• SNES-konsol har slutat visa färger korrekt vid anslutning med rgb/rca-kabel, medan RF-kabel fungerar

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #883358  by TheUnholy
 
Godkväll kära spelfantaster!

Jag hade besök ikväll och dammade därför av min gamla SNES för första gången på drygt ett år. Jag kopplade in den och satte på konsolen med ett snäpp precis som förr, och det var då jag fick se det - min konsol har gått paj! Bild och ljud kom men bilden var svartvit.
Jag kopplade in konsolen med RF-kabel istället och då var det färg, men med rgb/rca-kabel visas inte färgerna som de ska.

Är detta ett kännt problem?
Finns det någon känd reparatör i samlarkretsarna?

Tack på förhand!
Mvh TheUnholy
 #883365  by TheUnholy
 
Rättelse: På min projektor BenQ W2000 vid anslutning med komposit/RCA-kabel får jag bara svartvit bild.
Samma konsol och komposit/RCA-kabel ger mig färg på en 14" tjocktv.
Kopplar jag däremot in Samma konsol med RGB-kabel på samma tjocktv får jag färg men bilden är för mörk för att ens kunna se och spela.

Jag kan spela VHS-filmer, Nintendo 64-spel och Gamecube-spel med färg på projektorn i samma setup (Med min hemmabio förstärkare) med samma komposit/RCA-kabel och en RCA-kabel som går från förstärkaren till projektorn.

RGB-kabeln kan jag tyvärr inte prova på projektorn eftersom änden på denna kontakt är scart och inte RCA, eftersom förstärkaren saknar scart utgång.
Jag har nu provat med RGB-kabel på min 42" LG platt-tv och bilden är konstigt mörk även där.
 #883366  by TheUnholy
 
Bortse från mitt förra meddelande!

Efter vidare tester insåg jag att jag av misstag antog att min officiella Gamecube RGB-kabel var min SNES RGB-kabel.
SNES RGB-kabeln visar färg som den ska på min 14" tjocktv.
Denna kabel kan jag tyvärr inte prova på projektorn eftersom änden på denna kontakt är scart och inte RCA, eftersom förstärkaren saknar scart utgång.

För att summera uppstår problemet alltså endast vid anslutning till min projektor, och endast med min SNES, vid användning av samma komposit/RCA-kabel tillsammans med andra system får jag färg.

Är det något fel på mitt SNES eller är det känt att den är oförmögen att visa färg på moderna projektorer?
 #883369  by mickednk
 
Jag antar att du har en PAL SNES dvs. europeisk. I sånt fall skulle jag tro att din projektor inte kan hantera PAL kompositsignal. Bilden brukar bli svartvit ifall man ansluter en PAL kompositsignal till en NTSC bildvisare och vice versa. Kan det finnas någon inställning på din projektor för att byta mellan PAL och NTSC för kompositsignal?

Instagram #sndb.se