• Grön fläck på tv:n??

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #22690  by J. Lilja
 
:?:
Hejsan hoppsan! Jag har nyligen återupptagit spelandet av mitt gamla Zelda, och har upptäckt ett problem som aldrig uppenbarat sig förut. När man har spelat en stund (cirkus en kvart kanske) kan man se hur en grön fläck i storleksordning av en snusdosa ungefär (storleken varierar) sakta uppenbarar sig på vänster sida av tv-skärmen. Den påminner om märket som blir när man sätter en magnet mot en tv eller monitor, och det läskigaste är att den finns kvar om jag stänger av neset och byter kanal! :shock: Dock försvinner den om jag startar om tv:n. Jag har aldrig varit med om något liknande förut. Jag har testat att byta konsoll och det blir samma sak då. Efter mycket testande har jag upptäckt att det här problemet återfinns när jag spelar min Micro Machines plug-thru-kassett. Men jag får inte det här problemet med några andra spel! Min slutsats är att det måste bero på tv:n. Jag spelar på en 28" LG widescreen.

Är det någon som vet vad det här kan bero på, eller har ni upplevt samma sak själva? Jag är mycket konfunderad och tacksam för svar. Man vill ju inte elda upp bildröret. :?

 #22692  by pcx
 
Din teve är defekt!
Jag har sett liknande blödningar på lite olika teveapparater alltid i hörnen eller kanten på bilden. Fast de jag har sett har varit åt det blåa hållet.

Har du garanti kvar på teven borde du kunna byta in den eller liknande.

 #22701  by BelfegorC4
 
Sånt brukar hända datorskärmar som solen har lyst på ett bra tag. Grön, rosa fläck som en snusdosa typ. :( Ha aldrig en skärm där solen kan lysa rakt på den :(

 #22704  by J. Lilja
 
Aha.. får gå på hemförsäkringen då. Självriskeliminering! :wink:

Men varför bara på Zelda och MM?? :?

 #22709  by Bonomaul
 
Är inte det ett tydligt tecken på att bilfröret börjar ge sig?

 #22713  by Nagai
 
Detta har man varit med om många gånger..
oftast kommer den här "fläcken" upp om man pausat spelet eller är på en plats länge utan att röra sig..
händer på vilken tv som helst.
Därför ska man nog ha gamla tv-apparater då kommer inte detta uppenbara sig mer än vad det gör på nyare..
 #22868  by likeguitars
 
J. Lilja wrote::?:
Hejsan hoppsan! Jag har nyligen återupptagit spelandet av mitt gamla Zelda, och har upptäckt ett problem som aldrig uppenbarat sig förut. När man har spelat en stund (cirkus en kvart kanske) kan man se hur en grön fläck i storleksordning av en snusdosa ungefär (storleken varierar) sakta uppenbarar sig på vänster sida av tv-skärmen. Den påminner om märket som blir när man sätter en magnet mot en tv eller monitor, och det läskigaste är att den finns kvar om jag stänger av neset och byter kanal! :shock: Dock försvinner den om jag startar om tv:n. Jag har aldrig varit med om något liknande förut. Jag har testat att byta konsoll och det blir samma sak då. Efter mycket testande har jag upptäckt att det här problemet återfinns när jag spelar min Micro Machines plug-thru-kassett. Men jag får inte det här problemet med några andra spel! Min slutsats är att det måste bero på tv:n. Jag spelar på en 28" LG widescreen.

Är det någon som vet vad det här kan bero på, eller har ni upplevt samma sak själva? Jag är mycket konfunderad och tacksam för svar. Man vill ju inte elda upp bildröret. :?


Fan alltså! När du säger det så ser jag också den där gröna fläcken GRRRR. Varför skulle du skapa den här tråden? Jag hade levt bättre lyckligt ovetande
 #22876  by J. Lilja
 
iloveyoulikeguitars wrote:Fan alltså! När du säger det så ser jag också den där gröna fläcken GRRRR. Varför skulle du skapa den här tråden? Jag hade levt bättre lyckligt ovetande
Förlåt. :oops: Men det verkar ju inte vara något som kan skada tv:n i alla fall..
 #22884  by Nagai
 
J. Lilja wrote:
iloveyoulikeguitars wrote:Fan alltså! När du säger det så ser jag också den där gröna fläcken GRRRR. Varför skulle du skapa den här tråden? Jag hade levt bättre lyckligt ovetande
Förlåt. :oops: Men det verkar ju inte vara något som kan skada tv:n i alla fall..
jag är inte 100% säker men om man sätter spelet på paus väldigt länge så skadar man kretskorten som sitter i tv:n
som sagt ej 100% säker.
Nånting gör skada men inget jag vet om.. :?

Instagram #sndb.se