Page 1 of 1
Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 01:47
by Shigeru
Vad beror det på att min NES laggar sönder när det visas "för mycket" på skärmen samtidigt, vilket är extremt ofta? Vilken del är det som är usel och är i behov av att slängas i en container/rengöras/något annat?
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 02:00
by Tawny
nes laggar på grund av att hårdvaran inte direkt är ny

laggar det mer än på andra nes?
edit: det är en del av charmen
annars kan man trimma sitt nes om man nu inte vill ha originalkänslan.. viewtopic.php?f=10&t=2624
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 02:07
by Shigeru
Innan de senaste månaderna då jag börjat spela igen har jag inget minne av att det laggade såhär mycket. Jag har bara ett NES för tillfället, det jag haft sen jag var liten men jag har väldigt svårt att tro det ska lagga till denna graden, t.ex. på Life Force på andra banan när det börjar spruta stenar är det gryyyyymt med lagg, samma i spel som Mega Man när jag spammar skott samtidigt som fienden gör det. Förstör minst sagt spelupplevelsen

Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 02:31
by Tawny
spelar som sagt inte så mycket nu för tiden, men lagga har det väl alltid gjort?
missa inte min edit

Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 07:33
by Pinge
jo, det "laggar" när det blir för mkt på skärmen samtidigt! Andra spel som tenderar att lagga är bl.a Gradius!
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 08:56
by Ufouria
Life Force laggar verkligen rejält på sina ställen, värst är nog just på andra banan.
& Mega Man 1 på Ice Mans bana där gå det seeeegt på vissa ställen.
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 09:18
by WERY
Dom skulle ha gjort processorn starkare och lagt in flera kärnor så man hade sluppit allt lagg. Det är inte charmerande utan bara tråkigt. Det var inte meningen att spelen skulle lagga.
Verkar som man får ta o trimma ett nes. Vissa spel kräver ju tom att man trimmar enheten för att dom ska kunna köra normalt
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 19:48
by Sol
Stenarna på andra banan laggar ALLTID fett mycket i Life Force. Står nästan still där. Har du vant dig med för moderna konsoler eller spelat andra konverteringar?
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 20:21
by Shigeru
Life Force är det första gången jag lirar, sjukt irriterande när lagget är sådär grovt och sen helt plötsligt släpper det så från att stenarna stått näst intill still har man en i framrutan på 0,0001 sec ;P
Re: Laggigt NES
PostPosted:12 May 2009, 22:29
by Sol
En så kallad
ny dimension i spelet som de nog inte ville ha med...

Re: Laggigt NES
PostPosted:13 May 2009, 01:31
by jalla
WERY wrote:Dom skulle ha gjort processorn starkare och lagt in flera kärnor så man hade sluppit allt lagg. Det är inte charmerande utan bara tråkigt. Det var inte meningen att spelen skulle lagga.
Verkar som man får ta o trimma ett nes. Vissa spel kräver ju tom att man trimmar enheten för att dom ska kunna köra normalt
En snabbare CPU hadde kanske funkat, men fanns det CPU prosessorer med flera kärnor på mitten av 80-talet (en seriös fråga)? Eller menar du en extra CPU?
Re: Laggigt NES
PostPosted:13 May 2009, 02:31
by Tawny
teknologin fanns nog, men skulle man sätta in det i varje NES hade den nog kostat en hel del

Re: Laggigt NES
PostPosted:13 May 2009, 06:58
by Pinge
Tawny: man hade inte behövt sätta det i varje Nes, hade räckt med dom som skulle spela Life Force!

Re: Laggigt NES
PostPosted:13 May 2009, 22:03
by elektronhjarnan
jalla wrote:En snabbare CPU hadde kanske funkat, men fanns det CPU prosessorer med flera kärnor på mitten av 80-talet (en seriös fråga)? Eller menar du en extra CPU?
Nej, det fanns inte. Men system med parallella processorer har funnits länge. Det finns en hel del gamla arkadspel som kör dubbla processorer (av samma sort) eller använder extra hjälpprocessorer (som är generella, dvs inte grafikprocessorer eller andra specialiserade kretsar). Det hittar man i konsoler också. Både Mega Drive och Neo Geo kör en Motorola 68000 som huvudprocessor och en Z80 som extraprocessor (liksom många arkadspel).
Tänk på att NES kom 1983 i Japan. Det är ändå snart 30 år sedan, den var kraftfull för sin tid jämfört med andra samtida konsoler och hemdatorer.
Re: Laggigt NES
PostPosted:15 May 2009, 01:31
by WERY
jalla wrote:En snabbare CPU hadde kanske funkat, men fanns det CPU prosessorer med flera kärnor på mitten av 80-talet (en seriös fråga)? Eller menar du en extra CPU?
Det fanns inte men tekniken var möjlig med tanke på att fas systemet är av samma princip.
Det krävs en massa energi om man ska föra över el på en fas och man tappar mkt av energin så därför uppfanns 3-fas systemet av Johan Wennström 1890. Med det kunde man ta till vara på kraften i ledningarna bättre utan att slösa energi. Dom 3 faserna skickar spänningar i ordningsföljd på samma sätt som att en 3-kärning processor tar puls i följd på dom 3 kärnorna. Jag vet att elkablar och processorer är olika saker men principen är ju densamma.
Re: Laggigt NES
PostPosted:15 May 2009, 17:04
by GuardianLegend
ang vad WERY skrev lite om så vill jag gärna sväva iväg på en sak där angående trefassystemet...
Tyvärr blir fler o fler av apparaterna man numera kan hitta i butiker enfasapparater...

För några år sedan var det normalt med en trefas spis medan det numera kan vara svårt att hitta. Detta ställer till stora bekymmer eftersom våra nät är anpassade för någorlunda symmetriska laster (att vi tar ut lika mycket på alla 3 faserna) och vi oftast har en PEN-ledare (nolla+jord) med mindre area än vad fasledarna har. När vi då lastar enfasigt innebär det högre spänningsfall eftersom strömmen inte neutraliseras av förskjutningen mellan faserna som vid symmetrisk last, utan går tillbaka genom nollan ut i nätet hela vägen till matningspunkten (oftast en 10/20kV transformatorstation). För mig som jobbar med elkvalitetsproblem kan jag bara säga följande: ge fan i att köpa allt enfasigt

annars kommer vi behöva bygga om mer o mer nät hela tiden... vet att i t.ex. Tyskland så har de inte alls detta problem nu eftersom de har sedan långt tillbaka i tiden anpassat näten för enfaslaster med grövre PEN-ledare och därför är nätet där alltså mer tåligt mot osymmetriska laster. En jobbig detalj är ju också att vi i Sverige har väldigt liten inverkan på vad som egentligen finns i butikerna, det mesta importeras ju numera och därför styr vi inte på samma sätt ifall de ska ha en trefasanslutning eller en enfasanslutning. Sen så styr ju alltid priset och konsumenter är inte intresserade av att ha en bra elkvalitet i näten utan bara att köpa allt så billigt som möjligt

Flimmer, enfasiga spänningsdippar och spänningshöjningar är problem som hela tiden ökar i antal hos kunder med klent dimensionerade nät tack vare denna utvecklingen med apparaterna. Dessutom är det inte bara kunder som påverkar sig själva utan kunder som påverkar andra kunder genom höga strömuttag enfasigt. Hade dessa laster varit trefasiga, som förr i tiden ofta var fallet, hade det inte påverkat alls på samma sätt. Värmepumpar, vattenpumpar, vedklyvar och svetsar är typiska apparater som lätt kan störa grannar med flimmer och andra symptom på dålig elkvalitet när de kopplas in enfasigt.
suck.. deppar ihop snart över detta känner jag ...

Re: Laggigt NES
PostPosted:15 May 2009, 18:14
by Shigeru
Det där var minsann ren grekiska för mig

Re: Laggigt NES
PostPosted:15 May 2009, 18:36
by sundrik
Då vill jag gärna inflika att på svagströmsidan så har man sedan länge haft högre area på PEN-ledaren. Sen är det ju klart att man delar upp enfas-lasterna jämnt i centralen...
Re: Laggigt NES
PostPosted:16 May 2009, 02:55
by elektronhjarnan
WERY wrote:Jag vet att elkablar och processorer är olika saker men principen är ju densamma.
Nej.