Page 1 of 2

Life Force eller Gradius?

PostPosted:31 Oct 2008, 21:53
by Ufouria
Vilket av dessa två spel tycker du är roligast?

PostPosted:31 Oct 2008, 22:07
by Smygarn
Gradius tycker jag faktiskt är ganska kul

PostPosted:31 Oct 2008, 22:09
by Ufouria
Jag tycker om Life Force. Har aldrig spelat Gradius på NES, utan bara på PSPn (Gradius Collection). Det kanske är roligare om man spelar det på "riktigt".

PostPosted:31 Oct 2008, 22:54
by rogerxy
Gillar inget, inte alls min typ av spel

PostPosted:31 Oct 2008, 22:59
by Johanna
Inte min smak av spel :/

Men har aldrig spelat gradius :oops:

PostPosted:31 Oct 2008, 23:05
by Frezy_man
Inte helt frälst i Schmups. Men Life force verkar trevligare än gradius. Känns lite snyggare och har nog bättre musik i alla fall.
Har inte fördjupat mig.

PostPosted:31 Oct 2008, 23:44
by Tawny
jag röstar inte..
gillar gradius som fan och har inte spelat life force.. men de jag känner som spelat båda gillar life force..
så jag röstar inte :P

PostPosted:01 Nov 2008, 11:56
by Vigdul
Helt klart Life Force. Allt är bättre i det spelet: grafiken, musiken, variationen. Det är mitt favoritspel i kategorin shoot em ups. Det enda jag kan kritisera är att det är lite för lätt (man borde kunna välja svårighetsgrad) samt att det inte skulle skadat om det varit lite längre.

PostPosted:01 Nov 2008, 12:56
by Bonomaul
rogerxy wrote:Gillar inget, inte alls min typ av spel
Han sa det.

Däremot är det rätt schysst musik i båda.

PostPosted:01 Nov 2008, 14:18
by Gsmhacker
Gradius är kul , men svårt klarade det 1 gång back then , gradius 2 är lättare och roligt om man lirar 2 players

PostPosted:01 Nov 2008, 16:12
by Vigdul
Gsmhacker wrote:Gradius är kul , men svårt klarade det 1 gång back then , gradius 2 är lättare och roligt om man lirar 2 players
Men gradius 2 har ju inte ens kommit ut i sverige, och det kan man väl inte köra 2 players i.

Jag antar att du ser life force som 2:an. Jag har testat den riktiga 2:an på emulator och det verkar jävligt kul, fast det är omöjligt att styra shoot em up-spel med tangentbordet.

Edit: Här kommer en bild på det riktiga gradius 2:

Image
Image

PostPosted:02 Nov 2008, 02:28
by Dragos
Life force är väl lite bättre, har iofs bara spelat Gradius i ca 2 minuter men det räckte för mig.Det bästa med Life force är ju att man kan köra Konami koden för en massa extraliv :)

PostPosted:02 Nov 2008, 09:53
by Ufouria
Fungerar inte Konami koden för Gradius?

Det som jag tycker verkar tråkigt med Gradius är att bossarna ser likadana ut (iaf väldigt lika) och man vet inte om det är ny bana. Fast så kanske det inte är i NES versionen?

PostPosted:02 Nov 2008, 10:12
by Nintendo Filip
Har Gradius på Game Boy. Där heter det Nemesis, fast det är exakt samma spel.

PostPosted:02 Nov 2008, 10:53
by Vigdul
Sanna wrote:Fungerar inte Konami koden för Gradius?

Det som jag tycker verkar tråkigt med Gradius är att bossarna ser likadana ut (iaf väldigt lika) och man vet inte om det är ny bana. Fast så kanske det inte är i NES versionen?
Jo, om man pausar och trycker in den så får man sitt skepp fullt utrustat.

Bossarna ser likadana ut i nes-versionen (bortsett den sista), men banorna ser ju olika ut för det mesta. En kul grej är att man kan warpa i gradius och komma till en speciell warpbana. För att göra detta måsta man förgöra minst 10 påskön-huvuden på bana 3.

PostPosted:02 Nov 2008, 10:57
by Bonomaul
Vigdul wrote:En kul grej är att man kan warpa i gradius och komma till en speciell warpbana. För att göra detta måsta man förgöra minst 10 påskön-huvuden på bana 3.
Där har du ju en grej du skulle kunna rapportera om i Tips & Tricks-sektionen här på sidan.

PostPosted:02 Nov 2008, 11:01
by Vigdul
Det var ett tag sen jag gjorde det så jag måste noga testa det en extra gång själv först. Tänk om det är 11 huvuden man ska förgöra, jag är inte 100%-ig.

PostPosted:02 Nov 2008, 14:31
by Vigdul
Warptricket jag nämnde ovan stämmer. Vad jag glömde att säga var att man efter att ha förstört dom 10 huvudena måste klara banan också. Sen kommer man till warpen.

PostPosted:03 Nov 2008, 00:29
by nes_nerd_no_1
Nej. Tycker att det är två riktiga skitspel faktiskt! :)

PostPosted:03 Nov 2008, 01:53
by BarbieOnWeed
Life Force med två spelare är bäst! :D

PostPosted:03 Nov 2008, 20:40
by J. Lilja
Både Gradius (Nemesis) och Life Force (Salamander) kom först på MSX, och skiljer sig inte särskilt mycket från NES-versionerna. Dock är spelen betydligt enklare på NES. Vill man ha en verklig utmaning ska man testa Salamander till MSX, har spelat det av och till i hela mitt liv utan att ta mig till första bossen. :lol:

I mitt tycke är Life Force den överlägsna av de tu, vilket man borde kunna förvänta sig då det är något nyare än Gradius. Till MSX räknade man ofta Life Force som Gradius 3, men Gradius 3 finns också till MSX och Life Force borde således räknas som del 4. Dock osäker på vilken av dessa som kom först. Konami har dock utvecklat samtliga.

PostPosted:03 Nov 2008, 21:00
by Vigdul
Det här med att det heter Life Force Salamander... Jag har läst någonstans, minns inte var, att det från början fanns två skillda arkadspel: Life Force och Salamander. Dessa ska, enligt min bortglömda källa, ha slagits ihop till spelet vi här kallar för Life Force.

Stämmer detta eller har jag bara drömt ihop allting?

PostPosted:04 Nov 2008, 02:09
by elektronhjarnan
Hej på er, det har aldrig blivit av att jag registrerat mig här förut men jag kunde bara inte låta bli att lägga mig i det här... :)

Såhär, va: Gradius och Salamander är arkadspel från början som sedan konverterades till både MSX och NES (och ett gäng andra format). Gradius är en hyfsat direkt konvertering både till NES och MSX, men båda är lättare än originalet och har en del begränsningar. Till exempel scrollar NES- och MSX-spelen bara horisontellt medan arkadspelet har vertikalscroll med wraparound också på många nivåer (dvs att nivån är ett par skärmar hög men om man flyger över kanten kommer man upp på den andra sidan igen). I NES- och MSX-versionerna kan man bara ha två options, arkadspelet har fyra. MSX-versionen har en ny nivå som saknas i de andra och ett lite ompillat vapensystem.

Salamander och Life Force är ett kapitel för sig. Salamander är det ursprungliga arkadspelet och släpptes i Japan och Europa. I USA ändrade Konami grafiken till ett mer slemmigt organiskt tema och kallade spelet Life Force i stället, men i övrigt är det samma sak. Sedan släppte Konami en ny japansk version, också kallad Life Force, som använder den amerikanska grafiken, har nivåerna i en annan ordning, innehåller en del ny musik och har samma power up-system som Gradius (vilket inte det ursprungliga Salamander/Life Force gör).

MSX-versionen av Salamander är annorlunda och har ett flertal nydesignade nivåer; den är inte en direktkonvertering av arkadspelet.

Och det är inte NES-versionen heller, utan den är mycket riktigt en sammansmältning av bitar från både Salamander och Life Force fast med en extra nygjord nivå och lite annat småplock. För att röra till det heter den Salamander i Japan, Life Force i USA och Life Force: Salamander i Europa.

Så allt som allt utgör arkad, MSX- och NES-versionerna av Life Force och Salamander fyra distinkta spel.

För att svara på den ursprungliga frågan också så föredrar jag Gradius om vi pratar NES-versionerna. Det är mer utmanande; Life Force är alldeles för lätt (även om det är snyggt och roligt i sig).

(Gradius råkar vara ett av mina favoritspel här i världen; därför ligger mig ämnet varmt om hjärtat). :wink:

PostPosted:04 Nov 2008, 08:03
by Snutteliten

PostPosted:04 Nov 2008, 11:09
by Vigdul
Electronhjarnan: Tack för ditt informativa inlägg, nu har det klarnat lite för mig i life force/salamander-frågan.

Edit: En följdfråga. MSX, är det en dator eller ett tv-spel? Och släpptes den i Sverige? Det verkar ju finnas väldigt många bra konami-spel till MSX:en, så den kanske är värd att införskaffa.

PostPosted:04 Nov 2008, 12:53
by elektronhjarnan
Snutteliten: Får väl fila ihop något där kanske. :)

MSX är en datorstandard ungefär som PC, så det finns en hel drös MSX-datorer från olika tillverkare. Men de flesta skiljer sig inte så mycket från varandra mer än utseendemässigt; så länge man har 64 KB RAM så kan man troligen spela alla spel utan problem. Flera tillverkare hade officiell distribution (eller till och med tillverkning) av dem i Europa, men Spectravideo och Philips borde vara de vanligaste här.

De flesta MSX-spel som utvecklades i Europa släpptes på kassett, kassett-band alltså, men många japanska speltillverkare (inklusive Konami) gav ut de flesta av sina spel på ROM-cartridge som bara är att plugga i datorn och starta, vilket gör den lika lätt att hantera som en konsol.

Jämfört med NES så får MSX däng på de flesta punkter. Om du har koll på ColecoVision eller Sega SG-1000 så vet du ungefär hur bra en MSX är också; hårdvaran är nästan identisk mellan de formaten. Dess största svaghet är att den är usel på scrollning - det går knappt att göra MSX-spel som scrollar mjukt, utan det hackar och rycker något hemskt.

Lite längre in på 80-talet kom en utökad version av MSX-standarden som heter MSX2. Då börjar vi snacka; en sådan övertrumfar i stället NES på de flesta punkter rent prestandamässigt (men har fortfarande lite svårt för horisontell scrollning). De är tyvärr ovanligare i Europa, men de finns och är inte omöjliga att hitta (och det finns inga regionsspärrar så att köra japanska maskiner är inga problem om man bara kan få tag i en). Alla MSX2-datorer kan köra spel gjorda för MSX(1) så en sådan är förstås det bästa valet om man bara kan få tag på en till ett rimligt pris.

Sedan finns det ett par ytterligare utökningar som heter MSX2+ och MSXturboR, men om man bara ska spela är det inget man behöver bry sig om. Det finns knappt några spel alls som kräver dessa för att fungera och de datorerna är rejält sällsynta och tämligen dyra.

Konami gav mycket riktigt ut massor med spel till MSX. De gillade att anpassa spelen ordentligt till varje format, så det kan ofta vara ganska stora skillnader mellan NES- och MSX-versionerna även om spelen heter samma sak. Vampire Killer (Akumajou Dracula i Japan), dvs MSX2-konverteringen av Castlevania, är till exempel ett helt annat spel än NES/Famicom-versionen. Och MSX2-versionen av Metal Gear (som är det ursprungliga spelet i serien) skiljer sig också från NES-konverteringen på många sätt.

Jag tycker att MSX är ett trevligt format; spelen är kanske inte så snygga alla gånger men de är ofta förvånansvärt roliga (och MSX2-spelens utseende kan man absolut inte klaga på). Jag har ett par MSX-ettor själv men tyvärr ingen MSX2.

Varning dock för att det finns många som är ute efter just Konamis MSX-titlar. De mer eftertraktade spelen kan vara rätt så dyra, särskilt i europeisk utgåva - inte i den sjukaste SCN-ligan för NES-spel kanske men i alla fall.

PostPosted:04 Nov 2008, 17:04
by Vigdul
Låter helt klart intressant! Men jag kanske ska börja med att ladda hem en MSX-emulator (om det finns) och några spela för att testa. Det "riktiga" Metal Gear 2 släpptes väl till MSX?

PostPosted:04 Nov 2008, 18:03
by elektronhjarnan
Den i mitt tycke bästa emulatorn heter blueMSX: http://www.bluemsx.com/

Metal Gear 2: Solid Snake är MSX2-exklusivt, ja. Det släpptes bara i Japan men det finns en fan-översättning. (Det finns dock med som bonusmaterial på Metal Gear Solid 3: Subsistence tillsammans med en konvertering, eller om det nu är en emulering vilket kanske är mer troligt, av MSX-versionen av det första spelet).

PostPosted:04 Nov 2008, 19:07
by chris_vain
Måste säga att Gradius är mer av en favorit för mig, men tycker Life Force ger mer av en utmaning rent spelmässigt och bättre musik :)

PostPosted:04 Nov 2008, 21:47
by Vigdul
electronhjarnan: Men funkar den til mac?

chris_vain: Utmaningen är väl ändå betydligt större i Gradius. Det är ju mycket svårare än Life Force.