Nytt NES-spel! Project Blue.
PostPosted:26 Oct 2019, 20:04
Nyheter:
=======
20:e Maj. Spelets ROM finns nu på itch.io: https://toggleswitch.itch.io/projectblue
Fysiska kassetter kommer om ca en månad till en och en halv.
Originalpost under:
================
Hej! Som jag skrev i presentationstråden så gör jag nya nintendospel, ofta tillsammans med några andra runtom i världen.
Just nu är PROJECT BLUE släpp-aktuellt! Jag har gjort grafiken och mycket av level designen. En som heter donny har gjort programmeringen, nästan all musiken och en bra bit av level designen också. Sen har vi en illustratör till manual, box och så vidare.
Här är lite screenshots:

Du tar på dig rollen som Blue, ett gatubarn som blivit kidnappad av ett hjärtlöst megacyberkonglomerat som inte drar sig för att experimentera på de rättslösa och utveckla hemska biovapen. Fly det hemliga labbet och ge tillbaka för gammal ost i kampen mot Think Tanksen i Styrelsen.
Du kan hoppa, skjuta, springa, simma, klättra, och till och med sno helikopterhjälmar och fallskärmar från dina fiender. Se upp för slemoiderna - de vill egentligen inget ont utan är bara misslyckade fd. mänskliga experiment som söker hjälp. Tyvärr är de också frätande att beröra.
Spelfysiken påminner om SMB1 men är mycket skarpare i vändningarna för att återspegla att ganska mycket kan hända på en enda skärm. Du kan tap-springa, accelerera och decelerera, hoppa högre om du tar fart, byta riktning i hoppet för att komma runt fiender och hinder, tvärbromsa genom att trycka i motsatt riktning. Det hela känns ganska alert i jämförelse.
Lite speciellt är att vi kommer släppa själva level editorn, så den som vill pröva hur det känns att göra ett eget nintendospel (eller lite mer jordnära: sina egna utmaningsnivåer) kommer kunna göra det. Editorn har möjlighet att patcha över själva spelet och det finns plats på kassetten och i ROM:en reserverad för användarskapade banor.
Nu ska jag sluta recensera mig själv.
Här är ett demo. Det innehåller några variationer från fullängdsspelet men är ganska representativt:
https://frankengraphics.files.wordpress ... o-2019.zip
Här är trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=AhbaYMYxC5E
Här är kickstartern:
Här är lite snabba fakta:
-1 spelare i taget
-3 game modes, två förinställda och en user slot
-4 "zoner", vardera på 64 rum, uppdelade i 4 stages (dit du börjar om du får game over).
-totalt 256 screens per mode (jämför med castlevanias 100)
-sammanställd kapacitet: 768 rum.
-Olika layout på svårighetsnivåerna
-25 minuter soundtrack om en räknar utan loopar
-tillverkas i både frankrike och i usa för att minska frakt och tullavgifter.
För mer rullande nyheter och diskussion finns jag också på twitter och instagram. Spelet har också en discordchat.
Hoppas ni gillar demot!
==================
Edit: Nyheter här
==================
Göteborgsbaserade Elden Pixels gjorde en livestream på de första 2 zonerna här. En fortsättning kommer på onsdag 17:00-19:00 på twitch
https://www.youtube.com/watch?v=bqU4hwAdexk
=======
20:e Maj. Spelets ROM finns nu på itch.io: https://toggleswitch.itch.io/projectblue
Fysiska kassetter kommer om ca en månad till en och en halv.
Originalpost under:
================
Hej! Som jag skrev i presentationstråden så gör jag nya nintendospel, ofta tillsammans med några andra runtom i världen.
Just nu är PROJECT BLUE släpp-aktuellt! Jag har gjort grafiken och mycket av level designen. En som heter donny har gjort programmeringen, nästan all musiken och en bra bit av level designen också. Sen har vi en illustratör till manual, box och så vidare.
Här är lite screenshots:

Du tar på dig rollen som Blue, ett gatubarn som blivit kidnappad av ett hjärtlöst megacyberkonglomerat som inte drar sig för att experimentera på de rättslösa och utveckla hemska biovapen. Fly det hemliga labbet och ge tillbaka för gammal ost i kampen mot Think Tanksen i Styrelsen.
Du kan hoppa, skjuta, springa, simma, klättra, och till och med sno helikopterhjälmar och fallskärmar från dina fiender. Se upp för slemoiderna - de vill egentligen inget ont utan är bara misslyckade fd. mänskliga experiment som söker hjälp. Tyvärr är de också frätande att beröra.
Spelfysiken påminner om SMB1 men är mycket skarpare i vändningarna för att återspegla att ganska mycket kan hända på en enda skärm. Du kan tap-springa, accelerera och decelerera, hoppa högre om du tar fart, byta riktning i hoppet för att komma runt fiender och hinder, tvärbromsa genom att trycka i motsatt riktning. Det hela känns ganska alert i jämförelse.
Lite speciellt är att vi kommer släppa själva level editorn, så den som vill pröva hur det känns att göra ett eget nintendospel (eller lite mer jordnära: sina egna utmaningsnivåer) kommer kunna göra det. Editorn har möjlighet att patcha över själva spelet och det finns plats på kassetten och i ROM:en reserverad för användarskapade banor.
Nu ska jag sluta recensera mig själv.
Här är ett demo. Det innehåller några variationer från fullängdsspelet men är ganska representativt:
https://frankengraphics.files.wordpress ... o-2019.zip
Här är trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=AhbaYMYxC5E
Här är kickstartern:
Här är lite snabba fakta:
-1 spelare i taget
-3 game modes, två förinställda och en user slot
-4 "zoner", vardera på 64 rum, uppdelade i 4 stages (dit du börjar om du får game over).
-totalt 256 screens per mode (jämför med castlevanias 100)
-sammanställd kapacitet: 768 rum.
-Olika layout på svårighetsnivåerna
-25 minuter soundtrack om en räknar utan loopar
-tillverkas i både frankrike och i usa för att minska frakt och tullavgifter.
För mer rullande nyheter och diskussion finns jag också på twitter och instagram. Spelet har också en discordchat.
Hoppas ni gillar demot!

==================
Edit: Nyheter här
==================
Göteborgsbaserade Elden Pixels gjorde en livestream på de första 2 zonerna här. En fortsättning kommer på onsdag 17:00-19:00 på twitch
https://www.youtube.com/watch?v=bqU4hwAdexk