Page 1 of 1

Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 11:22
by rocc
Tycker den här är lite intressant ändå

Image

Varför ska man inte försöka öppna kassetten först och främst? Nog för att den kan gå sönder men varför inte bara skriva att chippet är bräckligt och bör behandlas med varsamhet? Eller är det något de sprutat på chippet som skulle kunna klassas som farligt för hud etc?

Sen att spelet måste vara avstängt när man tar ut kassetterna ställer jag mig också undrande till? Varför då? Borde väl egentligen inte spela någon roll om spelet är på när man sätter in det heller... Det jag har svårt att förstå är helt enkelt vad som skulle kunna skada konsoll eller spel på grund av det här... För stora strömmängder? Att rycka ut spelet däremot bör väl skada connectorn om inte annat.

Att tvätta med alkohol föresten? Det skadar väl inte att tvätta chippet med alkohol utan är väl en rätt bra substans för att få bort smuts? (Även om jag själv använder suddgummi på kassetten)

Tog upp den här tråden mest beroende på fråga 2 :) Är intresserad av vad som skulle skadas av att man exempelvis trycker upp kassetten när den är på on.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 12:18
by elektronhjarnan
I största allmänhet så är det ett gott råd att aldrig dra ut eller koppla in något i en konsol eller dator när strömmen är på. Inte (cartridge-)spel, inte joysticks/joypads, inte andra tillbehör. Det KAN gå en säkring i prylen om man har otur, jag har varit med om det själv. För det allra mesta händer ingenting men varför chansa när det är så lätt att låta bli?

Det här gäller förstås inte moderna prylar med exempelvis USB-kontakt, de är gjorda för att kunna hotpluggas. Men för äldre system är det lika bra att följa det. Just till NES är ju åtminstone de äldre spelen med batteribackup ganska känsliga för hur man hanterar dem - jag har i alla fall tappat sparfiler för att jag inte var duktig och höll in reset innan jag stängde av spelet.

Att du inte ska öppna elektronikprylar är en standardformulering i alla sammanhang, inget konstigt med det. Du som slutanvändare förutsätts vara inkompetent och dessutom slipper tillverkaren både garantianspråk om de kan visa på att du varit inne och pillat där du inte ska och stämningsansökningar för att du gett dig själv elektriska stötar genom din egen oförmåga att följa instruktioner.

Och rengöringen handlar nog mest om spelets plasthölje, där det förmodligen inte är lämpligt att gå loss med vilka lösningsmedel som helst.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 12:35
by rocc
=) allright! Jag är väl för vårdlös, satt alltid o guppade med spelet upp o ner med strömmen på för att få igång det. Men är inte adaptorn NESets säkring så att säga? Finns väl inga säkringar i själva konsolen...

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 12:52
by elektronhjarnan
Sant, men då kanske du knäcker någon ännu mer svårbytt komponent i stället. ;)

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 13:00
by rocc
Jag tänker så här. Uppenbarligen är strömmen den enda faran för att skada något här... Och strömstyrkan ligger väl hela tiden konsant från adaptorn... Är du säker på att du pajade din via kassettlirkning och ström på? Började allt brinna ?? 8)

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 13:17
by elektronhjarnan
Det var inte ett NES, det var en C64 (som har en säkring på moderkortet), och det var inte spel utan joysticks som byttes utan att stänga av. Du får göra vad du vill med din konsol men jag tar hellre det säkra före det osäkra.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 13:31
by Trooper
Det är ju inget problem egentligen. Om du inte tror att det är någon risk att kortsluta något när du pluggar i och ur en cart i ditt NES så är det ju bara att tuta och köra. Mina erfarenheter är att det oftast funkar bra men att du kan ha otur och bränna något och då är det lite sent att börja pipa. Så ja, jag är på EH's sida i det här.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 13:41
by rocc
Hur då bränna något? Är mer intresserad av det tekniska här då jag verkligen suger på det = D

Konsolen fungerar fint så jag behöver inte lirka med den. Men är mer ute på skattjakt om det är en myt att spelet skulle kunna ta skada beroende på att strömmen är på när man trycker in och ur kassetten...

Om det är en myt har jag varit lurad hela livet fram tills för nåt år sen när jag började ifrågasätta det =)

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 14:04
by elektronhjarnan
Mycket förenklat: När du pluggar in en elektronisk krets med strömmen på så kan den få för mycket ström för snabbt på fel ställe, vilket kan skada kretsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_swapping

Det är inte en myt; i sådana fall skulle tillverkarna knappast anstränga sig för att specialkonstruera kontakter för att eliminera den risken. Ansträngning innebär kostnader, kostnader vill man inte ha om man kan undvika dem.

Risken är som sagt liten i praktiken, men den finns. Och om du känner att det är viktigt för dig att experimentera med det här så kör hårt bara. Jag låter bli, som sagt.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 14:10
by Tawny
smb-tennis-glitchen måste man ju slita ur kassetten när spelet är på

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 14:11
by Tawny
även kallat trick 3 på denna bilden http://pici.se/340671/?size=fullsize
och det funkar

edit: här gör nesnerd det http://www.youtube.com/watch?v=qfmdPzazDbs

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 14:37
by elektronhjarnan
Jo, men det är ju en bugg som bara råkar producera den effekten. Systemet är inte designat för att man ska göra så precis. Det varnas ju också mycket riktigt i artikeln för att göra det.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 14:57
by rocc
elektronhjarnan wrote:Mycket förenklat: När du pluggar in en elektronisk krets med strömmen på så kan den få för mycket ström för snabbt på fel ställe, vilket kan skada kretsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_swapping

Det är inte en myt; i sådana fall skulle tillverkarna knappast anstränga sig för att specialkonstruera kontakter för att eliminera den risken. Ansträngning innebär kostnader, kostnader vill man inte ha om man kan undvika dem.

Risken är som sagt liten i praktiken, men den finns. Och om du känner att det är viktigt för dig att experimentera med det här så kör hårt bara. Jag låter bli, som sagt.
Det är inte viktigt för mig. Men jag tycker det är kul att prata om. Hade jag inte pratat om det här hade du inte skickat hot_swapping länken o så hade jag inte läst den o blivit mer påläst :MM

men att dra ur strömmen ur en elektronisk krets då? Det blir väl inte för mycket ström på fel ställe?

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 15:02
by elektronhjarnan
Nej, det är väl inkopplingen som är den stora boven vad jag kan förstå.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 15:10
by Tawny
men det beror på VAD man drar ur strömmen på.. min kompis externa hårddisk dog när han slet ut strömkabeln medans den arbetade

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 15:35
by elektronhjarnan
Hårddiskar är extra snusk eftersom de har rörliga delar, som rör sig i extremt hög hastighet, med väldigt små marginaler. De tål ingenting. Nu ska i och för sig moderna hårddiskar (där modern = från de senaste 15 åren allra minst) vara konstruerade så att de automatiskt parkerar huvudena på rätt sätt vid strömavbrott, men hårddisken är ändå en jävligt äcklig uppfinning med mycket stor potential att gå sönder. Det är ett fulhack från början till slut; enda anledningen till att hårddiskar alls används är att de fortfarande är billigare än att köra på flashminne eller någon annan praktisk variant utan rörliga delar.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 15:48
by Trooper
Precis som EH skriver så är moderna hårddiskar konstruerade för att automatisk parkera huvudena rätt om strömmen försvinner. Testa samma sak med en gammal MFM hårddisk så ska du se på godis när läshuvudet landar rakt ner i skivan och så kan du kyssa adjö till den hårddisken. På den tiden (ja jag är apgammal) använde vi speciella parkeringsprogram för att parkera läshuvudet innan man stängde av datorn, det gällde också att se till att man använde tillverkarens eget program och inte ett parkeringsprogram för en annan hårddisk för då riskerade du att den parkerade läshuvudet rakt ner i skivan eftersom olika hårddiskar hade olika "parkeringplatser". The good old days.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 18:37
by Phredreeke
Jag har inte fattat varför man måste hålla ner reset när man stänger av NES-spel med batteriminne, har inte varit med om nån annan konsol där det är så.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 19:19
by Pinge
jag har aldrig hålit in reset, och heller aldrig blivit av med ngn sparad data

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 19:21
by BelfegorC4
Jag har blivit av med sparade spel, och kompisen lånade mitt Pirates! när det var ganska nytt, och efter det var batteriet dött (kanske ren otur??)

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 20:46
by elektronhjarnan
Phredreeke wrote:Jag har inte fattat varför man måste hålla ner reset när man stänger av NES-spel med batteriminne, har inte varit med om nån annan konsol där det är så.
Det verkar som att det går en strömspik genom konsolen när man stänger av den, och att i alla fall de tidiga NES-spelen med batteribackup har en typ av minne som är ovanligt störningskänsligt för sådana variationer. När man håller inne reset så sätter man konsolen i ett slags "limbo" där det inte går någon ström genom den, och då slipper man också den där strömspiken. Det är den förklaring jag googlat mig till i alla fall och det låter rimligt.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:15 Oct 2009, 21:18
by emadal
Detta som elektronikhjärnan skrev är antagligen det de har menat på tex Zelda-kassetten. När man använder on/off kan man slinta och skapa en strömspik, genom att trycka in reset som är mycket mer lätthanterlig, och sedan trycka av spelet är mer safe. Bildligt, jämför det med att lyfta upp pickupen på en LP-spelare för hand med risk att tappa den i skivan, eller använda spaken att lyfta upp den med.

Re: Tänk på det härblanketten till spelet

PostPosted:16 Oct 2009, 17:53
by Gsmhacker
skulle byta en hårdisk på en dator , strömmen på givetvis , den dog på stubben och nätagget