Sanna: Du har säkert rätt till viss del, blev ju aktiv igen först i Nov så jag har svårt att se trenden över 2011. För min del hade spelen gärna fått kosta vad dem gjorde 1996-2001.

Då hade jag haft en komplett samling för mindre än vad jag lagt på allt fram till idag. Den enda fördelen med högre priser och att fler och fler är medvetna om att de har dyrgripar på vinden/i garderoben osv är att det borde innebära att fler saker säljs, vilket i sin tur innebär att priserna bör sjunka (om inte efterfrågan är enorm) och att tillgång och efterfrågan möts, men allt är ju inte logiskt. En del spel superhypas medan andra sällsynta går för ingenting för att de inte är lika roliga att spela. Angående antal samlare så kanske det har minskat totalt, kan inte riktigt avgöra det. Vet dock att samlare kommer och går medan hardcore-samlare som hållt på i 10+ år (som jag själv, även om jag inte spenderar lika sjuka summor som ni andra) med största sannolikhet består. Men å andra sidan trodde jag inte att ex Stiv skulle lägga ner helt och sälja allt. Ofta har det att göra med att man behöver/vill få loss stora summor pengar till bil, hus, lägenhet, whatever, eller skaffar tjej/familj alt hamnar i en livskris då allt känns meningslöst (då man eg kanske behöver samlingen mest men inte orkar med nåt och säljer av allt). Eller när man vill bli kvitt alla materiella begär som vår kära Early90s. Dock kommer det ju nya samlare hela tiden känns det som, ta bara såna grabbar som Ahnelövs, justschill och Hrossharsgrani. Dem såg jag inte till för 3-5 år sen direkt.
När jag blev sugen på riktigt att börja samla, på slutet av 90-talet var det en dam som sålde kompletta spel runt 80-100 st i Göteborg (annons i Göteborgs Posten) för 20 kr st (!) Jag var tyvärr några minuter för sent ute för hon hade redan lovat bort alla.
](https://www.sndb.se/images/smilies/eusa_wall.gif)
Jag hade också chans (precis som flera andra) att köpa på mig massvis med hyrex för jag tror att det var 30-50 kr st, men gjorde inte det.
](https://www.sndb.se/images/smilies/eusa_wall.gif)
Och man hade nog kunnat få köpa/få en hel del ouppvikta kartonger från video- och spelbutiker vid den tiden då nästan ingen trodde att det låg nåt värde i dem. Tänk om man visste för 15 år sen vad vissa spel skulle vara värda idag...

Å andra sidan har man ju gjort en del sjuka fynd (fått en samling med 38 SCN-kassetter samt en tidig basenhet gratis av en nära vän), köpt 24 SCN-spel (varav CnD2) för 375 SEK i November.
Det tråkigaste med prisläget är att det är så svårt att köpa riktigt fina spel som man vill ha om man inte vill lägga vad jag anser är för mycket pengar per spel. Om 10 år kanske man ser tillbaka på denna period som billig för mint-spel, det skulle jag nog nästan våga lova. Tror dock att kassetter kommer att minska i värde, då folk kanske inte köper NES om 10-20 år för att spela (om det ens går).
Edit: Fjosefsson: Var är överallt annars? I USA är det ju så billigt för att det var en enorm marknad vilket innebär att ett spel inte bör kosta mer än 1-4 US$ om det inte är ovanligt. Jag tror att en hel del av samlarvärdet är att dem fortfarande går att spela så bra som dem gör. Vad händer med basenheterna om 10 år? Jag tror att kassetterna klarar sig bättre iom att dem är kretskort. Hur bra funkar Wii/Xbox360/PS3 om 10 år?