kanske hon har ett :D
 #353464  by 0LD5K00L

Liten bump kanske men jag råkade stöta på en bild av boxen till det koreanska NES:et,
Image
 #358878  by Cpt Tuttle

Hyundai kan ju helt enkelt ha varit underleverantör (en av dem kanske, det är ju inte helt ovanligt att det finns flera så inte eventuell strejk, konkurs m.m. skall slå allt för hårt) av elektriska komponenter till de som nu gjorde spelen...även om vi i Sverige kanske mest tänker på bilar så gör väl Hyundai typ allt från tandpetare till oljetankers såvitt jag fattat det...
 #362077  by Hullofella

Apropå utländska NES så hade jag några kamrater när jag var liten som hade bott på Sri Lanka. De hade ett Nintendo som de haft med sig därifrån, men det gav liksom ett gråare intryck än det vanliga som jag hade. Det är möjligt att det var texten som hade annan färg. Det är möjligt att jag fabulerar.

Instagram #sndb.se