• Rengöring av connector

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#18794  by Ufouria

Någon som har tips på hur man rengör en connector?
Vad är bäst, köpa ny connector eller rengöra orginalet?

#18796  by Kokodril

Jag köpte en ny och den funkar helt perfekt. Alla spel startar direkt.
Precis i början var det väldigt trögt att få i och ur spelen, men det blev bättre när jag hade använt den ett tag.

#18799  by nes_nerd_no_1

Jag tycker helt klart att det är bäst att rengöra den gamla då kvaliten på nya connectorer kan vara ganska saggig.

Öppna neset, ta ut connectorn, koka connectorn c:a 5 minuter, använd en pincett & böj tillbaka piggarna helt enkelt.

#18803  by Ufouria

nes_nerd_no_1 wrote:Jag tycker helt klart att det är bäst att rengöra den gamla då kvaliten på nya connectorer kan vara ganska saggig.

Öppna neset, ta ut connectorn, koka connectorn c:a 5 minuter, använd en pincett & böj tillbaka piggarna helt enkelt.
Det låt ju inte så svårt. Det bör jag nog greja. Måste bara köpa mig en stjärnskruvmejsel först. Antar att en sådan behövs för att skruva bort skalet på nesen.

#18805  by nes_nerd_no_1

Det & c:a 15 minuter av ditt liv är det enda som behövs! :)

#20031  by Ufouria

Kokodril wrote:Jag köpte en ny och den funkar helt perfekt. Alla spel startar direkt.
Precis i början var det väldigt trögt att få i och ur spelen, men det blev bättre när jag hade använt den ett tag.
Sliter man inte ut spelen när man tar in/ut spelen i en konsoll med ny connector?
Det vore surt att skada dem :cry:

Se detta. Connectorn är rengjord i ultra ljudsskölj.

http://www.tradera.com/auction/aid_40015383

Vad tusan är ultra ljudsskölj ?? :-s

#20032  by Widar

Sanna wrote:
Kokodril wrote:Jag köpte en ny och den funkar helt perfekt. Alla spel startar direkt.
Sliter man inte ut spelen när man tar in/ut spelen i en konsoll med ny connector?
Det vore surt att skada dem :cry:

Se detta. Connectorn är rengjord i ultra ljudsskölj.

http://www.tradera.com/auction/aid_40015383

Vad tusan är ultra ljudsskölj ?? :-s
Ultraljudsbad är rätt benämning på det och det är precis vad det låter. Man badar connector i vätska och så körs det ultraljud i det som slår bort den minsta lilla skit. :)
Dock lär det vara överkurs...

#20035  by nes_nerd_no_1

... och svaret är ja! Man kan på sikt slita ut sina spel med sin nya connector...

#20086  by jalla

nes_nerd_no_1 wrote:... och svaret är ja! Man kan på sikt slita ut sina spel med sin nya connector...
Har du hört nån som har klarat det? ;) Det vill isåfall ta sjukt lång tid. Men ja, det stämmer att dom flesta nya connectors är "hårda", men det blir ju lättare och lättare för varje gång du sätter inn och ut spelet.

#20095  by J. Lilja

jalla wrote:
nes_nerd_no_1 wrote:... och svaret är ja! Man kan på sikt slita ut sina spel med sin nya connector...
Har du hört nån som har klarat det? ;) Det vill isåfall ta sjukt lång tid. Men ja, det stämmer att dom flesta nya connectors är "hårda", men det blir ju lättare och lättare för varje gång du sätter inn och ut spelet.
Jag har renoverat mina ett flertal ggr, och det funkar ju bra, men de blir inte som nya igen. :( Investerade nu senast i en guldplätterad, och den funkar ap-bra än så länge. Och det går inte speciellt tungt att stoppa in kassetterna heller så den nöter inte mer än orginalconnectorn. Dessutom blir det så bra kontakt att man inte behöver trycka ner spelet ens, och det hjälper ju connectorns livslängd avsevärt!

Har dock hört folk som påstår att de gulplätterade inte ska vara bra, eftersom plätteringen tydligen ska släppa efter ett tag, men det är då inget jag märkt av än så länge. Om det skulle hända mig senare så kommer jag givetvis att rapportera och höja ett varningens finger här! :) Men än så länge var det helt klart det bästa köp jag gjort på länge..

#25070  by Link

Hur gör man när man ska böja tillbaka piggarna på connectorn?

#25072  by Bonomaul

Man anväder ett smalare föremål och böjer lite lätt. En synål går bra.

#25074  by Link

Tackar! Körde med en tandläkarskrapa och det fungerade perfekt! :D

Re:

#388685  by MrDomarn

Nu har det gått 4 år, någon som slitit ut sina spel med en ny connector?

Sen undrar jag också var man bäst köper nya connectors. Samtliga jag köpt från Tradera (Jetpad, fragtronics) har varit skit och faktiskt inte fungerat alls.

När jag kokar connector o böjer piggarna så är det lätt att man böjer för mycket så att spelen bara startar i "upp-läget". Dvs, man stoppar in spelen i enheten men trycker INTE ner kassetten vertikalt. Jag har läst i andra trådar att flera har fått det problemet. Går det fixa på nåt sätt? Personligen har jag inget mot att låta spelen stanna "uppe", men om man ska sälja enheten så kanske folk tycker det låter konstigt.
 #388686  by Ufouria

Ja det skulle iaf jag ha tyckt.

Varför öht böja tillbaks piggarna. Brukar räcka med att rengöra connectorn så fungerar spelen trots att det inte är något vidare motstånd när man stoppar i kassetterna.
 #389318  by Stormdude

Jag köpte en ny connector på tradera för någon vecka sedan. från säljaren www.Braoha.com
Den har fungerat klockrent än så länge iallafall!

http://www.tradera.com/Connector-till-N ... _131042550
 #389464  by nes_nerd_no_1

MrDomarn wrote: Nu har det gått 4 år, någon som slitit ut sina spel med en ny connector?
Minns att det var någon här på forumet som hade fått problem med att få igång sitt spel, efter att ha spelat med ny connector.
Kan det ha varit Dalapower? :-k

Instagram #sndb.se