• DokumentNES - en dokumentärfilm om NES

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #694635  by Gazimaluke
 
Jag kommer att bli klar med grovredigeringen i helgen. Sedan är det kompletterande som gäller. Har hoppat över lite bitar i det visuella som varit dryga att hitta något till. Sen är det intervjuer och andra videoklipp som ska in.

Som jag skrev tidigare så skippar jag till stor del att ta upp retrokulturen i Sverige då vi får en hel dokumentär om bara det. En del i min intervju med Lindell handlade dock om det men det var hack i ljudet precis i slutet av det han sa om det. Så på söndag blir det ett litet Skype-samtal med honom om det för att komplettera.
Sivak som skulle medverka i ljudform och prata om Battlekid har jag inte fått tag på igen men ska maila igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 #695151  by Gazimaluke
 
Nu är det åter igen dags att ta hjälp av er go vänner på sndb :) I DokNES har jag just nu mest originalmusik från spel i bakgrunden, vilket Youtubes rättighetssystem inte verkar gilla. Jag har därför bestämt mig för att använda remixer istället. Jag vill att remixerna ska vara relativt trogna originalet och inte dra iväg eller vara för sega.
Jag vill alltså inte ha med någon samba-version av en låt eller så och man ska lätt och direkt kunna höra vilken låt det är. Nedan följer en lista på spel jag behöver låtar ifrån, MEN utöver listan går det även bra att komma med tips om bra remixer till andra spel. Gärna flera låtar från samma spel också. Ni kan skriva här eller PMa. Behöver ha nedladdningslänk till låten. Kan också rippa från Youtube. Tack på förhand.

Popeye
Gradius
Donkey Kong
Super Mario Bros
Duck Hunt
Något som passar Disk System.
The Legend of Zelda
Punch-Out!!
Metroid
Top Gun
Castlevania
Ghosts'N Goblins
Super Mario Bros 2
Track & Field II
Gyromite
Metal Gear
Mega Man
Tetris
Turtles 1
Bionic Commando
Duck Tales
Probotector
Faxanadu
Lolo
Shadowgate
Mr. Gimmick!
The Lion King
 #695237  by GrezZeR
 
Gazimaluke wrote:Nu är det åter igen dags att ta hjälp av er go vänner på sndb :) I DokNES har jag just nu mest originalmusik från spel i bakgrunden, vilket Youtubes rättighetssystem inte verkar gilla. Jag har därför bestämt mig för att använda remixer istället. Jag vill att remixerna ska vara relativt trogna originalet och inte dra iväg eller vara för sega.
Jag vill alltså inte ha med någon samba-version av en låt eller så och man ska lätt och direkt kunna höra vilken låt det är. Nedan följer en lista på spel jag behöver låtar ifrån, MEN utöver listan går det även bra att komma med tips om bra remixer till andra spel. Gärna flera låtar från samma spel också. Ni kan skriva här eller PMa. Behöver ha nedladdningslänk till låten. Kan också rippa från Youtube. Tack på förhand.
Går det inte att lägga upp videon på en annan tjänst? Alternativt lägga upp videon på en sida så att man tar hem den?
Fast såklart är remixerna trovärdiga och inte skiljer sig för mycket från originalet så att man ändå känner igen spelmusiken från ens barndom så skadar det väl inte för mycket med remixer. :)
 #695523  by Sonefors
 
Vet inte hur det är med låtarna från Spotify men jag hittade dessa från gruppen Pocket Size:

Gradius
Super Mario Bros
The Legend of Zelda
Punch-Out!!
Castlevania
Super Mario Bros 2
Mega Man (6:an finns, men det kryllar av andra MM på spotify)
Tetris
Probotector (Contra finns, vet inte om musiken är annorlunda)

Det var allt jag hann söka på den här gången, du kan kanske fortsätta med resten själv?
 #695979  by Gazimaluke
 
I helgen jobbade jag på att börja fylla i hål som jag lämnat i det visuella. Har avverkat 1/4 av dem. Utöver det väntar jag på mer video av folk som pratar att lägga in mellan. Så det ser jävligt ljust ut.
Jag kommer inte att göra en fysisk version själv så vill någon ta på sig det så går det bra. Men vill helst att mina fina omslag används ;) Vill man ta ansvar för den fysiska kopian kan man PMa mig.

Redigeringen slutar för tillfället på 2 h 35 m men som sagt finns lite grejer till att lägga in så närmare 3 h är rimligt. Prata med Matin Lindell i helgen då segmentet av min förra intervju med honom hade hack i ljudet i delen om retrokulturen. Men när jag sen efter att ha pratat med Martin lyssnade på den delen så hörde jag inga hack :p
 #697177  by Gazimaluke
 
Behöver ett kort videoklipp på NES hyrspel i fodral. Ett som står och ett öppet fodral bredvid som man ser spelet sitta i. En panorering från vänster till höger eller vise versa. Någon som kan fixa? ;)

EDIT: Lite svempklipp över RSM hade jag också behövt om någon har att undvara :)
 #699077  by Gazimaluke
 
Det är extremt lite som fattas till DokNES nu, men jag hade behövt följande.

-Video på reklambladet där bland annat Uninvited och några andra spel visades som sedan inte släpptes i Sverige. Dragning med bilden från vänster till höger över de spelen bara. I ett par olika hastigheter.
-Video på någon hyrbox(ar) från Yapon, gärna en stängd och en öppen så man ser hur kassetten sitter.
-Videos på olika Yapon-reklamblad. Dragningar från upp till ner, höger till vänster och tvärtom. Lite olika helt enkelt.
-Svepande videos från RSM14. Några minuter material.
-Filmat gameplay på en Game & Watch Mario the Juggler(Jag vet Lirod jag skulle gjort det på RSM, men jag var mest förvirrad bland allt folk :p)

Enda kravet är egentligen att det ni filmar med gör det i 1080p. Måste ha det till nästa helg, senast 10 juni, men helst innan som sagt.
 #699759  by Gazimaluke
 
Igår rullade eftertexten för första gången. Den fanns inte med innan.
Men det börjar närma sig klart nu. Det som fattas är väl de saker jag listade ovan, får ta lite sämre grejer där om ingen kan hjälpa mig med det.
Attachments:
image.jpg
image.jpg (536.6 KiB) Viewed 8066 times
 #699818  by Sonefors
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig. Men här är några heta tips.

-Video på någon hyrbox(ar) från Yapon, gärna en stängd och en öppen så man ser hur kassetten sitter.
Rogerxy, kgoster?

-Videos på olika Yapon-reklamblad. Dragningar från upp till ner, höger till vänster och tvärtom. Lite olika helt enkelt.
Hör med Krister22 eller Pinge?

-Svepande videos från RSM14. Några minuter material.
Måste finnas många som har såna. GG eller Revansch?
 #699927  by Pinge
 
Min videokamera fixar inte 1080p, jag ska inte skicka dom papper du behöver så kan du filma själv? Kan skicka hyrfodral oxå men har bara tre stycken ex av SMB.
 #699933  by Gazimaluke
 
Behöver ha det i helgen helst. Har du möjlighet att skanna reklamen eller ta högupplösta stillbilder? Det fungerar lika bra egentligen. Även på hyrboxar. Även på någon äldre Bergsala-reklam och lite på några gamla klubblad när du ändå håller på ^^
 #699946  by Pinge
 
Jo det kan jag nog, scannern är inte den bästa dock.
 #700045  by Pinge
 
Har pissig pocketkamera o mobilkameran e oxå kass (cat b15)
 #700055  by Pinge
 
Ja det är väl det enklaste, du kan skicka ett PM med vad du vill ha med.
 #700675  by Gazimaluke
 
Ett foto på ett Nintendo-klubbenkort hade jag behövt med. Mitt är tyvärr av på mitten så det blir inte så snyggt ^^
 #700942  by Gazimaluke
 
Jag har börjat visa en 99% färdig version av DokNES för ett fåtal personer för att få in lite åsikter. Det finns också utrymmer för mindre ändringar så de som får se den har lite inverkan på småjusteringar.

Men jag citerar "Dokumentären håller hög kvalitet och jag skulle lika gärna kunnat sett den på TV".
 #701091  by segasonic
 
Can't wait!
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21

Instagram #sndb.se