• NTSC-enhet: Vilken ska jag välja?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#358845  by Miller

Tänkte köpa en NES och vill ha en amerikansk. Vilken bör jag köpa och varför?

Väljer mellan första modellen och Top-loader (eller finns det fler?). Undrar hur det går med strömadapters samt med AV/RF-switches och allt vad det heter.

Det jag vill veta är väl vilken konsol som det är enklast att plugga in i en svensk TV och ändå är tillräckligt dräglig att använda som fungerande NES.

Finns det en sån här tråd redan kan ni väl hänvisa mig dit och ta bort denna sen.
 #358847  by Ufouria

Top-loader :nogood:
måste moddas och joxas med om man vill att den ska fungera på 99% av alla TV apparater, den har bara RF-kabel! Dessutom är den ful som stryk.

En vanlig amerikansk NES är det enda rätta! :yes:
 #358850  by Chefren

Jag hade ett jääävla strul att fixa så min top loader fungerade på svensk TV och det kostade en hel del också. Var det värt det? Nja, förvisso är det jävligt coolt att ha en men med facit i hand hade jag hellre köpt den vanlig.
 #358882  by Miller

Tack för att nån flyttade tråden, vilsen med alla kategorier.

Blir en vanlig grå låda då, grymt bra! Tack för alla kanonsvar \:D/

Är det något mer jag ska tänka på innan jag skaffar en konsol?
 #358930  by WERY

En sak till att tänka på är att USA nes använder samma tillbehör som SCN regionen så skaffa inga tyska grejer utan håll dig till svenska och amerikanska tillbehör för att vara på säkra sidan. Bara o koppla in den svenska strömsladden oxå så du behöver ingen 230>120VAC converter för att få ström
 #358946  by Cpt Tuttle

Är det mycket mindre problem med svårstartade spel i toploadern eller är det samma problem så här efter snart 20 år?
 #358958  by Chefren

Det är absolut inga problem att starta, men å andra sidan är det inte det med en nyservad gammal enhet heller..
 #358963  by BelfegorC4

Vad top-loadern har till sin fördel är connectorn. Regionsfri är skitsamma då det alltid blir problem med hastigheten när man använder pal spel i en ntsc maskin och tvärtom.
Köp en "klassisk" modell så kommer den garanterat att funka via RCA eller RF kablar.
Med top-loadern måste du modda den för att slippa använda RF, chansen att du får igång en NTSC enhet med RF i en svensk enhet är nog en på 1000 eller mer.
 #359563  by Miller

Belfegor: Kan man köpa svenska RCA-kablar? Skulle man kunna få en länk på typ vad jag ska ha? Lutar mot att köpa en enhet som bara kommer med RF-kablage nämligen...

Also, jag behöver alltså ingen step-down converter till mitt amerikanska NES -- bara en svensk strömsladd? Lika bra o dubbelkolla så maskinen inte grillas :)
 #359670  by WERY

Har den 3 så kan man använda splittern för att få ut ljudet i båda högtalarna. Det är bättre än att köra med dual-mono i TVn

Själv kör jag kablarna separat så bilden går genom en ensam 3 meter lång DVD kabel på 75ohm med ljudet går genom en splitter kopplad till en stereoljud-kabel
 #359862  by Miller

Kan någon snabbt ge mig en länk från Kjell & Company vilken RCA-kabel jag ska köpa? Ska nämligen in dit om en timma.

http://www.kjell.com/

Edit: Gärna 1,5 - 2,5 meter lång borde väl räcka.

Edit 2: Åker nu, men om någon vill lägga en länk vore det sjyst. På Kjell eller Clas Ohlson gärna.
 #391991  by nes_nerd_no_1

Jag gav 250:- med frakten inräknad (SCHENKER).
Köpte av en kille här på forumet, och det tyckte iaf jag var ett rimligt pris! :yes:
 #392030  by Ufouria

Riktigt billigt!

4-500 skulle jag tippa på är normalt. Tror knappt det går att få billigare om man köper på eBay och måste betala frakt och tull.
 #392086  by R.J

Tror jag gav 500:- fraktat för mitt men då fick jag 1 riktigt risig handkontroll, nån billig ström adapter från claes olssons eller nått och en billig halvkass rca kabel.
Dock så va själva Enheten i fint skick med ny connector å det va huvudsaken så i slutändan va jag nöjd.
 #392197  by WERY

Mr.Unknown wrote:Lånar tråd. Vad får man ge för en amerikansk nes?
Jupp, priserna varierar lite beroende på vad man får med och vem som säljer. Själv säljer jag en lös nyservad enhet för 400;- inkl frakt
 #393091  by Lakanman

Polaren håller på med bilstereo och han köpte en rca splitter som låg på två pack så jag tiggde till mig den andra. Perfekt för att få ljud i båda högtalarna.

Image
 #393099  by Pinge

fast e tv:n hyffsat modern så räcker det med att mata mono på L så får man ljud i bägge högtalare tror jag

Instagram #sndb.se