• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#429431  by Omega Supreme

Sanna wrote:Man kollar i Sols bok för att se om den utgåvan såldes i Skandinavien.
Jag hade inte helt litat på den efter som du bland annat nämnde att det står att Pro Wrestling såldes med transparent SoQ? Bildbevis på det tack! :)
 #429438  by Omega Supreme

ahnelovs wrote:var hittar jag den informationen?
Ingenstans.
SoQ = streckkod = lång regionskod på manualen. Några undantag finns.

Clu Clu land, Devil World , Balloon Fight, Mario Bros, Hogans Alley m.m. släptes aldrig heller med transparent SoQ i Sverige.
 #429441  by Ufouria

Om jag säger att det finns två varianter på Pro Wrestling manualen då -- en som det står SCN på och den andra som det står NES-PW-SCN på -- är det möjligt då att Pro Wrestling såldes med transparent SoQ? :)
 #429462  by Ufouria

De två finns inte med guldigt SoQ i boken.

Soccer - två varianter, den ena utan SoQ och den andra med ovalt SoQ.

Edit:

Tennis - två varianter, den ena utan SoQ och den andra med runt vitt SoQ.
 #429485  by Pinge

jag har ett Pro Wrestling med transparent SoQ som var med i ett spelpaket en gång, kassetten har ovalt SoQ och manualen full regions kod... men det känns ju som ett ihopplock med tanke på att cart o box skiljer sig.. hade för mig att den hade prislapp, men det var det andra exemplaret som hade det :/

minns inte om det var en svensson eller ej som sålde...
 #429567  by Pinge

inte den blekaste, men jag brukar inte köpa paket där det är med tyska spel
 #429828  by Erik S

Det här med ouppvikta kartonger har jag inte fattat riktigt :koopa: Levererades de så från Bergsala ut till återförsäljarna, så att de fick vika upp de själva? Tycker att det låter lite orimligt dock :-k
 #429965  by Nils

Men vilka vek upp själva kartongerna då? Man ser ju "Bergsalalådor" med oanvända spel ibland, kompletta. Det var väl antingen en fabrik eller japanerna som vek upp kartongerna.
 #429976  by AndiOne

När Nintendo skeppa kartonger med spel så skicka de även med ouppvikta kartonger
ifall några av spelen skulle fått sig en smäll under frakten.

Är väl ganska sannolikt att Bergsala körde samma grej när de skicka ut
kartongvis med spel till vissa återförsäljare!!
 #429977  by Ufouria

Airrider wrote:Men vilka vek upp själva kartongerna då?
Ja hur gick det till egentligen? Var det de som packade spelen som vek upp kartongerna eller var kartongerna uppvikta redan när de gjordes, alltså de gjordes uppvikta.
 #430000  by Omega Supreme

Det stämmer att det låg ett antal ouppvikta kartonger med i varje låda till Bergsala för att dom skulle kunna byta ut kartonger som eventuellt skadats vid frakten. Detta fick vi bekräftat av Owe på Bergsalaträffen.

Resten är min egen slutsats:
De ouppvikta kartongerna som blev över skickades till hyrfilmsaffärer runt om i landet för att ägarna skulle kunna byta ut slitna hyr ex som inte hyrdes ut i yapons plastboxar. Det har dykt upp alldeles för många ouppvikta kartonger från nedlagda hyrfilmsaffärer för att det skall vara en slump. Senaste exemplet var ju nyligen han på Tradera som sålde alla ovikta hyromslag från en nedlagd videoaffär. Han sålde ju även ouppvikta SNES kartonger som kom från samma lager.
 #430003  by Omega Supreme

Airrider wrote:Men vilka vek upp själva kartongerna då? Man ser ju "Bergsalalådor" med oanvända spel ibland, kompletta. Det var väl antingen en fabrik eller japanerna som vek upp kartongerna.
Japanerna vek upp kartongerna och packade spelen vid produktionen.
 #430004  by Gixen

Sanna wrote:
Airrider wrote:Men vilka vek upp själva kartongerna då?
Ja hur gick det till egentligen? Var det de som packade spelen som vek upp kartongerna eller var kartongerna uppvikta redan när de gjordes, alltså de gjordes uppvikta.
Nej, kartonger görs nedvikta. Precis som skyddsboxar :yes:
 #430125  by mikoto

PeT wrote:Har en annan fråga nu.. fick igång mitt US nes med hjälp av en Sega md strömadapter.. problemet är bara att bilden är förskjuten så man ser inte en liten bit av övre skärmen samt en bit av vänster sida är förskjuten åt höger... kan de vara för att min tjock tv inte klara 60 Hz eller är de nåt annat?
Problemet är inte som det är skrivet tidigare att din TV inte klarar 60 Hz, för om den inte gjorde det så skulle bilden "rulla", man kan inte få en stabil bild på en Hz som TVn inte kan synca mot.

Hur stor del av bilden går inte se? Någon cm eller en stor del, typ 10% eller mer? För i princip alla TV apparater har en funktion som kallas overscan på, den gör att bilden är alltid något inzoomad. Pga att timing i NTSC signaler är lite annorlunda mot PAL och det är analoga grejer vi pratar om så matchar inte inställningarna och bildpositionen brukar bli lite fel. Om det är irriterande eller ospelbart brukar tyvärr variera, men oftast det första.

Det är vanligtvis väldigt svårt att göra något åt detta.

För övrigt är "PAL och NTSC" samma upplösning ;-)

576 linjer är fler än 480 linjer(nu pratar vi fina bildrör och de ger f*n i horisontell upplösning utan ritar bara linjer :-) ). Men man räknar normalt sett upplösning på TVn i KHz och för att få fram rätt siffror där måste man räkna med Hzen. Sedan är vi tekniska med så upplösningen är faktiskt 525 för NTSC och 625 för PAL förutsatt att det är 50 och 60 Hz som gäller. Ty egentligen är PAL och NTSC bara sätt att komprimera färger, hertzen påverkar inte färgerna på något vis. Sedan blir det lurigt igen för en vanlig bildrörs TV kan inte rita upp 525 eller 625 linjer i ett svep utan ritar hälften varje svep, den byter konstant mellan att rita udda och jämna linjer, detta kallas interlacing. Så för att räkna ut upplösningen måste vi halvera resultatet.

PAL: 625/2 * 50 = 15625

NTSC: 525/2 * 60 = 15750

Som synes är upplösningen extremt lik, faktum är att NTSC är egentligen en högre upplösning. Sug den på ni! Fast PAL får givetvis en mer detaljerad bild och NTSC snabbare uppdatering, så det är skillnad iaf. Sedan är detta teori som appliceras på analoga grejer så antalet linjer kan nog variera lite grann iaf.

De där extra linjerna med kan man inte se förresten. 45 linjer i NTSC tex är normalt sett osynliga. De är till för att bildrörskanonen ska ha någonstans att börja och sluta rita bilden utan att det syns. Bland annat, ungf. Ta det inte som en vetenskaplig förklaring :-)
 #430177  by FerretX

De är kanske bara 2 cm på vänster sida och kanske 1-2 cm förskjuten upp så bilden slutar precis ovanför tid mätaren i t ex super mario bros.

För mig är de mest irriterande .. vill ju ha hela bilden :)
 #430200  by instinqt

Omega Supreme wrote:Han sålde ju även ouppvikta SNES kartonger som kom från samma lager.
NJA, majoriteten av kartongerna till SNES har iaf varit uppvikta vad jag kunnat se på bilder.

Vet inte om jag sett någon som sett ouppvikt ut om jag ska vara ärlig. Säljs "äkta" ouppvikta Sony-kartonger via eBay...det är lika stor skillnad på dem som mellan de ouppvikta SS-kartongerna (svårt att motsätta sig att dessa är ouppvikta) och de som sålts här på senare tid.

Många av NES-kartongerna som sålts (speciellt i senare rundor) har haft tydliga spår av att ha varit uppvikta, iaf vad jag kunnat se.
 #430523  by tjibynn

nån som vet hur det är med epilepsi-lappar..
bara vi i skandinaven som fick dessa eller har motsvarande spel i andra regioner likvärdiga lappar ?
 #430559  by Ufouria

osiris: nej jag tro inte det eftersom det enbart kom med SoQ.

tjibynn: jag har aldrig sett epilepsi-lappar i tyska spel. Å andra sidan så ser man de ju väldigt sällan i svensksålda spel heller. Första spelet jag sett med epilepsiblad i Sverige är SK2 (1993-03-18).
 #430568  by tjibynn

de e sant.. men de finns ju ;)

tänkte bara om nån stött på nån liknande lapp i nåt av de senare spelen från ytomlandet :)
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 111

Instagram #sndb.se