• PowerPak / Everdrive

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #420297  by synt4x
 
Hur fungerar egentligen sparningsfunktionen?

Jag har lagt in sparfiler på kortet. Sparar i spelet, sen håller jag ner reset i 5 sekunder och släpper sen och får då upp menyn där man kan spara SRAM till kortet. Då väljer jag vilken sparfil jag ska använda och sen står det att den sparar.

Men när jag sen startar spelet igen så är inte min sparning där. Och ja, jag väljer sparfilen innan jag startar spelet. Läste nånting om att vissa spel behövde en 32kB sparfil istället för en 8kB så jag lade in några sådana också men det verkar inte heller fungera.

Uppenbarligen gör jag väl något fel, men vad? :S

BTW, om jag sparar spelet så som jag har beskrivit och sen startar upp spelet igen utan att stänga av strömmen på konsolen så är sparningen där. Men det är väl för att den ligger kvar i Powerpaks FPGA chip och inte för att den läser in sparfilen korrekt.

Edit: äsch det var nog bara jag som gjorde nåt fel för nu fungerar det som det ska.
 #422313  by smid
 
Har aldrig försökt mig på sparfunktionen, ska testa lite nu. Dåligt att det inte står datum för när varje ny NES mapper kom ser jag på sidan nu...

Edit: Min va senast uppdaterad sommaren 2009, dags att göra det nu kanske :$
 #457008  by Kreese
 
http://nesdev.parodius.com/bbs/viewtopic.php?t=7520

Detta hade jag missat. Man kan koppla ihop NES:et och sin PC med en USB-kabel till joypad porten. På så vis kan man föra över roms till sin Power Pak. Måste ju såklart testas.

Edit: Detta är ju verkligen något för vår hacker e5frog att testa. Kanske han rent av kan göra kablar och sälja till intresserade? ;)
 #459391  by synt4x
 
Hoppas ni inte har missat att TheFox har uppdaterat sina Save State Mappers som tusan nu på sistone. 1.5 är ute nu.
http://nesdev.parodius.com/bbs/viewtopi ... 4&start=45

Förutom att man kan använda save states i spel så kan man även numera ställa in turbo på A och B knapparna och man kan också resetta till Powerpak menyn genom att hålla nere A+B+Start. Så nu slipper man resa sig upp och starta om NES:et manuellt! :P
Det finns också spel som bara fungerar på dessa save state mappers än så länge, t.ex Karnov.

Man packar bara upp .MAP filerna till sin POWERPAK mapp på CF kortet så de skriver över de gamla för den som inte vet. Man måste dock ha de vanliga mapper filerna först också.


BTW, en annan sak som numera fungerar på PowerPak är hacket av SMB3 kallat "Mario Adventure", ett hack som man sade aldrig skulle fungera på PowerPak. För att det ska starta måste man först fylla ut CHR delen av ROM filen så den blir 256k stor, sen innan man startar spelet väljer man en tom sparfil (viktigt att den är tom). Gör man det så startar det utan problem. Här kan man hämta en ips patch för att fylla ut CHR delen av ROM filen: http://www.dwedit.org/dwedit_board/atta ... p?item=337
Sen är det bara att patcha Mario Adventure romfilen med en ips patcher. Var ni hittar den rom filen kan jag ju inte säga men det är bara att googla. Eller så kan ni PM:a mig antar jag. Men det går nog snabbare att googla.
 #459444  by Kreese
 
Riktigt ballt. Måste testa. Har vetat om det ett tag men inte testat...

Vad kör man för tryckningar för att spara o ladda?
 #459505  by synt4x
 
Select + A för att spara och Select + B för att ladda. Ganska lätt att trycka fel så se upp :P

Man kan även spara sin save state som en sparfil som man kan ladda vid ett senare tillfälle. Det måste dock vara en 32kbyte sparfil istället för de vanliga på 8kb, men det följer med en sån fil i save state mapper zip-filen så det är bara att kopiera in så många man behöver.

Den ska fråga automatiskt om man vill spara om man har använt save states i ett spel när man resettar till powerpak menyn med a+b+start.
 #459510  by Kreese
 
TheFox är verkligen lite utav en NES-gud. Det funkade ju klockrent. Tror att han (TheFox) är från Finland om jag inte minns fel... Undra om han är medlem här?

Grymt i vilket fall som helst! Rekommenderas verkligen för er som inte testat ännu.
 #459902  by e5frog
 
Ja det får testas - både kabeln och mjukvaran!

Får läsa igenom hela tråden, fanns ingen information om kabeln i zip-arkivet på sista sidan.

EDIT1:
Hmm... TheFoxs kabel kostar £16 från FTDI själva - utan NES-kontakten och sen frakt på detta, kanske man inte är så sugen på. Finns en billighets-variant med prylar för kanske 50 spänn om man köper nytt, men då är det för vanlig gammal hederlig COM-port, inget som man använder så mycket idag kanske, eller som ens finns på datorerna...

Lyckligtvis är jag personligt förskonad från sådana moderniteter, tror att jag kan klämma ihop denna med sånt krafs jag har hemma:
pc_to_nes2.png
http://wiki.nesdev.com/w/index.php/Cont ... ort_pinout
Code: Select all
      .-
GND - |O \
CLK - |O O\ - +5V
OUT - |O O| - D3
 D0 -  |O O| - D4
      '---'
Här är kopplingen för FTDI-kabeln:
FTDI (PC) side:
black = GND
brown = CTS#
red = VCC
orange = TXD
yellow = RXD
green = RTS#

NES side:
white = VCC
orange = strobe (NES->PC)
red = clock
brown = GND
yellow = Din (PC->NES)

NES strobe to FTDI RXD -> NES orange to FTDI yellow
NES Din to FTDI TXD -> NES yellow to FTDI orange
GND to GND -> NES brown to FTDI black
Kikade på var man hittar FTDI-kabeln:
Lawicel 136:-
http://www.lawicel-shop.se/shop/default ... 99&lng=SWE
Mouser 156:-
http://se.mouser.com/ProductDetail/FTDI ... M6b7hTwLVv
FTDI 168:-
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop ... goryID=102
Elfa 205:- (de har bara versionen med stift-kontakt i andra änden)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-73&toc=0
Farnell 212:-
http://se.farnell.com/ftdi/ttl-232r-we/ ... dp/1740364

Har inte kollat frakten, det kan bli en helt annan "topplista" då.


Vill man köra billighets-version så står det här http://www.larsen-b.com/Article/370.html om att billiga com-ports adaptrar på eBay redan kör med 5V och att man då skulle kunna koppa sitt NES direkt på kontakten.
Det finns sådana på Clas Ohlson och Kjell.com, men de kostar 249 kr där.

Denna:
http://www.ebay.com/itm/110669587137
... kostar $2.07 med frakt och skickas från Kina, kan ta några veckor innan den kommer fram förstås. Man bör kunna löda dit tre kablar från NES-kontakten bara så är det klart.


Jag beställer en sån idag, så pillar jag med det när den dyker upp.

Är det någon annan som gör ett försök tidigare så skriv gärna i tråden.



För att sammanfatta:
Code: Select all
      .-
GND - |O \
CLK - |O O\ - +5V
OUT - |O O| - D3
 D0 -  |O O| - D4
      '---'
ImageImage

NES strobe to FTDI RXD -> NES orange (OUT eller Strobe) to FTDI yellow
NES Din to FTDI TXD -> NES yellow (D0 eller Din) to FTDI orange
GND to GND -> NES brown to FTDI black

Utgång till ingång alltså, bara GND, Strobe/Out och Data/D0/Din.

Har man en original NES-kontakt så kan man öppna den och löda kabeln direkt inuti, förlängningar och dylikt brukar vara gjutna och där är det väl skarvande som gäller. Men har man en FTDI-kabel och en original NES-kontakt så kan man göra en stilig kabel - får väl ha en USB-förlängning om man inte har datorn sidanom.
Så behöver man inte göra så här:
Image


Men å andra sidan tar det inte så mycket tid och energi att dra ur kortet och kopiera över filen. ;-)

Det är kanske om man programmerar eget och vill testa ofta som en kabel är ett bättre alternativ.

Det hade förstås varit kul om man kunde länka mellan flera NES med en PC i mitten, eller en PC med emulator och ett NES så man kunde spela mot varandra - på PC-sidan kunde motspelaren sitt var som helst på lagg-lagomt avstånd, kanske med ett eget NES kopplat till egen PC.


EDIT2:
Denna för $4.23 !! ska också funka, mycket mindre trassel där än det billigaste alternativet:
http://www.dealextreme.com/p/usb-cable- ... 2670-13638
Kopplas:
___NES __________________ USB
BROWN(gnd)----------BLACK(gnd)
ORANGE(out)---------WHITE(rx)
YELLOW(d0)----------RED(tx)

Så den är väl att rekommendera, vet dock inte vad frakten blir.
 #463173  by e5frog
 
Jag var lite otålig och beställde dealextreme-kabeln med nu när det kommit in lite pengar på kontot.
Kommer att bli en väldigt snygg kabel iaf.

FRAKTEN ÄR GRATIS, kabeln kostar bara $4.23, vad det nu blir 30 spänn eller så.
Har man en kass kontroll kan man ju öppna och låna kontakten på den...

Ingen annan som testat än?


Riktigt fräckt var det att spela med save states på PowerPak, bara att spara med jämna mellanrum och göra om - om man inte blir nöjd. Snabbare sätt att öva speedrun på första banan på SMB inför nästa RSM...
Kan väl plocka ur och sälja min resetta-med-kontroller-knapparna-krets jag stoppat in i min NES...
 #465969  by Chefren
 
Måste man öppna ett spel med savefil för att använda save states? Mitt hänger sig bara när jag försöker....

Hursomhelst funkar reset utmärkt, det är ju den man är ute efter!
 #465990  by e5frog
 
Kommer inte ihåg hur det var exakt, bara att det fungerade meddetsamma när jag testade.
Tror det stod någonstans att man måste ha 32kB save-filer... RTFM. ;-)


Fick hem den billigaste varianten av USB->com-port. Hela det intressanta kretskortet var ingjutet i com-ports-höljet, antar att man kan peta på en hon-kontakt som man sedan lödar kabel på till NESet, men jag inväntar den där NOKIA-kabeln istället, det blir lite prydligare...
 #467453  by synt4x
 
Angående save states så behöver man inte ladda en save fil för att använda den funktionen. Det är bara att börja använda dem. Men när du vill spara din save state så måste du välja en 32kB sparfil så allt får plats. Den frågar automatiskt om man vill spara när man resettar med Start + Select, ifall man har använt save states i spelet minst en gång. Sen när du vill använda den state:en i framtiden måste du välja den sparfilen du sparade till när du startar spelet.
 #467454  by Chefren
 
Ok, då är det nått knas för mig. Kanske att jag kör på en top loader? Borde väl iof inte spela någon roll. Det fryser som sagt så fort jag provar.

Hur som helst är det ingen funktion man egentligen vill ha när man spelar på riktig hårdvara :)
 #467457  by e5frog
 
Då är det väl bara köra med de vanliga filerna istället. ;-)

Är du säker på att du lagt in allt på rätt sätt?
Kanske blir problem med toploadern, vem vet?
 #470670  by e5frog
 
Fick hem tidigare nämnd Nokia datakabel (för runt 35 kr), då var det dags att byta kontakt.
Började med att montera isär min lösa originalkabel, använde resistorer för att hålla nere
låsknopparna, sen var det bara att dra ur innanmätet med en spetstång.
Image Image
Så här ser det ut, numrerat och fint, stiften sitter löst och hålls på plats av "vik-in" halvorna,
klippte och sparade lite kabel att löda på, tyckte det var säkrare än att löda direkt på
stiftet som då kanske inte skulle få plats i fästet sen.
Image Image
Av med Nokia-kontakten på data-kabeln, VIKTIGT att komma ihåg att sätta på kåpan,
det är väldigt irriterande att montera isär allt igen när man är klar bara för att man
missat den detaljen.
Image Image
Ska bara använda dessa tre stift. Spetsen, hoppa över en sedan de nästa två på samma
sida. Dvs 1, 3 och 4 enligt numreringen. Visste inte vilka färger som var vad på datakabeln
men dosan kunde enkelt bändas isär så man kunde kika. GND: vit, RX blå, TX grön (på denna kabel).
Image Image
Förberedde stiften på NES-sidan, det är inte vanlig kabel utan spiralvindad folie, tacknämligt
att det går enkelt att löda på ändå (till skillnad mot PS2 kontroller). Även förberett i andra
änden med förtennade kablar och krympslang.
Image Image
Lödat klart, bara att peta tillbaks rätt färg på rätt plats. Brun 1, orange 3 och gul 4. Sen
tillbaks i hållaren, buntband för dragskydd.
Image Image
Sen blev den så här, förlänga gör man med lämplig USB-förlängare. Man kan även korta ner
kabeln ordentligt för att slippa undan den lägre kvalité på kabel eller byta ut den helt och
hållet mot en bättre sort om man föredrar det. Alternativt kan man göra minsta möjliga kabel
eller skippa den så att man i stort sett bara pluggar i en USB-kontakt i NES:et som man sedan
kopplar en USB-kabel till, möjligheterna är stora.
Image

Installationsskiva medföljde, drivrutinerna installeras med en .exe-fil, en för Vista en för
XP & 2000, sen dyker kabeln upp som en COM-port när man pluggar i den.

Återstår att testa - kanske imorgon, blev en fin kabel iaf.
 #470862  by Kreese
 
Grymt! En sådan kabel ska jag testa att göra med. Bra beskrivning. Säg till när du testat den.
 #470896  by e5frog
 
Testat, fungerade på första försöket.

Man får kika i "Kontrollpanelen" vilken COM-port kabeln hamnat som, ställa upp hastigheten till 115200 bps och kanske ändra nummer på COM-porten. pc2nes verkade göra ett försök på 57600 bps först men fortsatte sedan på 115200. Jag hade ställt den på 128000 som var mitt max på denna burken men den inställningen är kanske inte så vanlig så att den fanns med.

Man laddar ner senaste fil-paketet härifrån:
http://kkfos.aspekt.fi/downloads/pc2nes-v01.zip
Backup på nesdb.se:
(632.2 KiB) Downloaded 186 times
Sen följer man beskrivningen i readme-filen, kom ihåg att kopiera in alla .MAP filerna från POWERPAK-mappen på CF-kortet till mappen "mappers" i pc2nes-mappen och att kopiera in nya I.MAP samt byta namn på den som redan finns på CF-kortet till I0.MAP

Normalt för oss är kommandot (om man har COM-port 2):
pc2nes -pal -port=com2 spelet.nes



Inte tokigt för bara cirka 35 spänn eller vad det nu blev för kabeln.
Man skulle som sagt kunna montera någon annan slags kontakt i konsollen om man inte har en vanlig kontroll-kontakt över. Tar man loss locket i botten så har man två ganska stora hål där som man skulle kunna dra fram en kabel i. Den orädde borrar väl ett hål i plasten någonstans och monterar i en 3,5mm stereo hon-kontakt som man pluggar kabeln i.

Ingen idé att försöka montera USB-kortet (som sitter inuti kontakten) i konsollen, den drar nämligen knappen (A tror jag) om den inte är kopplad till datorn (spänning på). Antar att det sitter någon resistor till jord eller dylikt.


Rekommenderas varmt till alla PowerPak-ägare, verkar super-smidigt om man utvecklar mjukvara som man vill testa på riktig konsoll.

Jag gjorde en enkel bat-fil så man bara kan släppa ett spel på .bat-ikonen.
Code: Select all
cd c:\pc2nes
pc2nes.exe -pal -port=com2 %1
pause
Smidigt ibland att slippa knappa på kommandoraden.

Notera att det rekommenderas att man tar hem LOOPYs mappers som korrigerar någon bugg som annars finns.



Var det någon som hann ladda ner den "Frontend" som Hilmarf släppte i mars?
 #470949  by Widar
 
Gillar verkligen dina tekniknördsinlägg, e5frog! :good:
Har ingen användning av det i dagsläget, men tack för att du tar dig tiden att lägga upp med fina bilder!
 #471227  by Lakanman
 
Kan man spara när som helst i ett spel ala emulator med dom nya savestatesen?

Undra om det går att spara i Deja Vu och Shadowgate nu. Har varit sugen på att köra igenom dom ett tag men surt utan att kunna spara.

EDIT

Efter att ha prövat själv så är svaret ja på båda mina frågor. Det där att man kan spara när man vill är svårt att hålla sig ifrån när det finns där. O andra sidan kan det vara roligt om man inte orkar köra om spelet från början hela tiden.

Kastade ihop en liten film.
 #471456  by synt4x
 
Hehe ja har man väl börjat använda dem i ett spel så blir det lätt så tillslut att man sparar efter nästan varje moment i spelet. Och då försvinner ju mycket av spelkänslan också. Ska ju vara lite utmaning.

Men det är perfekt till alla de där omöjliga ROM-hacksen som finns där ute. Dem har man bara inte tålamod för, även om de är väldesignade.
 #471462  by synt4x
 
Ja det är verkligen smidigt. Äntligen behöver man inte köra igenom hela SMB3 på en kväll.
Så nu finns det ingen anledning att tycka att SMB3 på SNES är den bättre versionen som många gör. :D
 #471487  by Lakanman
 
Man kan ju spara i början av varje bana om man tycker spelet är svårt.
 #474648  by Jedvard
 
Någon som vet hur man spelar (startar) VS spel som tex Excitebike VS? man måste ju komma förbi "insert coin"?
 #474650  by e5frog
 
GIYF:
http://nesdev.parodius.com/bbs/viewtopi ... ea746cd648
VS Super Mario Bros:
Lack of Coin Insert button makes this difficult to start game on real NES.

Fortunately figured out Game Genie code that gets past this.

XXEAPXSX -> Bypass to credit insert screen

Use select on controller 1 for 1 player, select on controller 2 for two player.
Another for people to try.. this time for VS Excitebike

XZVAZYSX -> Bypass to Credit Inserted Screen
 #474682  by Jedvard
 
tack o bock för det :good:
 #474706  by retrogamer
 
Går det att använda save som i spel som Zelda och Deja Vu?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23

Instagram #sndb.se