• Rengöring av Connector?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#1323  by FerretX

jag behöver tips på rengöring av connector .... jag har läst på nåt forum om att man kunde koka connectorn så skulle den funka kanon igen ...nån som vet?

Orkar inte köpa nya. :D

#1330  by washout

Hehe... Koka har jag inte gett mig på. Tycker det borde deformera plasten...
Följande har dock funkat bra för mig:

1) skrubba den med nån borste samt lämpligt lösningsmedel (isopropyl-alkohol har jag använt)

Även om man får connectorn helt ren kan den vara deformerad av mycket användning eller att av spel har suttit i länge. Detta ger dålig kontakt trots rena ytor. Detta leder till att man även vill:

2) ta en liten skruvmejsel eller annat redskap och försiktigt böja tillbaka pinnarna i connectorn till sitt ursprungliga läge. Detta ger bättre kontakt men är lite knepigt. Den undre raden brukar gå att böja upp direkt. Den övre raden av pinnar går att böja lite genom att trycka på pinnarnas ändar som syns i små hål. Risk för att paja connectorn finnes :-)

#1335  by FerretX

jo koka kanske låter lite tokigt men jag läste nån som hade gjort de :)

#1370  by Riwallen

Har problem med min connector. Benen viker sig bakåt hela tiden så att det blir dålig kontakt. Vill helst inte byta pga att de nya är så hårda emot spelen.
Någon som har en idè. :?:

#1379  by bUs

Riwallen wrote:Har problem med min connector. Benen viker sig bakåt hela tiden så att det blir dålig kontakt. Vill helst inte byta pga att de nya är så hårda emot spelen.
Någon som har en idè. :?:
Jo, dom nya är rätt tighta, men det kanske funkar bra om man tar ett spel man inte är så rädd om och stoppar in det i den nya connectorn och låter det vara där i typ en vecka? Då kanske connectorn blir lite lösare...

#1997  by Hundägaren

Jaha, eftersom jag blivit en "storkokare" av connectorer, troligen mig ni har läst tidigare, då jag iaf kokat runt 30 connectorer nu, så kan jag bara säga samma sak här som jag sagt på andra forum.
Det funkar kanon sålänge connectorn inte är förstörd/trasig utan bara rejält skitig.

Till viss del gör värmen att metallen vidgar sig tillbaka till sitt ursprungsläge, upplever jag det som iaf, och att det alltså blir lite tightare att sätta i spelet efteråt, men det kan vara inbillning:-)
Har märkt att de gamla originalconnectorerna är de som ger allra bäst slutresultat men funkar gör det med alla sorter.
Har misslyckats med 3-4 st men då har jag efteråt sett att 2 varit trasiga och de andra 2 just blivit pillade på metallen av nåt hårt och därför förstörda.

Jag ska göra ett kok nu i veckan men har inte riktigt fullt i grytan än.
Så är det nån som har en skitig, men hel, connector liggandes så är det bara skicka den till mig så får den åka med. Ni får betala frakten fram o tillbaks men det är det enda. Nån 100% garanti ger jag inte, det är somsagt några som inte funkat, men det brukar gå bra.

Vet inte exakt hur många jag kan ha plats för, 5-6 st kanske, men skicka ett PM så svarar jag, i turordning, med min adress och lite annan info tills det är fullt i grytan :-)
Det är ingen panik för min del med koket men jag vill iaf göra det nu i slutet av veckan, så några dagar har ni på er att svara.
Först till grytan får bada :-))

MVH H Ä

#1998  by Lakanman

Hundägaren wrote:Jaha, eftersom jag blivit en "storkokare" av connectorer, troligen mig ni har läst tidigare, då jag iaf kokat runt 30 connectorer nu, så kan jag bara säga samma sak här som jag sagt på andra forum.
Det funkar kanon sålänge connectorn inte är förstörd/trasig utan bara rejält skitig.

Till viss del gör värmen att metallen vidgar sig tillbaka till sitt ursprungsläge, upplever jag det som iaf, och att det alltså blir lite tightare att sätta i spelet efteråt, men det kan vara inbillning:-)
Har märkt att de gamla originalconnectorerna är de som ger allra bäst slutresultat men funkar gör det med alla sorter.
Har misslyckats med 3-4 st men då har jag efteråt sett att 2 varit trasiga och de andra 2 just blivit pillade på metallen av nåt hårt och därför förstörda.

Jag ska göra ett kok nu i veckan men har inte riktigt fullt i grytan än.
Så är det nån som har en skitig, men hel, connector liggandes så är det bara skicka den till mig så får den åka med. Ni får betala frakten fram o tillbaks men det är det enda. Nån 100% garanti ger jag inte, det är somsagt några som inte funkat, men det brukar gå bra.

Vet inte exakt hur många jag kan ha plats för, 5-6 st kanske, men skicka ett PM så svarar jag, i turordning, med min adress och lite annan info tills det är fullt i grytan :-)
Det är ingen panik för min del med koket men jag vill iaf göra det nu i slutet av veckan, så några dagar har ni på er att svara.
Först till grytan får bada :-))

MVH H Ä
Varför inte bara göra det själv hemma?

#1999  by bUs

Han har nog en hemlig krydda som han blandar ner i koket Image

#2011  by Hundägaren

Hehe, det var ju en mycket bättre idé att alla kokar själva, tänkte inte på det i natt.
Och hemligt är det inte, jag har berättat hur på flera ställen. Jag gör ung som i denna länken här:

http://hem.bredband.net/corail/nesfix/index.html

Skillnaden är att jag även har i maskindiskmedel i första koket och sedan låter jag det koka några minuter längre.
Så nu vet alla hur jag gör och detta har som sagt funkat massor av gånger för mig, bara att testa.

MVH H Ä

#2014  by bUs

Kanske vore en bra idé att göra som du att rengöra de gamla istället för att köpa nya som ändå går sönder direkt Image Image

#2015  by bUs

Slog typ nytt rekord i livslängd på nytillverkade connectors, hade den senaste i typ 3 månader innan den pajjade *jippie*!

Hade en förut som gick sönder efter första dagen, är typ inne på min 4:e eller 5:e nu till min privata konsol. Image

#28707  by Super-Marko

Kan nån förklara varför man ska lägga connectorn i ugnen efter kokningen?

#28708  by Lakanman

Få bort allt vatten antar jag?

#28710  by Nystroem

Nej, så att den får en brun och krispig yta ;)

#28718  by Ufouria

Nystroem wrote:Nej, så att den får en brun och krispig yta ;)
:lol: den va bra
Pensla den gärna med äggula eller smör så får den en finare yta :P

#28719  by AndiOne

Min nya connector har fan funkat i typ 3-4 år nu.

#28720  by Super-Marko

men om man vill ha dem svarta så behöver man inte det?

#28721  by Bonomaul

AndiOne wrote:Min nya connector har fan funkat i typ 3-4 år nu.
Min originalconnector har fungerat i typ 20 år nu...

#28723  by AndiOne

:)

#28726  by Ufouria

Bonomaul wrote:
AndiOne wrote:Min nya connector har fan funkat i typ 3-4 år nu.
Min originalconnector har fungerat i typ 20 år nu...
Men du spelar ju nästan aldrig. :wink:

#28727  by Bonomaul

Haha, nej det är ju förvisso en odiskutabel sanning. :)

#28728  by Ufouria

Bono;
Har du kvar ditt NES sen barnsben?

#28729  by Bonomaul

Nej, jag var ju (som många andra) dum i huvudets pojk och sålde allt för en relativt billig penning och köpte MD istället. :/
Sålde dock inte med alla spel, så det har jag ett par stycken kvar sedan barnsben.

#28730  by AndiOne

De är väl klart att man har kvar sitt orginalnes :)

Min orginalconnector hade säkert funkat än idag men en ny är ju gratis så
då slapp ja ju rengöra den gamla etc ;)
Min orginal connector höll mellan 88-03 iaf :)

#28749  by WERY

Bonomaul wrote:Nej, jag var ju (som många andra) dum i huvudets pojk och sålde allt för en relativt billig penning och köpte MD istället. :/
Sålde dock inte med alla spel, så det har jag ett par stycken kvar sedan barnsben.
1999 skulle jag ha ett MD och tänkte byta till mig det mot mitt nes som jag hade då men boghart ville ha pengar och inte nes konsoller. Dom gjorde bort sig rejält 8)

#30554  by Matte2000

Min nya connector är inne på sitt fjärde problemfria år nu.

#31881  by Widar

Fick hem ett NES idag och bestämde mig för att prova kokmetoden. Hittade ett par gamla connectorer till som jag slängde i och OJ vilket resultat! Maskindiskmedel funkar utmärkt kan jag meddela.
Nu funkar connectorn utan att man ens behöver trycka ner kassetterna! \:D/

#31884  by Ufouria

Hur bra fungerade connectorn innan behandlingen då, inte alls eller dåligt?
Behöver man inte bända ut piggarna med en pincett eller nått eller räcker det med att koka connectorn. Jag lyckades inte få liv i en död connector bara genom att koka den 15 min (hade iofs inget maskindiskmedel).

#31890  by WERY

Ojoj sånt är frätande. Man kan väl doppa connectorn i ett glas vodka. Det borde lösa upp smutsen då halten av alkohol ligger på 40% men så står det i manualen att man inte ska använda sprit o sånt.

Nån som testat silver tvätt där man doppar ner metallföremål så blir dom rena, funkar på pengar som är sketna osv

#31898  by Widar

Sanna wrote:Hur bra fungerade connectorn innan behandlingen då, inte alls eller dåligt?
Behöver man inte bända ut piggarna med en pincett eller nått eller räcker det med att koka connectorn. Jag lyckades inte få liv i en död connector bara genom att koka den 15 min (hade iofs inget maskindiskmedel).
Fungerade nästan inte alls.

Metallen böjde tillbaka sig själv efter kokning och en stund i ugnen, jag jämförde innan och efter. :)

kan varmt rekomendera att koka era connectorer!

mvh

Instagram #sndb.se