Yei, denhär gamla sköna diskussionen!
Först och främst, är det viktigt att avgöra om det är B-sala eller inte? Blir det en mindre svensk utgåva om det är någon annan än Bergsala som skött importen?
Det som är konstigt:
Å ena sidan ska det åberopas skillnader i manualer som "bevis" för att det inte är Bergsala-importer. Å andra sidan sitter vi med Bergsalas lista för SNES-släpp som innehåller Asterix + Asterix & Obelix + Smurfarna...med manualer som liknar de till motsvarande NES-släpp. Det är oviktigt, men att manualerna avviker från övriga A4-manualer till NES är viktigt. Är det senare helt sant då kan man fråga sig? Hur ser svenska manualen till Top Gun 2 ESP ut? A4? Eller är det ungefär som manualen till Smurfarna/Asterix? Den svartvita manualen till en...FRA/SCN-utgåva av Aladdin ser ut hur? Jag tycker mig se likheter ivf. Letar man hittar man nog mönster om man bara vill.
Lägg till det faktum att det inte finns något som helst mönster när det gäller extramanualer till SNES (som Bergsala hanterat) så börjar åtminstone jag undra. Ska vi verkligen utgå från "mönster" och tolka dem så långtgående som vi gör här? Jag skulle inte göra det.
Men, vi lägger de detaljerna åt sidan och förutsätter Bergsala inte tagit in Smurfarna och Asterix. Återvänder till sida ett här i tråden hittar vi... en A4-manual till Smurfarna som är Bergsala-märkt samt faxad från Bergsalas faxnummer. Bergsala tar sig alltså tiden att skapa en manual till ett spel som de inte importerat samt faxar ut den till kunder. Underligt to say the least...
Super Edit:
• Ang. regionskoder så finns det fler "avvikelser" från ESP-mönstret. Ex. NOE-tetris med "nintendoklubbenmärkt" A4-manual (helt i enlighet med VÄLDIGT många manualer till SNES), FRA/SCN-Aladdin osv. Väger man återigen in SNES/GB i ekvationen finns det absolut inget mönster i regionskoderna vad jag kan se. Vi befinner oss ändå i fönstret 1993-sent 1996. SNES och GB är i allra högsta grad något som Bergsala pysslar med under den tidsperiod vi tittar på.
• Bergsalas listor - ska vi gå på dem har varken Soul Blazer eller Bart Simpson (SNES) sålts här. Breath of Fire har däremot sålts här. Hade jag varit helt insatt i GB-sidan hade jag säkert kunnat lyfta fram ännu fler saker.
I slutändan sitter vi här med en A4-manual till Smurfarna som bär Bergsalas namn som dessutom faxats från Bergsalas fax-nummer. Steg ett i att utesluta Bergsala bör börja där.
Men om vi ändå ska lyfta fram mönster, titta på Bergsalas releaselistor och liknande så är det inte den enda manualen som ser ut såhär. Typen dyker upp till både GB-spel och SNES-spel. Börjar man då leka med tanken att Bergsala inte skött importen växer frågan direkt: vem har då tagit in 30-50% av alla titlar till SNES och en stor mängd GB-titlar? Och varför har Bergsala tagit upp samtliga (nästan) titlar i sina releaselistor? Att någon titel blir fel, fine. Men ~60-80 felaktiga SNES-titlar? Väldigt osannolikt i min värld. Man bör med gott samvete kunna vända på det hela och säga att det är osannolikt att någon annan tagit in titlarna och att mönstret faktiskt finns där om man tar ett större grepp om vad Bergsala pysslade med under denna period (GB, NES, SNES-import). Fokuserar man för mycket på BARA NES tror jag att man missar mycket...speciellt om man förlitar sig på att utesluta mönster som främsta argument.
*puh* hoppas någon orkar läsa detta