• Utländska spel som inte fungerar på NES med "klippt ben

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #8165  by skaanlj
 
Är det någon här som kan ange något/några (ett eller flera) spel som INTE fungerar på ett NES som moddats för att bli "regionsfritt" genom att man har klippt av ena benet på IC-kretsen?

Jag har nämligen ett NES som har moddats genom att man har lött dit ytterligare en IC-krets som ligger ovanpå den befintliga!?!
Image
Image
Image
Image

Tänkte försöka prova dom spelen på det NES:et och se om dom funkar då!

/ skaanlj

 #8177  by Bonomaul
 
Smidigt.. :)
Jag har hört att Werewolf inte ska fungera så bra på en moddad enhet, så testa det.
Tror det finns en halvkomplett lista nånstans faktiskt.. har för mig jag sett den för nåt år sedan,

 #8179  by *Andreas*
 
Finns ett flertal spel som inte fungerar bra alls..
några exempel:

Friday the 13th
A Nightmare on Elm Street
Startropics 2 Zoda's Revenge
Final Fantasy
Zelda 2
Alla "gameshow"-spel som finns (typ jeopardy)

Megaman 6 funkar men spelas upp alltför långsamt

 #8180  by skaanlj
 
*Andreas* wrote:Finns ett flertal spel som inte fungerar bra alls..
några exempel:

Friday the 13th
A Nightmare on Elm Street
Startropics 2 Zoda's Revenge
Final Fantasy
Zelda 2
Alla "gameshow"-spel som finns (typ jeopardy)

Megaman 6 funkar men spelas upp alltför långsamt
Oki, Kan ni något om vilken typ av problem som uppstår tex. startar det inte alls, blir det sv/vit bild, rullar bilden etc. alltså vad är det som händer??

Av dessa spel här ovan så kan jag säga att det är bara Zelda 2 som jag skulle kunna spela en bit in i spelet på för att testa, dom andra har jag aldrig spelat.

/ skaanlj

 #8185  by its123baby
 
Rad Racer
Rad Racer 2

Anledningen till att dom inte funkar är väll för att dom är 60hz optimerade så när dom körs i 50hz så blir det fel. Så är det för Rad Racer spelen åtminstonde.

 #8188  by *Andreas*
 
Alla spelen startar men...

Friday the 13th: Grafikfel, menyn syns inte under spelet

A Nightmare on Elm Street: Skärmen flimrar konstant

Startropics 2 Zoda's Revenge & Zelda 2: Menyn flimrar lite men det går att spela ändå.

Final Fantasy: Har för mig att skärmen flimrar när man går (inte 100% säker)

Alla "gameshow"-spel som finns (typ jeopardy): Grafikfel i ALLA dessa.

Megaman 6 funkar men spelas upp alltför långsamt

 #8197  by Nystroem
 
SMB3 spelas upp sjukt långsamt.. vidrigt, går inte spela

Battle of olympus. skärmen hoppar typ upp och man går omkring på en svart yta under själva skärmen. helskumt

 #8198  by skaanlj
 
Nystroem wrote:SMB3 spelas upp sjukt långsamt.. vidrigt, går inte spela
Okej, tack Nystoem, SMB3 har jag i NES-UM-CAN, det borde väl vara "fel" region va?!?
Dessutom finns det inte inscannat i databasen.

/ skaanlj

 #8200  by jalla
 
Defender of the Crown. Du får bara upp titlescreen, det går inte att komma vidare. Contra Force är också sjukt trögt på en PAL maskin.

Micro Machines stänger av NES om du har kuttat benet för att göra den regionsfri, seriöst. Vet dock inte om det är så på USA versionen, men isåfall på PAL versionen.

Det med at spel har gfx glitches och inte funkar har dock inget med regionsfri att göra. NES spel är kodat i ASM 6502, maskinkod. En USA NES har lite snabbare CPU för att lösa 50/60Hz problemet. Därför kan du få problem med att spela et USA spel på en PAL maskin (eller vice versa) för spelet är programmerat till at köra på en annan CPU.

NES-UM-CAN är från Kanada.

 #8201  by Nystroem
 
skaanlj wrote:
Nystroem wrote:SMB3 spelas upp sjukt långsamt.. vidrigt, går inte spela
Okej, tack Nystoem, SMB3 har jag i NES-UM-CAN, det borde väl vara "fel" region va?!?
Dessutom finns det inte inscannat i databasen.

/ skaanlj
Hur menar du med "fel" region? Jag tycker det är helt rätt region eftersom jag älskar att spela spelen i 60hz ;)

 #8202  by skaanlj
 
Hur menar du med "fel" region? Jag tycker det är helt rätt region eftersom jag älskar att spela spelen i 60hz
Att det inte skulle funka på ett omoddat NES alltså.

/ skaanlj

 #8203  by Nystroem
 
Hmm har jag fattat denna tråden fel? NTSC/PAL A-spel funkar på ett omoddat PAL B-NES.

 #8204  by jalla
 
Nystroem wrote:Hmm har jag fattat denna tråden fel? NTSC/PAL A-spel funkar på ett omoddat PAL B-NES.
Nope, lr så hadde det inte varit lönt o modda den :) Det sägs att nån av dom första NES maskiner var universal. Vet inte om det är rätt.

 #8205  by Nystroem
 
Oj.. hehe, självklart skulle det vara ett INTE där emellan nånstans ;)

Total förvirring råder i tråden när Nystroem gör entre :D

 #8206  by Den där Marcus
 
Det finns ett antal olika NTSC- och PAL A-spel som inte funkar på ett svenskt NES, även om man gör det "regionsfritt" genom att "kapa ett ben" och det är dessa spel som Andreas (eller är det Anders?) frågar om. Blev det klarare eller blev det rörigare?

 #8207  by its123baby
 
Samtliga PAL A spel fungerar väl? iom att det är just PAL/50hz. Problemet med NTSC spel på PAL maskiner är väll just att det är 60hz så vissa spel som är mer beroende av 60hz inte fungerar.. eller? :oops:

 #8210  by Nystroem
 
folkow:
Nää, PAL A-spel funkar inte på PAL B-konsoller. Om det nu var så du menade. Jag är trött, och du vet ju hur jag blir när jag blir trött.. PIIIP PIIIP! :lol:

 #8215  by WERY
 
Men hastigheten är ju den samma. Moddar man sitt palB nes så går det bra med GBR/AUS spel men ej med USA spel.

Fler spel från USA som inte funkar:
Double Dragon 1, Section Z, Bayou Billy.

Jag skulle tro att dom spel som går fortare i USA upplaga än vad de gör i PAL upplaga alltid buggar på moddat.

Dags o skaffa USA nes grabbar och slippa alla problem. Så gjorde jag och alla såna problem löste sig. Ibland när jag beställt spel från RSS har dom varit amerikanska och då var det bara bra för det gjorde ju inget då jag kan spela dem.

 #8217  by Bonomaul
 
jalla wrote:Det sägs att nån av dom första NES maskiner var universal. Vet inte om det är rätt.
Såvitt jag vet så kan enheter med serienummer under 1.000.000 (eller var det 100 000?) spela upp både PAL A och B.
Ntsc tror jag dock inte dom tar..

 #8219  by Nystroem
 
Bonomaul wrote:
jalla wrote:Det sägs att nån av dom första NES maskiner var universal. Vet inte om det är rätt.
Såvitt jag vet så kan enheter med serienummer under 1.000.000 (eller var det 100 000?) spela upp både PAL A och B.
Ntsc tror jag dock inte dom tar..
Mitt svenska har PE131222, och PAL A-spel funkade inte på det innan jag moddade. Så under 100000 är det nog i så fall

 #8220  by its123baby
 
Nyström: jag menade givetvis efter benet är borta!

 #8225  by jalla
 
Bonomaul wrote:
jalla wrote:Det sägs att nån av dom första NES maskiner var universal. Vet inte om det är rätt.
Såvitt jag vet så kan enheter med serienummer under 1.000.000 (eller var det 100 000?) spela upp både PAL A och B.
Ntsc tror jag dock inte dom tar..
Måste isåfall vara under 100.000. Får kolla om jag har nån maskin under 100.000 :)

 #8226  by nes_nerd_no_1
 
jalla wrote:
Bonomaul wrote:
jalla wrote:Det sägs att nån av dom första NES maskiner var universal. Vet inte om det är rätt.
Såvitt jag vet så kan enheter med serienummer under 1.000.000 (eller var det 100 000?) spela upp både PAL A och B.
Ntsc tror jag dock inte dom tar..
Måste isåfall vara under 100.000. Får kolla om jag har nån maskin under 100.000 :)
Jag har fått sagt till mig att maskiner med lägre serienummer än 1234500 är av den tidigare uutgåvan som var regionsfri, men hurvida detta är sant till 100% vet jag ej.

 #8227  by jalla
 
Tror inte det stämmer. Jag kollade nu, jag hadde en PAL-A maskin på 330000 nått.. den tar inte PAL-B spel vad jag vet. Kommer inte i håg om jag testade, fan också hehe ;) Får se om jag orkar testa i mon.

 #8228  by skaanlj
 
skaanlj=Andreas - correct

Jag har fått tag på en kille som skall skicka mig ett CopyNES så jag kan läsa av rommarna på mina prototyper, han hade ev. några sådana spel som han skulle skicka med så jag ber att få återkomma i frågan.

Mvh / Andreas-skaanlj

 #8282  by Cpt Tuttle
 
Mach rider och Kung fu har jag upplevt problem med på ett regionsfritt NES... Dock var den inte min så jag vet inte vad som var gjort åt den. Men de spelen är ju hur som helst möjliga att köpa i Sverige så...

 #8372  by skaanlj
 
Kan nu meddela att jag provat med spelet Sky Kid US-version och det fungerade INTE, spelet låser sig i princip direkt.
Detta betyder att min basenhet som är "chippad" av Nintendo med ett annat chip monterat ovanpå originalchippet INTE har några fördelar gentemot en basenhet som är "chippad" genom benklippning.

/ skaanlj

 #14982  by J. Lilja
 
jalla wrote:Micro Machines stänger av NES om du har kuttat benet för att göra den regionsfri, seriöst. Vet dock inte om det är så på USA versionen, men isåfall på PAL versionen.
Enligt Wikipedia så finns det på den guldfärgade orginalutgåvan en omkopplare så att man kan ändra mellan PAL (50hz) och NTSC (60hz).

 #15021  by Tawny
 
man kan inte kolla på nån emulator på nåt sätt?
spela ntsc-roms med pal i menyn på en emulator och på så sätt se vad som funkar och inte?
jag spelar praktiskt taget aldrig emulator så jag vet inte...

var får man tag i en usa-maskin? ebay? vad kostar det med frakt och allt?

 #15024  by WERY
 
På spelbutiken. Välj mellan ett action paket eller ett rpg paket båda 700;- st och sedan 160;- i frakt. Spel ingår, Street Fighter 2010, Ikari Warriors 2, hemligt spel och på nästa ingår Battle of Olympus plus 2 dubbletter av Dragon Warrior 1.

Det går oxå att köpa på ebay och då kostar det runt 550 inkl frakt och har man tur kanske säljaren erbjuder USA spel till. Köp USA nes för det är bland dom viktigaste investeringarna och ger möjlighet till att spela dom övriga 400 spelen som sverige aldrig fick. Har du en konverter för japanska famicom spel så har du nytta av ett USA nes då

Instagram #sndb.se