• Topp 5 svåraste NES spelen

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#214094  by Harvester

Mina top 5 svåraste

Ghost & Goblins - "Totalt omöjligt att ta sig igenom"
men de kan ju ha att göra med att ja aldrig ägt det..
man hyrde ju spelet 1 kväll, och då hann man aldrig klara det..

Addams Family - Själva spelet är ganska lätt, MEN!! Ja har aldrig klarat det pga.
att ja aldrig funnit tillräckligt med pengar... ](*,)

Dark Wing Duck - Ja detta har ja spelat nu på senare dagar,
De kan ju va att man är ringrostig, men av nån anledning går det otroligt trögt framåt..

RC-Pro Am - Som någon nämnt tidigare, Det är ju lätt fram till bilarna får cp-ryck och
bränner ifrån allt och alla och varvar en med flera varv..

Cobra Triangel - De är lätt i början men senare i spelet är det gött krångligt..
Ledarna dock är väldigt lätta har ja för mig....

Nåväl, Sen finns det ju massa fler spel..
Castlevania 3, Section Z, Rush n Attack, Rygar (sista ledarn) m.fl.
Megaman 1 (i slutet) Turtles 1 (i slutet)
 #214130  by Ufouria

Cobra Triangle och Pro-Am är definitivt svåra spel, likaså RAREs andra spel så som Battletoads, Snake Rattle N Roll hör enligt mig till de allra svåraste spelen.

Tycker man kan dela in spelen i svårighetsgrad med avseende på hur många timmar det tog att klara dem för första gången.
1) Under 1 timme - Där hamnar bl a Chip N Dale, ev Kirby (fast det är rätt många banor?)
2) 1-<3 timmar - Här hamnar i princip alla spel
3) 3-<5 timmar - Här hamnar bl a Ghost n Goblins, Dragon's Lair
4) Minst 5 timmar - Battletoads, Snake Rattle N Roll och Cobra Triangle är nog de enda NES spelen i denna kategori

Snake Rattle N Roll och Cobra Triangle har inte tagit mig timmar utan dagar att klara för första gången. 20 år skulle man nästan kunna säga att de tagit eftersom jag spelade dem som barn men aldrig klarade de då utan först nästan 20 år senare. :lol: Battletoads har jag redan förbrukat x antal dagar speltid på men ännu inte klarat.

Edit: Blaster Master tar oxå över 5 timmar eftersom det är så långt och man klarar det inte på första försöket (tar väl nästan 2 timmar att spela igenom hela spelet)
 #214131  by Tawny

kan tänka mig att de två zelda tar mer än fem timmar att klara om man itne har en aning om var sakerna finns och man spelar det för första gången
 #214133  by Ufouria

Ja, absolut. Ffa om man spelade dem som barn och inte hade några kompisar eller internet eller liknande fusk som hjälp.
 #214159  by Lakanman

Telefonen gick hett när man nötte Zelda som liten sparv
 #214320  by Harvester

Hehehe.. De där känner ja igen... Nintendo klubben hur kan ja hjälpa till?
jo hej! Ja har problem med det här spelet!! :-D

hehe.. ja vet att vi satt hemma hos en kompis och spelade Shadowgate..
Vi ringde 17 ggr, från honom, sen gick vi hem till mig och ringde ytterligare 10ggr..
De blev som en drog när man kom vidare, och sen testade man allt och va fast igen..
Då sätte man sig med telefonen och tänkte! Ahh.. De tar ju bara 2-3 minuter :-w

Om ja inte minns fel va detta ett betalnummer.. Så ja har för mig det blev en rätt så
rejal utskällning när räkningen kom och det va massa stålars som nintendoklubben skulle ha :lol:

Oppsie..

men som du skrev där Sanna, De är nog som du säger att man kan dela in spelen i kategorier..
De spelet man som går fortast att klara måste väl ändå vara Super Mario 1 om man tar tunnorna..

och mycket tidskrävande spel, Zelda 2 eftersom man får vandra runt halva jorden för att komma nånvart
Har för mig att även Final Fantasy är rätt så stort och tidskrävande...

Zelda 1 varv 2, De kommer ja mycket väl ihåg, De tog mig runt 18-20 timmar att ta mig igenom första gången ja spelade det... Man bombade fanimej allt som va i hela spelet och brände 9000 buskar i kvarten! Men ICKE! hehe.. m.a.o.. De va smått krångligt..! och inga kartor eller hjälp att få!

Men tillslut fick man död på sopsäcken "Ganon"... han ser ju ut som en brun sopsäck med ögon i Zelda 1 ^^
 #214327  by Ufouria

:lol: :lol:

Faxanadu tar nog oxå rätt lång tid att klara första gången man spelar det. Finns ju en hel del kluriga moment i det.
 #214341  by elektronhjarnan

Att bara titta på enbart hur lång tid det tar att spela igenom ett spel är, skulle jag säga, en väldigt dålig måttstock för att mäta hur svårt det är (vilket förstås i sig är subjektivt i stor utsträckning eftersom det beror mycket på vem det är som spelar).

Ta Esper Dream som jag spelade igenom nyligen. Ett action-RPG som tar ganska lång tid att komma igenom - exakt hur mycket vet jag inte, men uppemot 20 timmar skulle jag tippa. Men i likhet med andra RPG-spel beror det på att man måste lägga många timmar på att grinda upp sin karaktär. Svårt var det dock inte, inte för fem öre - det tar bara tid att komma igenom det. De allra flesta RPG-spel fungerar ju så.
 #214469  by elektronhjarnan

Hehe. :)

Det finns ju fler RPG:n till NES, jag antar att de alla går efter samma princip. Dagens bortskämda ungdom tycker säkert att de är fruktansvärt svåra men jag är på förhand mycket skeptisk till det. ;)

Edit: Men det finns väl fler exempel, Guardian Legend till exempel. Det tog nog klart mer än fem timmar att spela igenom men särskilt svårt var det aldrig. Det hade väl lite mothugg ibland men överlag så handlade det mer om ren längd än om faktisk utmaning.

Eller, av en annan variant - Solstice till exempel (King Kong 2: Ikari no Megaton Punch är av samma skola också). Om man inte ritar upp en egen karta så är det säkert fruktansvärt svårt, rent obegripligt. Men att bara gå från start till mål i Solstice (eller King Kong 2) tar inte alls lång tid, förutsatt att man vet exakt vad man ska göra. Chansen att man lyckas med det på första försöket lär däremot vara ytterst minimal. Utmaningen i de spelen handlar bara om att kartlägga spelvärlden och markera var de viktiga prylarna finns. Det är inte direkt svårt om man angriper det systematiskt, men annars är det säkert närapå omöjligt. Men det tar en hel del tid att rita upp de där kartorna, så man får en relativt lång speltid allt som allt.

Metroid skulle väl tillhöra samma typ av spel, men det blir ju än lurigare efterom det scrollar kontinuerligt i stället för att ha separata skärmar för varje rum. Det har jag dock faktiskt inte spelat igenom än, så jag kan inte riktigt uttala mig om det.
 #214493  by Lakanman

Jag menar att telefonen gick varm till polare som man visste hade kommit längre. Nintendoklubben ringde jag en gång och la på.
 #214496  by rogerxy

Själv ringde jag Nintendoklubben 2 gånger.

Första gången frågade jag om en kod till Lolo 3 och fick svaret "Vi ger inte ut koder här"
Andra gången frågade jag var Smedens medhjälpare finns i Zelda 3 & då fick jag bra svar :good: Kommer aldrig glömma att han finns i mörkervärlden, förvandlad till en groda
 #214545  by Ufouria

Ringde aldrig till Nintendoklubben.

För RPG- och äventyrsspel fungerar det inte att ange svårighetsgrad baserat på hur lång tid det tar att spela igenom första gången. Antar att det finns en hel del sådana till famicom. Tänkte inte på dem utan är insnöad på NES spelen som släpptes i Europa. Tid fungerar relativt bra på icke-RPG spel.
 #327821  by andersb80

Denna Top 10 hardest NES games lista gav mig inspirationen till denna tråd.

http://www.gametrailers.com/video/top-1 ... ack/704480

Vilket spel i NES familjen anser ni vara svårast? Vi kan dela upp svaret i två. Svåraste spel ni klarat (1) och svåraste spel ni försökt er på men aldrig klarat (2). Tycker också att vi, som i klippet ovan, exkluderar spel som är svåra för de är pissigt gjorda.

Här kommer mina:

1. Teenage Mutant Hero Turtles
2. Shadow Warriors
 #327826  by boone

Jag kommer så vitt jag minns inte ihåg något spel jag inte klarat (jag är en envis jävel!), men jag minns absolut vilket jag tyckte var svårast:

1. Teenage Mutant Hero Turtles

Saatana vad det spelet fick mig frustrerad ibland.
 #327829  by rogerxy

TMHT har ju t.o.m. jag klarat av :D

Om det inte hade varit för att Sanna lekt sönder Ghouls n Ghosts och Werewolf så hade de legat rätt bra till men bland de jag spelat så får jag ändå säga Battletoads.
Silver Surfer ska också vara sjukt svårt säger de som spelat det
 #327843  by goguran

1. Lolo 3
Klarade det någon gång i högstadiet med en kompis, men det tog lååång tid.
I slutet kunde vissa banor ta upp emot en halvtimme/timme, men det kanske bara var vi som va tröga :lol:

2. Battletoads
kommit en bra bit men det är så sjukt svårt, man måste verkligen lära sig exakt vad som kommer och när.
 #327858  by Bucket

oldschoolgamer wrote:Shadow Warriors är det svåraste NES spelet jag spelat, tog mig 8 timmar att klara sista banan
Precis som Rogerxy sade ovanför.
Dessutom har du ju provat dig på Shadow Warriors 3 och det har du ju inte ens klarat? ;O
 #327862  by smid

OSG: Jag kan det bara om jag håller en NES-kontroll, typ som att man bara kan vissa nummer när man håller i en telefon. Simulerade lite och tror att det är B A B A upp ner B A vänster höger B A start, eller select start om man vill spela två.

Imponerande om du klarat spelet utan fusk, trodde inte det va möjligt om man spelade själv.
 #327866  by Bucket

1. Har aldrig haft särskilt svårt för spel jag verkligen lagt ner tid på men om jag tvunget skall nämna något får det väl bli Ghost 'n Goblins som för övrigt är ett extremt bra spel.

Någon "2:a" kommer jag tyvärr icke på

Nu har jag gjort ett inlägg angående trådens rubrik också ;)

Instagram #sndb.se