Resetta NES med handkontrollen.
PostPosted:03 Mar 2010, 00:03
Hittade en kul blogg och såg detta som jag länge önskat att jag hade, när man
testat spel på multi-kassetter och nu med PowerPak:
http://133fsb.wordpress.com/2009/09/05/ ... t-for-nes/
Så jag bestämde mig för att klämma ihop en som funkar med PowerPak:en - behövde
då ändra 555-timerns "tau" dvs produkten av kondensator och resistor
(eller egentligen R*C*ln(3), ln(3) är cirka 1,1) i tidskretsen då denna nu var
på 110ms - vilket inte duger då PP behöver strax över 2s för att komma tillbaks
till menyn. Så jag valde 220kohm som är ett standardvärde, 10µF kondensator
vilket skulle ge cirka 2,5s reset-puls.
Kretsen blev så här när det var monterat:

Blev ju inte så tokigt, tänkte sedan att jag skulle montera den under plåten och
inte som skaparen av projektet gjort, vid sidan av, här tänkte jag att det blir
bra, finns tillräckligt med plats över där. Bara att rulla in i plast och fästa med
dubbelhäftande skum-tejp.

Så var det bara att koppla in och testa:

Funkade fin-fint, bara att hålla inne Select, Start, A och B samtidigt för en
reset så man kom tillbaks till menyn...
Lödade även dit den 47k ohms resistor som rekommenderas för att få allt FDS-ljud
om man kör fds-filer med PowerPak:en - blev kalas - även om det inte går så
snabbt som det ska så blir det ju mer ljud efter att ha monterat resistorn än före.
Före:
http://www.youtube.com/watch?v=1sowfHjY2UE
Efter:
http://www.youtube.com/watch?v=MwTyAnAX75I
Notera, dörr-ljud, dra-upp-ljud, kast-ljud, döds-ljud etc...
Så då var det bara att plasta in och fästa:

Där var den på plats, tillbaks till spelandet, "Electrician" på fds-fil, den översatta versionen blev det...

Så - problemfritt - nej nej.
Spelade Doki Doki Panic i lugn och ro när yngsta dottern tar andra kontrollen - lugnt,
det kan ju inte hända så mycket - plötsligt resettar konsollen och efter att ha
testat vad det var som hände visade det sig att ett tryck på knapp A på kontroll 2
resulterar i att alla utgångar på avkodningskretsen nollas - nolla ut på alla innebär
i realiteten att man skulle tryckt in alla kontakter på kontrollen samtidigt (nu är ju
det inte möjligt, med styrkorset) - och eftersom kretsen bara väntar på samtidigt
tryck av fyra knappar och inte kollar något annat - så blir det reset. Samma fenomen
fick jag när jag startade RC Pro Am II - PowerPak:en hittar på något skumt, om
det är med klockan eller vad den gör tog jag inte reda på men 74HC595:an blir nollställd.
Så - efter en promenad med hunden kom jag på det - det var som något ur Professor Balthazar
http://1000ord.blogspot.com/2007_08_01_ ... 2091664090
Jag kopplade in en av riktningarna på styrkorset till den NAND-grind som är trigg-villkor
för 555-timern. Jag kunde kopplat om så att det fortfarande blev reset med samma
knappar men det var enklare att klippa en kabel och löda dit en ny, direkt från '595:an
till NAND-grinden.
Reset sker nu istället när vänster riktning inte är aktiv (inte nertryckt) och man trycker
ner Start+A+B - tyckte det räckte, det är inga knappar man råkar komma åt samtidigt
och det är lättare att trycka ner. PowerPak:ens nollställande av alla utgångar resulterar
nu i ingenting alls - allt funkar nu precis som det var tänkt - skönt!
Så här funkar det:
http://www.youtube.com/watch?v=ZrOZLc8Kp2A
Förmodligen går det att lösa enkelt med bara en PIC-krets, men jag valde den enklaste
vägen och gjorde likadant - det funkade ju och sen slapp jag lägga tid på
programmering av PIC:en - men det hade bara krävts en krets i så fall...
testat spel på multi-kassetter och nu med PowerPak:
http://133fsb.wordpress.com/2009/09/05/ ... t-for-nes/
Så jag bestämde mig för att klämma ihop en som funkar med PowerPak:en - behövde
då ändra 555-timerns "tau" dvs produkten av kondensator och resistor
(eller egentligen R*C*ln(3), ln(3) är cirka 1,1) i tidskretsen då denna nu var
på 110ms - vilket inte duger då PP behöver strax över 2s för att komma tillbaks
till menyn. Så jag valde 220kohm som är ett standardvärde, 10µF kondensator
vilket skulle ge cirka 2,5s reset-puls.
Kretsen blev så här när det var monterat:

Blev ju inte så tokigt, tänkte sedan att jag skulle montera den under plåten och
inte som skaparen av projektet gjort, vid sidan av, här tänkte jag att det blir
bra, finns tillräckligt med plats över där. Bara att rulla in i plast och fästa med
dubbelhäftande skum-tejp.

Så var det bara att koppla in och testa:

Funkade fin-fint, bara att hålla inne Select, Start, A och B samtidigt för en
reset så man kom tillbaks till menyn...
Lödade även dit den 47k ohms resistor som rekommenderas för att få allt FDS-ljud
om man kör fds-filer med PowerPak:en - blev kalas - även om det inte går så
snabbt som det ska så blir det ju mer ljud efter att ha monterat resistorn än före.
Före:
http://www.youtube.com/watch?v=1sowfHjY2UE
Efter:
http://www.youtube.com/watch?v=MwTyAnAX75I
Notera, dörr-ljud, dra-upp-ljud, kast-ljud, döds-ljud etc...
Så då var det bara att plasta in och fästa:

Där var den på plats, tillbaks till spelandet, "Electrician" på fds-fil, den översatta versionen blev det...

Så - problemfritt - nej nej.
Spelade Doki Doki Panic i lugn och ro när yngsta dottern tar andra kontrollen - lugnt,
det kan ju inte hända så mycket - plötsligt resettar konsollen och efter att ha
testat vad det var som hände visade det sig att ett tryck på knapp A på kontroll 2
resulterar i att alla utgångar på avkodningskretsen nollas - nolla ut på alla innebär
i realiteten att man skulle tryckt in alla kontakter på kontrollen samtidigt (nu är ju
det inte möjligt, med styrkorset) - och eftersom kretsen bara väntar på samtidigt
tryck av fyra knappar och inte kollar något annat - så blir det reset. Samma fenomen
fick jag när jag startade RC Pro Am II - PowerPak:en hittar på något skumt, om
det är med klockan eller vad den gör tog jag inte reda på men 74HC595:an blir nollställd.
Så - efter en promenad med hunden kom jag på det - det var som något ur Professor Balthazar
http://1000ord.blogspot.com/2007_08_01_ ... 2091664090
Jag kopplade in en av riktningarna på styrkorset till den NAND-grind som är trigg-villkor
för 555-timern. Jag kunde kopplat om så att det fortfarande blev reset med samma
knappar men det var enklare att klippa en kabel och löda dit en ny, direkt från '595:an
till NAND-grinden.
Reset sker nu istället när vänster riktning inte är aktiv (inte nertryckt) och man trycker
ner Start+A+B - tyckte det räckte, det är inga knappar man råkar komma åt samtidigt
och det är lättare att trycka ner. PowerPak:ens nollställande av alla utgångar resulterar
nu i ingenting alls - allt funkar nu precis som det var tänkt - skönt!
Så här funkar det:
http://www.youtube.com/watch?v=ZrOZLc8Kp2A
Förmodligen går det att lösa enkelt med bara en PIC-krets, men jag valde den enklaste
vägen och gjorde likadant - det funkade ju och sen slapp jag lägga tid på
programmering av PIC:en - men det hade bara krävts en krets i så fall...