• Grön rand mitt i bilden!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #19042  by nes_soldier
 
Har ett moddat ntsc-nes med en nybytt connector. Upptäckte just att jag har en grön rand ungefär mitt i bilden som sträcker sig uppifrån och ner...den verkar mest synas när det är svart bakrund. Vad kan det vara för fel??? Och hur åtgärdar man det enklast???

 #19045  by jalla
 
Var den så förut också?

 #19058  by WERY
 
Ja alltså det buggar när man moddar en enhet och spelar på den. En orsak till att ha separata enheter med region på.

 #19064  by nes_soldier
 
jag moddade den direkt när jag fick den. märkte inte av randen förra gången jag spelade men den lär väl vart där då med.

aldrig varit med om buggar i samband med moddning förut. och om det nu kan vara så varför har man inte fått en varningsflagg tidigare?

kan det inte vara nåt connectorfel eller nåt?

 #19071  by jalla
 
Jag tror inte det är modden som har nått med saken och göra. Jag har inte moddat en US maskin, men har gjort det med massor av PAL maskiner och har aldrig upplevd det här problemet. Vad jag vet är det inga connection mellan lock-out chippen og PPU (grafik) chippen. Tror inte det har nått med connectorn att göra heller.

Kör du RF eller AV när du koplar den till TVen? Prova båda. Prova en annan TV också om du har möjligheten.

 #19184  by nes_soldier
 
så om det inte är vare sig MODDEN eller CONNECTORN som strular vad kan det då vara???

kör AV...kan ju prova med RF också men har VÄLDIGT svårt å tro att det skulle göra susen.

 #19243  by jalla
 
Nu skall jag inte säga med 100% säkerhet att det INTE är connectorn eller modden som skapar problem för dig, men jag har liten tro på det. Om du testar RF och samma problemet är där så kan det vara nått fel med PPU. Fick du testat den på en annan TV förren? Möjligt din TV inte klarar NTSC signals så bra, tvivlar dock, men bara en ide.

 #19544  by nes_soldier
 
har en nyköpt lcd-tv som givetvis klarar ntsc (via av). inte provat på nån annan tv och inte via RF men kan göra det iaf...

det skall även sägas att jag hade lite problem med att få bort det 4:e benet (fick till slut "såga" bort det med en liten kniv) så jag kan ju ha kommit emot nånting annat?

 #19601  by Tawny
 
det finns ju också en möjlighet att ditt nes är en smygbög. på väg ut ur garderoben så att säga, därför målar den upp en grön rand, sen när den tagit mod till sig kommer den förmodligen måla upp en regnbåge...

 #19613  by J. Lilja
 
Tawny wrote:det finns ju också en möjlighet att ditt nes är en smygbög. på väg ut ur garderoben så att säga, därför målar den upp en grön rand, sen när den tagit mod till sig kommer den förmodligen måla upp en regnbåge...
:lol: :lol: :lol:

 #19644  by Bonomaul
 
Det där väcker ju givetvis frågan huruvida ett NES är en han eller hon.
Eller ska man öht könsbestämma NES, eller är det nog med genusbetingade this and that's i samhället?

I en kroppslig jämförelse så penetrerar man ju enheten med en stor bred kassett i fram, och det kan ju möjligen antyda att NES är kvinna, fast i bak så pluggar man ju in lite mindre runda små saker och det kan ju tyda på både man och kvinna.
När man sätter på den så skickar den ifrån sig små snabba signaler till en mottagare (tv) som omvandlar dem till fina bilder, och det kan ju antyda att det är en hane om man drar fysiska paralleller till människan.

Suck.. fritid är inget bra för mig. :)

 #19645  by Widar
 
Bonomaul wrote:Det där väcker ju givetvis frågan huruvida ett NES är en han eller hon.
Eller ska man öht könsbestämma NES, eller är det nog med genusbetingade this and that's i samhället?

I en kroppslig jämförelse så penetrerar man ju enheten med en stor bred kassett i fram, och det kan ju möjligen antyda att NES är kvinna, fast i bak så pluggar man ju in lite mindre runda små saker och det kan ju tyda på både man och kvinna.
När man sätter på den så skickar den ifrån sig små snabba signaler till en mottagare (tv) som omvandlar dem till fina bilder, och det kan ju antyda att det är en hane om man drar fysiska paralleller till människan.

Suck.. fritid är inget bra för mig. :)
Ett NES krånglar i stort sett aldrig. Gör det det så räcker det med en rengöring.

Det är tillräckligt med bevis för att ett NES är en han för mig.

 #19652  by Bonomaul
 
Haha..
Men åas så kräver den ofta att sakerna man stoppar in är rena, vilket tyder på hona.
Dessutom så kan man vikka lite nätt på kassetterna samt stoppa in dem försiktigt och fint lite mer till vänster eller höger när det är kontaktproblem, och detta tyder väl också på hona.

Den har ju dock en resetknapp, och det ger väldigt starka antydningar om att det är en man eftersom sådant i regel inte existerar på honor. :)

Jag vill dock inte att mina NES ska vara honor eller hanar, jag föredrar att se dem som unisex om jag ens måste könsbestämma dem.

 #19655  by WERY
 
hahahahahahahaha :lol: :lol: :lol: :lol:

Bonomaul nu är du verkligen skitrolig. Dessa liknelser ojojoj vad kul det låter

 #19726  by nes_soldier
 
jag skulle uppskatta om dom som inte har något vettigt att komma med kan HÅLLA KÄFTEN istället då detta är något jag verkligen vill lösa. tack.

 #19728  by J. Lilja
 
nes_soldier wrote:jag skulle uppskatta om dom som inte har något vettigt att komma med kan HÅLLA KÄFTEN istället då detta är något jag verkligen vill lösa. tack.
Vänligen kyss mig i röven. Så där lär du knappast få någon hjälp i alla fall, så jag rekommenderar dig att vända dig någon annanstans.

 #19731  by nes_soldier
 
jag tror ändå många kan förstå min frustration och min irritation när man ser en massa nya poster (wow nån kanske kommit med lösningen!) och sedan upptäcker att det bara är en massa homofobiskt trams som skrivits.

 #19734  by J. Lilja
 
nes_soldier wrote:jag tror ändå många kan förstå min frustration och min irritation när man ser en massa nya poster (wow nån kanske kommit med lösningen!) och sedan upptäcker att det bara är en massa homofobiskt trams som skrivits.
Absolut, men jag tycker vi försöker hålla en någorlunda lättsam och trevlig ton mot varandra, allt blir så mycket roligare då. Och för bokföringens skull kan jag ju rapportera att jag inte är någon homofob. Inte heller är jag bevandrad inom sex med samma kön, men vem vet? Snopp kan ju vara gott kanske, och jag vet att jag tycker om att ta på mig själv.

Ang. ditt problem. Syns den gröna randen på alla spel du spelar, eller är det bara på spel av en viss region?

 #19742  by Bonomaul
 
nes_soldier wrote:jag skulle uppskatta om dom som inte har något vettigt att komma med kan HÅLLA KÄFTEN istället då detta är något jag verkligen vill lösa. tack.
Tsss..
Precis som J.Lilja säger. Även om jag skulle veta så skulle jag defenitivt inte berätta det för dig nu.

Sen bör du nog slå upp ordet homofobi också, för inte verkar du vara särskilt välorienterad om dess betydelse.

 #19752  by WERY
 
J. Lilja wrote:Snopp kan ju vara gott kanske, och jag vet att jag tycker om att ta på mig själv.
8) :lol:

Ja men jag förstår mig nog på frustrationen där. Kolla så att connectorn är 100% hel då minsta detalj avgör helhetens funktion. Kolla på lockout chippet och se om det finns synliga skador från kniven. Kolla om scarten glappar. Ibland när man startar spel på en platt tv kan bilden bli grön men om man prövar igen ska den inte bli det. Om inget är fel överhuvutaget på vad man kan se så är det kanske bäst o skaffa nytt

 #19773  by nes_nerd_no_1
 
Hmmm.. jag har en teori som kan ha med det att göra.
Hade själv så på ett av mina tidigare NES som jag sedan sålde.
Är inte allt för enkelt att fixa till tyvärr...

Men glöm att jag lägger fram den teorin till dig din otrevlige fan! :evil:

 #19777  by Widar
 
nes_soldier wrote:jag skulle uppskatta om dom som inte har något vettigt att komma med kan HÅLLA KÄFTEN istället då detta är något jag verkligen vill lösa. tack.
Köp ett nytt NES då ffs.

 #19813  by nes_soldier
 
nes_nerd_no_1 wrote:Hmmm.. jag har en teori som kan ha med det att göra.
Hade själv så på ett av mina tidigare NES som jag sedan sålde.
Är inte allt för enkelt att fixa till tyvärr...

Men glöm att jag lägger fram den teorin till dig din otrevlige fan! :evil:
OKEJ! jag ber om ursäkt till Tawny å övriga som jag "skällde ut". jag blev väldigt besviken men tog i lite väl.

är det nån speciell del man bara kan byta ut eller så? har ju flera pal-nes som jag i sånna fall kan plocka delar ifrån...

 #19820  by WERY
 
Så du har flera? Då föreslår jag att du tar ur connectorn som var ny och allt och sätter den i ett av dina andra nes. Om chassit är fint till det dåliga och du har ett som är gulblekt byt då ut det. Ta ditt fulaste och sämsta chassi, sätt i det dåliga neset där i med den sämsta connectorn, sätt ihop och ta fram din sämsta och fulaste kontroll, AC adapter o rf-kabel och kanske även ditt sämsta och sletnaste spel och gå till närmaste spelbutik och sälj skiten. Då har du sen pengar eller inbyte till nåt spel eller så som du vill ha ur den butiken

Detta är nåt du garanterat lyckas med. Har man flera i reserv är det ju meningen att man ska göra sig av med det som inte funkar trots att man försökt

 #19823  by nes_soldier
 
grejen är ju att det med grön rand är amerikanskt (60hz) :( annars hade jag inte haft nåt problem överhuvudtaget ;)

jag vill inte behöva löda å sånt...för det kan jag ingenting om.

nån som håller med mig om att det kan va svårt att överhuvudtaget skruva upp nes:et? skruvarna blir lätt urgängade o.s.v. nåt tips där???

 #19825  by Widar
 
nes_soldier wrote:grejen är ju att det med grön rand är amerikanskt (60hz) :( annars hade jag inte haft nåt problem överhuvudtaget ;)

jag vill inte behöva löda å sånt...för det kan jag ingenting om.

nån som håller med mig om att det kan va svårt att överhuvudtaget skruva upp nes:et? skruvarna blir lätt urgängade o.s.v. nåt tips där???
Det är samma connector oavsett. Prova att byt den först.

 #19826  by nes_soldier
 
Widar wrote:
nes_soldier wrote:grejen är ju att det med grön rand är amerikanskt (60hz) :( annars hade jag inte haft nåt problem överhuvudtaget ;)

jag vill inte behöva löda å sånt...för det kan jag ingenting om.

nån som håller med mig om att det kan va svårt att överhuvudtaget skruva upp nes:et? skruvarna blir lätt urgängade o.s.v. nåt tips där???
Det är samma connector oavsett. Prova att byt den först.
men enligt någon här inne (minns inte vem tyvärr) så rörde det sig ju inte om vare sig connectorfel eller lockoutchipfel?

 #19827  by J. Lilja
 
nes_soldier wrote:
Widar wrote:
nes_soldier wrote:grejen är ju att det med grön rand är amerikanskt (60hz) :( annars hade jag inte haft nåt problem överhuvudtaget ;)

jag vill inte behöva löda å sånt...för det kan jag ingenting om.

nån som håller med mig om att det kan va svårt att överhuvudtaget skruva upp nes:et? skruvarna blir lätt urgängade o.s.v. nåt tips där???
Det är samma connector oavsett. Prova att byt den först.
men enligt någon här inne (minns inte vem tyvärr) så rörde det sig ju inte om vare sig connectorfel eller lockoutchipfel?
Du skrev att du hade klantat dig när du skulle modda, det kan ju ha med det att göra. Personligen brukar jag alltid bara dra loss benet från chippet. Det har alltid funkat för mig hittills. Men det låter ju som att det ska vara ett signalfel. Och du har fortfarande inte svarat på min fråga ang. huruvida problemet kvarstår oberoende av vilket spel du spelar och från vilken region det kommer. Har du testat att byta ut kablarna?

 #19829  by nes_nerd_no_1
 
Okej, du kör inte på RF-Swith sa du?
Min syster hade precis samma problem som du, och hon körde med RGB-kabel.
Vet ej om det hade med tv´n att göra eller om det berodde på att hennes dvd eller X-box tog över.
Men efter att hon bytte till RF så försvann den gröna randen iaf.
Testa det!

Hehe,, "svårt" va? ;)

 #19830  by nes_soldier
 
klantade mig vet jag inte. jag kom ju emot lite andra saker men det var ju knappast nåt gick av eller så...

första gången jag moddade var det jättelätt att få bort benet med dom två andra gångerna jag gjort det så har det varit svårare. kan maskinerna vara uppbygda på lite olika sätt???

sorry! jag lyckas aldrig vara hemma när jag besöker nesdb! skall kolla i eftermiddag så jag eventuellt kan utesluta om det har med regionerna att göra...

Instagram #sndb.se