• Dokumentär om NES

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#53840  by *Andreas*

2-3 kronor lär det absolut inte gå på... du behöver ett tvkort (t.ex. via USB) som kopplas in i datorn, sedan kopplar du in RCA eller S-Video (från vhs) i den. Det brukar medfölja program som du använder för att rippa videon till hårddisken.

#53865  by rogerxy

Låter kanon med den filmen. Det är kulturskatter som måste bevaras till eftervärlden!
3 Älgar, är det stället utanför Grästorp eller finns det fler?

#53883  by Bonomaul

Oops, föll bort två nollor som skulle varit med. :) Givetvis kostar de inte 2-3 kronor, utan snarare 2-300 kronor.

Tre Älgar i Grästorp var den jag tänkte på i all fall, och jag antar att WERY gjorde det samma eftersom han är från de trakterna (nåja :) ).

#53964  by WERY

Yes det var det där stället för nåt annat finns det väl inte? Det var dock längesen man var ifrån trakten. 1988-91 bodde jag i Götene o det är ju inte skitlångt bort o 1991-93 bodde jag i Vänersborg. Det ligger lite närmare 3 Älgar :D

#54015  by Tord Danielsson

Hej,

Lite uppdateringar:

Vi har nu filmat vår första intervjusynk och träffade då Martin Lindell. Han kan Nintendos historia på sina fem fingrar och levererade många sköna historier. Vi har även börjat boka upp övriga intervjuer, bl a Lars Jarhamn, Jonas Svensson och Susanne Möller.

Sen har även Quartex tackat ja, och honom kommer vi träffa v. 11. Hoppas vi kan få med frezy_man då också. Sanna tänkte vi försöka filma under nästa vecka.

Bonomaul har jag inte hört ifrån, kom mitt PM bort?

Det där med videon låter ju jätteintressant (skickade PM om det) men vill även kolla med er andra om ni har några videos liggandes? Vi vore väldigt tacksamma för allt bild- och videomaterial vi kan få tillgång till. Med bild syftar jag framförallt på fotografier från den här tiden som är NES-relaterade.

Vill även efterlysa fler som kan ställa upp på intervju och berätta historier från den här tiden. Vi söker människor inom olika yrken där vi kan ta intervjun på jobbet. Framförallt vill vi ha folk som var med när det begav sig och bor i Stockholmstrakten eller i närheten av Göteborg/ Skövde.

Mer info kommer längs vägen, tack för all hjälp!

#54027  by Den där Marcus

Bara jag som har kvar den NES-VHS som någon här på sidan plockade på Tradera (där vi alla gick med på att inte bjuda mot att han rippade den direkt)? Ett helt gäng med reklamfilmer från 1991, dock på engelska. Vet inte riktigt hur man delar med sig av den på bästa sätt då den är 578 mb stor. Det är väl ingenting för dokumentären (rättigheter) men den är ju fortfarande kul att se. Även om Ulf Elving lät ännu roligare.

#54029  by helios

Skapa en torrent och släng upp den på Pirate Bay Marcus. Annars rara den i några delar (50MB var) och lägg upp på Rapidshare eller MegaShare.

#54033  by Vampire

Det blir så att jag skickar filmen till Tord. Jag hoppas att den kommer till användning då den skildrar lite hur svensk reklam för nes kunde se ut i leksaksaffärerna förr i tiden.

Förhoppningsvis så får jag en digital kopia som jag kan visa för intresserade här :wink:

#54039  by WERY

Ska bli kul o se stockholms, skövdes o göteborgssamlarna medverka i den dokumentären. Kan man vänta sig att all klippning o produktion är klar tills i höst?

#54057  by Andreas No 1

Tord: Låter som ni är bra bit på väg! Kul att Jarhamn kunde tänka sig att vara med!

Om man har nån bild på sig själv med nes-tema, vill du ha den på mail?

Bono är ju här... BONO!!! :wink:

Några fler som känner sig manade att vara med? Känns som fler från Götet borde vara med? 8)

#54070  by WERY

HAde gärna varit med men jag bor på fel sida vänern så jag får avstå.

#54072  by Tord Danielsson

Andreas No 1:
Ja, mailen blir bra! Skicka på [email protected]

Kan även meddela att Owe och Bergsala nu är bokade. Det har tagit lite tid att få tag på dom men nu är även den pusselbiten lagd.

Bono? :)

#54093  by Lakanman

helios wrote:Skapa en torrent och släng upp den på Pirate Bay Marcus. Annars rara den i några delar (50MB var) och lägg upp på Rapidshare eller MegaShare.
Jag la upp den på min server för 1-2 veckor sedan:

ftp://nesdb:[email protected] ... do1991.mpg

#54095  by Lakanman

BelfegorC4 wrote:Fråga Bergsala om dom har några datum på när varje spel släpptes i Sverige. :D
Även vilka som dom tog in minst av =)

#54096  by BelfegorC4

Lakanman wrote:
BelfegorC4 wrote:Fråga Bergsala om dom har några datum på när varje spel släpptes i Sverige. :D
Även vilka som dom tog in minst av =)
JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!! =D
Och mest av, vi vill ha siffror, även om det inte ska in i dokumentären så är det viktigt för alla samlare i Sverige.

#54099  by Andreas No 1

Tord Danielsson wrote:Andreas No 1:
Ja, mailen blir bra! Skicka på [email protected]

Kan även meddela att Owe och Bergsala nu är bokade. Det har tagit lite tid att få tag på dom men nu är även den pusselbiten lagd.

Bono? :)
Kul kul! Min farsa gick faktiskt i samma klass som Owes kompanjon Lars-Göran "Larsa" Larsson och han har för sig att Owe gick i en paralellklass. Rätt stort att gå från en källarbutik som sålde stereos och högtalare till att först få in Game & Watch och sedan NES... :wink:

Tord: Ska både Owe och Jarhamn vara med? Antar att de har nåt schysst videomaterial också? Reklamer etc...

#54101  by Tord Danielsson

Ja, både Lars och Owe kommer vara med. Tyvärr verkar ingen av dom egentligen ha särskilt mycket gammalt material kvar. Lars berättade att han sålt av allt till en samlare för 5000:-, bl a testkasetter från Nintendo Japan.

#54102  by rogerxy

Tord Danielsson wrote:Ja, både Lars och Owe kommer vara med. Tyvärr verkar ingen av dom egentligen ha särskilt mycket gammalt material kvar. Lars berättade att han sålt av allt till en samlare för 5000:-, bl a testkasetter från Nintendo Japan.
Oh
my
god
:shock:

Den samlaren skrattar sej nog fortfarande till sömns om nätterna
Tojden?!?!?!? :lol:

#54104  by WERY

Med testkassetter menas väl protos? Dom kan han ju isf sälja för 500;- st på tradera om inte mer. Ingen dålig deal o precis som rogerxy sa så måste han verkligen skratta sig till sömns varje natt :lol:

#54106  by Den där Marcus

Det var skaanlj som köpte paketet av Lars (ni som varit med på nesdb sedan hösten 2005 minns säkert historien).

http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?t=457

Tyvärr nämns det något i slutet av tråden om att inlägg försvunnit och jag hittar inte skaanljs inlägg om vem han köpte paketet av, men det är garanterat fler än mig som minns det hela.

#54111  by Andreas No 1

Oj, helt sick! Tidernas fynd? Borde ju vara däruppe och konkurrera. Undra om Lars visste grejernas värde i samlarkretsar, han kan ju omöjligen gjort det.... :?

Men å andra sidan, han är väl förhoppningsvis inte så fattig utan har lite pengar. :wink:

#54114  by kralleman

De försvunna inläggen kan bero på den stora TUNG-kraschen kanske?
Skaanlj's fynd var ett sånt där fynd som fick en att känna: sån där tur kommer jag aldrig att ha så det e lika bra jag lägger av.
Om jag inte minns fel inkluderades även ett skumt moddat NES, förmodligen gjort regionsfritt (på något omständigt sätt) för att de skulle kunna köra NTSC-testkassetter (protos) på Bergsala.

#54115  by Andreas No 1

Kralle: Jag tyckte det redan när jag läste om killen på forumet som köpte 30 kompletta spel i tokfint skick för 800 kr... Då kände jag att varför kan man inte själv göra nåt sånt?

:P :)

#54117  by rogerxy

Andreas No 1 wrote:Kralle: Jag tyckte det redan när jag läste om killen på forumet som köpte 30 kompletta spel i tokfint skick för 800 kr... Då kände jag att varför kan man inte själv göra nåt sånt?

:P :)
Gäller ju att ha tur. Räcker ju faktiskt att hitta en person som inte har så stor koll på vad sin samling är värd. Bör ju finnas en hel del sådana ute i världen. Synd bara att det alltid är någon annan som hinner före :?

#54121  by kralleman

Jo, och jag måste väl erkänna att jag nog har haft en del tur till och från sedan dess.

#54130  by FerretX

måste säga att jag hade ganska tur föra gången jag samlade att komma över ca 40 st kompletta Nes spel i nästan nyskick för ca 3000 kr ... samt konsol mm... gjorde ont i hjärtat att behöva sälja de sen..
Last edited by FerretX on 26 Feb 2008, 17:59, edited 1 time in total.

#54133  by Gsmhacker

När kommer denna släppas ?

#54145  by helios

Lakanman wrote:
helios wrote:Skapa en torrent och släng upp den på Pirate Bay Marcus. Annars rara den i några delar (50MB var) och lägg upp på Rapidshare eller MegaShare.
Jag la upp den på min server för 1-2 veckor sedan:

ftp://nesdb:[email protected] ... do1991.mpg
Tackar! Nu blev man sugen på att skaffa en Gameboy igen :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Instagram #sndb.se